• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77745
+
-

پویایی وزنه‌برداری خراسان رضوی در گرو توجه به شهرستان‌هاست

رئیس هیئت وزنه‌برداری خراسان رضوی از تقویت هیئت‌های شهرستانی و ایجاد انگیزه برای ورزشکاران در شهرهای استان می‌گوید

در استان
پویایی وزنه‌برداری خراسان رضوی در گرو توجه به شهرستان‌هاست

 فرزاد رشتی | خراسان رضوی-خبرنگار:


وزنه‌برداری یکی از ورزش‌هایی است که در تربت‌جام بیش از 4 دهه قدمت دارد و در ادوار مختلف با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه بوده است. تربت‌جام در پایان هفته اول شهریور امسال میزبان دومین دوره از مسابقات لیگ وزنه‌برداری خراسان رضوی بود که به یاد اولین شهید دفاع مقدس، شهید محمد عثمان سرور احمدی در سالن وحدت تربت‌جام برگزار شد. سیاست هیات وزنه‌برداری استان این است که با تجهیز هیات‌های وزنه‌برداری در شهرستان‌ها، انگیزه بیشتری در ورزشکاران ایجاد کند. هیات وزنه‌برداری تربت جام نیز در تلاش است تا از این موقعیت استفاده و جایگاه ورزشکاران تربت‌جامی را در این رشته تثبیت کند. همشهری با «سعید حسین‌زاده مقدم» رئیس هیات وزنه‌برداری خراسان رضوی در این‌باره گفت‌و‌گو کرده است که در ادامه می‌خوانید.


رکود 20 ساله وزنه‌برداری 

به گفته رئیس هیات وزنه‌برداری خراسان رضوی حدود 20 سال است وزنه‌برداری استان فعالیت جدیدی در سطح کشور نداشته است. «سعید حسین‌زاده مقدم» می‌گوید: سال‌ها وزنه‌برداری در رکود به سر می‌برد و هیچ اقدام موثر و کار باکیفیتی انجام نشده بود و فقط درجا می‌زدیم. حالا همان درجا را هم نمی‌زنیم و جای تاسف دارد. وی ادامه می‌دهد: وقتی خراسان را با دیگر استان‌های کشور مانند مازندران، تهران، خوزستان و اردبیل مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم آنها در وزنه‌برداری پیشرفت‌های زیادی داشته‌اند و از ما جلوتر هستند، ولی ما تازه در حال شروع هستیم و این هم ‌زمان‌بر است. 


راه‌اندازی لیگ داخلی بعد از 13 سال 

رئیس هیات وزنه‌برداری خراسان رضوی به راه‌اندازی لیگ در سطح استان اشاره می‌کند و می‌گوید: 13 سال مسابقات لیگ در سطح استان برگزار نشده بود و حالا با این‌ همه سختی مجددا آن را راه‌اندازی کردیم. هیات وزنه‌برداری در شهرستان‌ها با مشکلات مالی مواجه بود و ردیف بودجه‌ای در این خصوص نداشت که هزینه کند. حسین‌زاده مقدم با اشاره به کمیته فنی که در هیات استان فعالیت دارد، می‌افزاید: این کمیته تحولات را از اولین لیگ که در قوچان برگزار شد تا لیگ دوم در تربت‌جام بررسی می‌کند. به طور حتم چهره‌های جدیدی در بین وزنه‌برداران مشاهده می‌کنیم. برگزاری این لیگ‌ها باعث افزایش انگیزه در ورزشکاران شهرستان‌ها شده تا حضور پرقدرتی داشته باشند. 

وی می‌گوید: در حال حاضر ردیف سنی وزنه‌برداران به 12 و 13 سال رسیده است. این افراد سرمایه عظیمی برای آینده وزنه‌برداری استان به شمار می‌روند. برگزاری لیگ‌، حاصل تلاش و زحمات 4ماهه است، چون ما ابتدا نیاز و کمبود شهرستان‌ها را شناسایی و سپس لیگ را راه‌اندازی کردیم. در این لیگ وزنه‌برداران از 7 شهرستان شرکت داشتند. این مسئول ادامه می‌دهد: در لیگ‌های بعدی باکیفیت بالاتر و ورزشکارانی از شهرستان‌های بیشتری شرکت خواهند کرد. همچنین پویاتر و با کاستی‌های کمتری برگزار می‌شود. 


 وضعیت نامطلوب وزنه‌برداری در شهرستان‌ها

رئیس هیات وزنه‌برداری استان به وضعیت هیات‌های وزنه‌برداری در شهرستان‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: قبلا هیات‌های وزنه‌برداری در شهرستان‌ها با مشکلات زیادی مواجه بودند. در تربت‌جام هیات وزنه‌برداری سال 53 تاسیس شد. این رشته ورزشی با این‌ همه قدمت جایگاهی برای فعالیت نداشت و ورزشکاران در یک زیرزمین مخروبه‌ فعالیت می‌کردند. وی ادامه می‌دهد: در بازدیدی که ابتدای سال داشتیم، متوجه شدیم برق این مکان مدت‌ها قطع بوده است. پس از رایزنی با اداره ورزش و جوانان شهرستان، یک مکان مناسب‌تر در محل سالن کوثر برای فعالیت این هیات ورزشی در اختیارشان قرار گرفت. 

این مسئول به وضعیت نامناسب هیات‌های وزنه‌برداری دیگر شهرهای استان اشاره می‌کند و می‌گوید: وزنه‌برداری در گناباد حدود 20 سال تعطیل بود و اکنون دوباره راه‌اندازی شده است. در شهرستان چناران هم همینطور بود و امسال توانست برای اولین بار در لیگ شرکت کند. در سبزوار به علت نداشتن سالن ورزشی، ورزشکاران مجبور بودند در کاروانسرای شاه‌عباسی تمرین کنند. این شهرستان هم تجهیز شد و توانست در لیگ امسال شرکت کند. هیات وزنه‌برداری شهرستان باخرز هم از نظر امکانات تجهیز شد. 


 تمرکززدایی از مرکز استان

حسین‌زاده مقدم توجه به شهرستان‌ها را سرلوحه کار خود می‌داند و می‌افزاید: این‌که به شهرستان‌ها توجه بیشتری شد، به مزاج خیلی‌ها خوش نیامد و انتقاد کردند که چرا بودجه و امکانات به شهرستان‌ها داده می‌شودو این‌که نباید لیگ‌ها در شهرستان‌ها برگزار شوند. وی ادامه می‌دهد: آنها معتقدند نباید پول و بودجه در شهرستان‌ها هزینه شود و ضرورت دارد تمرکز روی مشهد باشد ولی ما تمرکز خود را روی شهرستان‌ها گذاشتیم و از مرکز استان تمرکززدایی کردیم. برگزاری لیگ‌ها در شهرستان‌هایی مثل قوچان و تربت‌جام باعث می‌شود انگیزه بیشتری در ورزشکاران شهرستانی ایجاد شود. 

این مسئول بیان می‌کند: مردم مشتاقانه به سالن ورزشی می‌آیند تا مسابقات را نظاره‌گر باشند. چرا همه امکانات و اعتبارات باید در مشهد باشد و شهرستان‌ها سهم اندکی داشته باشند؟ وقتی منطقه محروم و مرزی مثل تربت‌جام ظرفیت و اشتیاق برگزاری لیگ را دارد چرا نباید استقبال شود؟ این مناطق عمدتا از داشتن حداقل امکانات تفریحی، فرهنگی، ورزشی محروم هستند. تا زمانی که شهرستان‌ها به‌ جایی نرسند، وزنه‌برداری استان هم به‌ جایی نخواهد رسید. 


آغاز فعالیت بانوان وزنه‌بردار در تربت‌جام

رئیس هیات وزنه‌برداری استان آغاز فعالیت بانوان تربت‌جامی در رشته وزنه‌برداری را قابل‌ تقدیر می‌داند و می‌گوید: تربت‌جام سومین شهر بعد از مشهد و قوچان است که فعالیت بانوان را در این رشته ورزشی آغاز کرده است. این حرکت تربت‌جام باعث شد تا چناران هم فعالیت خود را در قسمت بانوان آغاز کند. حسین‌زاده مقدم ادامه می‌دهد: گناباد هم به دنبال راه‌اندازی فعالیت بانوان در رشته وزنه‌برداری است. در این‌ بین شهرستان فریمان هم به فکر افتاده است این قسمت را فعال کند. اقدام شهرستان‌ها در فعال کردن وزنه‌برداری بانوان حرکتی بود که از تربت‌جام آغاز شد. 


 تربت حیدریه و برگزاری مسابقات

رئیس هیات وزنه‌برداری استان در پاسخ به این سوال که چطور شد تربت‌جام جایگزین تربت‌حیدریه در برگزاری دومین دوره لیگ وزنه‌برداری استان شد، می‌گوید: از ابتدا قرار نبود مسابقات در تربت‌جام برگزار شود، چون قبل از این‌که تربت‌جام تجهیز شود ما تقویم اجرایی مسابقات لیگ را بسته بودیم و شهرستان‌هایی که قرار بود میزبان باشند را مشخص کرده بودیم. این مسئول ادامه می‌دهد: از آنجایی که تربت‌حیدریه آمادگی برگزاری مسابقات را نداشت، این موضوع را در نامه‌ای به هیات استان اعلام کرد. آن را با تربت‌جام در میان گذاشتیم و در نهایت دومین دوره مسابقات لیگ وزنه‌برداری استان در تربت‌جام برگزار شد. 2 ماه بعد دور سوم این مسابقات در فریمان برنامه‌ریزی‌ شد و دور نهایی در مشهد برگزار خواهد شد. 


 برگزاری مسابقات وزنه‌برداری شرق کشور در تربت‌جام

حسین زاده مقدم می‌گوید: در خراسان رضوی بهترین داورهای وزنه‌برداری را داریم. حدود 5 داور بین‌المللی درجه یک و 2، همچنین حدود 10 داور ملی فعالیت دارند. با این‌ حال پیشنهاد برگزاری کلاس‌های داوری و مربیگری، در سال جاری در بخش آقایان و بانوان را به فدراسیون وزنه‌برداری داده‌ایم. وی بیان می‌کند: اگر تقویم اجرایی ما اجازه بدهد و اداره ورزش و جوانان و هیات وزنه‌برداری تربت‌جام هم آمادگی داشته باشند، تمایل داریم به‌ جای برگزاری مسابقات سوپر لیگ وزنه‌برداری استان در تربت‌جام که قبلا هم قول آن را داده بودیم، مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی شرق کشور را با حضور استان‌های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، گلستان یا سیستان و بلوچستان در تربت‌جام برگزار کنیم.این مسئول می‌افزاید: این مشروط به داشتن مجوز از فدراسیون وزنه‌برداری است. ضمن این‌که اگر بانوان وزنه‌بردار تربت‌جام هم آمادگی داشته باشند ما مسابقات وزنه‌برداری بانوان استان را در تربت‌جام برگزار خواهیم کرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید