• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77734
+
-

آبیاری نوین 4 هزار هکتار از مزارع استان

کشاورزی
آبیاری نوین 4 هزار هکتار از مزارع استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: بیش ‌از ۳۴ هزار هکتار از مزارع کشاورزی این استان به سیستم آبیاری نوین مجهز شده و کار مطالعه برای اجرای ۳۰ هزار هکتار دیگر نیز انجام شده است. 

 «غلام‌حیدر زورقی» در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار کرد: هم‌اینک ۲۷ پیمانکار بومی و غیربومی، ۱۹مشاور حقیقی و حقوقی برای اجرای سیستم‌های آبیاری نوین در سیستان و بلوچستان مشغول به فعالیت هستند. 

وی بیان کرد: ۴۹۰ میلیارد ریال اعتبار از ابتدای امسال تاکنون برای تجهیز 5۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی سیستان و بلوچستان به سیستم‌های نوین آبیاری تخصیص یافته است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: از ۳۴ هزار هکتار سیستم آبیاری نوین اجراشده در استان، 8۲۲۸ هکتار بارانی، ۲۴ هزار و ۲۵۲ هکتار قطره‌ای و 1۵۲۰ هکتار نیز کم‌فشار است. 

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان جزو استان‌های کم‌بارش است و از نظر منابع آبی در محدودیت قرار دارد که به‌کارگیری سیستم‌های نوین آبیاری ضرورت‌بخش کشاورزی این استان است. 

زورقی افزود: برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در سیستان و بلوچستان هیچ محدودیتی وجود ندارد به‌طوری‌که دولت نیز برای تشویق کشاورزان به این امر ۸۵ درصد هزینه اجرایی سیستم‌های نوین آبیاری را به‌صورت بلاعوض تامین و پرداخت می‌کند. 

وی بیان کرد: متقاضیان با داشتن مجوز برداشت آب و مدارک کامل زمین می‌توانند از طریق سامانه طرح توسعه ساماندهی نوین آبیاری نام‌نویسی کنند ‌تا این سیستم برای اراضی زراعی و باغ‌های آنان از سوی سازمان جهاد کشاورزی اجرا شود. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: صرفه‌جویی در مصرف آب، سرعت بالای رویش گیاه، به‌کارگیری کود هم‌زمان با آبیاری، جلوگیری از رشد بی‌رویه علف‌های هرز، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، برداشت راحت‌تر محصولات و افزایش کمی و کیفی محصولات از مزایای به‌کارگیری روش‌های آبیاری نوین است.

این خبر را به اشتراک بگذارید