• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77720
+
-

در سوگ سالار شهیدان

هم‌زمان با سراسر کشور، شور حسینی، استان‌های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان را  فرا گرفت

عاشورا
در سوگ سالار شهیدان

مردم دلداده استان‌های کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان پس از گذشت ۱۰ روز از محرم در سوگ شهادت حسین‌بن علی(ع) به دسته‌های سینه و زنجیرزنی پیوستند و تمام شهر و روستاهای این استان‌ها غرق در ماتم و عزا شدند. 


عاشورا در کرمان 

به گزارش ایرنا، اهالی دیار کریمان به یاد واقعه کربلا هم‌زمان با دهم محرم، سالروز شهادت اباعبدالله الحسین(ع) و ۷۲ تن از اصحاب باوفایش، به صف‌های عزاداران حسینی پیوستند و به عزاداری و سوگواری پرداختند. 

کرمانی‌ها که روزهای گذشته نیز با سیاه‌پوش کردن شهر، سینه‌زنی، زنجیرزنی و برگزاری آیین و رسوم این سرزمین از جمله شبیه‌خوانی و تعزیه‌خوانی، چهل‌منبر، خیمه‌سوزانی، علم و مافه‌گردانی، ارادت خود را به خاندان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) نشان داده بودند، در روز عاشورا شور حسینی را در این خطه به نمایش گذاشتند. 

آیین‌های عزاداری و سوگواری با قرائت زیارت عاشورا در مساجد، تکایا، مصلی‌، حسینیه‌ها، جوار امامزادگان و بقاع متبرکه سراسر استان کرمان آغاز شد. 

عزاداری هیات‌های مذهبی و مردم دلداده به امام حسین(ع) با سینه‌زنی و زنجیرزنی در خیابان‌ها و معابر عمومی شهر و استان کرمان از صبح دیروز آغاز شد و تا اذان ظهر ادامه داشت و پس از این آیین، عزاداران به یاد نمازگزاران دشت کربلا، نماز ظهر عاشورا را به جماعت اقامه کردند. 

اقشار، گروه‌ها و اقلیت‌های مذهبی از جمله زرتشتیان نیز با برپایی آداب و رسوم خاص خود در سوگ سرور و سالار شهیدان به ماتم نشستند و به خیابان‌ها آمدند. 
جمعی از ارادتمندان به امام حسین(ع) و یاران ایشان نیز در روز عاشورا به پختن غذاهای نذری و توزیع آن‌ها بین عزاداران و مردم ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت نمایش دادند. 


شورحسینی در هرمزگان 

هم‌زمان با روز عاشورای حسینی، شهر بندرعباس، غرق در حزن، ماتم و عزا شد و مردم این شهر با حضور در مراسم عزاداری در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی به سوگواری و عزاداری در مظلومیت سیدالشهدا و یارانش پرداختند. 

بغض‌های گره‌خورده مردم بندرعباس در سالروز شهادت مظلومانه سید و سالار شهیدان، حضرت امام حسین(ع) هم‌نوا شد و به گوش جهانیان رسید. 
مردم شهر بندرعباس از نخستین ساعت‌های صبح روز عاشورا با آیین‌های عزاداری در سوگ سید و سالار شهیدان و 72 یار باوفای ایشان نشستند. 

خیابان‌ها و محله‌های شهر بندرعباس از نخستین ساعات روز عاشورا مملو از حضور دلدادگان حضرت امام حسین(ع) بود و با حضور گسترده در مکان‌های مذهبی و حرکت دسته‌های سینه‌زنی، زنجیرزنی و یا حسین‌گویان در عزای شهادت اباعبدالله الحسین(ع) اشک ماتم ریختند. 

در این مراسم مذهبی مداحان اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام به ذکر مصیبت حضرت حسین‌بن علی(ع) و مصائبی که در حادثه عاشورا و در سرزمین کربلا بر خاندان و یاران آن حضرت واقع‌شد، پرداختند. 

همچنین ایستگاه‌های صلواتی متعددی در مسیر سوگواران و عزاداران به پذیرایی از عاشقان سیدالشهدا از آن‌ها پذیرایی کردند. عاشقان حضرت امام حسین(ع) امروز بار دیگر با فریادهای یا حسین(ع) و یا عباس(ع)، عشق و ارادت‌ خالصانه خود را به‌ خاندان‌ عصمت‌ و طهارت‌(ع) ابراز کردند. پس از عزاداری هم‌زمان با اذان ظهر، مردم نماز ظهر عاشورا را اقامه کردند. 


عاشورای حسینی در سیستان و بلوچستان 

سیستان و بلوچستان در روز عاشورای حسینی یکپارچه سیاه‌پوش شد و مردم ولایت‌مدار و عاشق این استان در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) و یاران باوفایش اشک ماتم ریختند. 

عزاداری عاشورای حسینی با حضور گسترده پیر و جوان، کودک و نوجوان و شور و اشتیاق عزاداران حسینی در سراسر استان برگزار شد تا بار دیگر مردم این استان ارادت خود را به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین(ع) ثابت کنند. 

مردم سیستان و بلوچستان همچون سراسر ایران اسلامی کربلایی شدند و بار دیگر عشق و ارادت خود نسبت به خاندان پیامبر(ص) را به نمایش گذاشتند. 
در زاهدان، مرکز سیستان و بلوچستان، خیل عظیم دسته‌ها و هیات‌های مذهبی از خیابان‌های مختلف این شهر به سوی میدان امام حسین(ع) روانه شدند تا یک‌بار دیگر در جوار گلزار شهدا به احترام مظلومیت سیدالشهدا با امام زمان خود تجدید بیعت کنند. دسته‌های عزاداری با زنجیرزنی و سینه‌زنی پس از عزاداری و سوگواری، هم‌زمان با هنگامه اذان، نماز ظهر عاشورا را اقامه کردند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید