• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 20 شهریور 1398
کد مطلب : 77704
+
-

آغاز برداشت خرما در طبس

خبر
آغاز برداشت خرما در طبس

مدیر جهاد کشاورزی طبس گفت: برداشت خرما از سطح 1198 هکتار در این شهرستان آغاز شد. به گزارش ایسنا «داود بخشایی» با بیان این‌که از این سطح 853 هکتار بارور و 345 هکتار نهال است، افزود: پیش‌بینی می‌کنیم حدود 3400 تن خرمای اصلاح شده و بومی از نخلستان‌های این شهرستان برداشت شود. وی بیان کرد: به علت خشکی و گرمای شدید هوا، ریزش و عارضه خشکیدگی در ارقام ‌تر به‌ویژه مضافتی و کبکاب چشمگیر بوده است.مدیر جهاد کشاورزی طبس تصریح کرد: با توجه به اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر به‌ویژه توزیع پاجوش و نهال کشت بافت ارقام مرغوب و تجاری 881 هکتار از نخیلات شهرستان اصلاح شده و 317 هکتار بومی است.

بخشایی تعداد بهره‌برداران خرما در این شهرستان را 1400 نفر اعلام کرد و افزود: کبکاب، زاهدی و مضافتی از ارقام عمده خرمای اصلاح شده در این شهرستان هستند. مدیر جهاد کشاورزی طبس یادآور شد: این شهرستان مقام اول سطح کشت و تولید خرمای خراسان جنوبی را به خود اختصاص داده است. با اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر وضعیت کشاورزان ارتقا و میزان سوددهی آنان افزایش یافته است، اما لازم است بیشتر به این قشر که محصول خود را در گرمای طاقت‌فرسای تابستان برداشت می‌کنند، توجه شود.

خرما منبع خوبی برای انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی به شمار می‌رود. مواد معدنی ضروری بدن نظیر کلسیم، آهن، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم و روی را می‌توان با مصرف خرما تامین کرد. به علاوه حاوی ویتامین‌هایی نظیر تیامین، نیاسین، اسید فولیک، ویتامین A و ویتامین K است. برداشت خرما به صورت سنتی است و باعث می‌شود کشاورزان متحمل هزینه‌هایی ناخواسته شوند؛ هزینه‌هایی که سود چندانی عاید کشاورز نمی‌کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید