• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 17 شهریور 1398
کد مطلب : 77637
+
-

رجز غنی‌سازی

هسته‌ای
رجز غنی‌سازی


       ایران با گازدهی به سانتریفیوژهای نسل 6 سرعت غنی‌سازی خود را بالا برد

        سخنگوی سازمان انرژی اتمی: گام چهارم بسیار سخت‌تر از گام سوم خواهد بود

        کمالوندی: بدیهی است که هرچه جلوتر برویم، شتاب ما بیشتر خواهد شد


علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی سال گذشته در گفت‌وگو با یورونیوز گفته بود: ایران درباره توان بازگشت‌پذیری‌اش بلوف نمی‌زند،  چون اگر کسی بلوف بزند و بعد نتواند به آن عمل کند برای همیشه از بین رفته است. او از این بیت سعدی عاریه گرفته بود که «چو شمشیر پیکار برداشتی؛ نگهدار پنهان ره آشتی» و توضیح داده بود جمهوری اسلامی ایران شمشیرش را دارد، اما قرار نیست این شمشیر را فعلا به فرق کسی بزند؛ «اینگونه نیست که بخواهیم یک رویکرد بین‌المللی حساب نشده‌ای داشته باشیم. اگر اینجور بود که ما هیچ وقت شرایطمان در منطقه مانند اکنون نبود». از همین رو هم بود که گام سوم ایران پیش از آنکه کوفتن شمشیر به فرق برجام باشد، رجزی بود برای اروپا؛ ایران دیروز رجز غنی‌سازی خواند؛ بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در لفافه، خط‌ونشان کشید که گام چهارم سخت‌تر از سه گام قبلی خواهد بود و حساب و کتاب زنجیره سانتریفیوژهای ایران را به میان کشید: «برای 2 ماه آینده قبل از اینکه گام سوم به پایان برسد، ۳ کار مهم داریم که ارزش بسیار بالایی دارند، یکی راه‌اندازی زنجیره‌های شاهد ۱۶۴ تایی IR4 و راه‌اندازی زنجیره‌های شاهد ۱۶۴تایی IR2M است؛ با توجه به اینکه ظرفیت ما الان بین ۴ تا ۵ سو است عملا می‌توانیم محاسبه کنیم روزی ۳۲۸ سانتریفیوژ با حدود ۴ تا ۵ سو یعنی چیزی حدود ۱۵۰۰ سو افزایش ظرفیت خواهیم داشت و این به ذخایر کشور اضافه می‌شود؛ راه‌اندازی زنجیره میانی سانتریفیوژ IR5 را نیز خواهیم داشت.» این یعنی تخت گاز به سمت غنی‌سازی با غنای بالا و البته فاصله بیشتر از برجام.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه هرچقدر جلو می‌رویم کار سخت‌تر می‌شود، گفت: افزایش ذخایر ما از حدود ۲۰ روز دیگر جهش خیلی بالایی خواهد داشت و برداشت تولید ما برداشت زیادی خواهد بود که در زمان خود اعلام می‌کنیم.  بدیهی است که هرچه جلوتر برویم، شتاب ما بیشتر خواهد شد و این شتاب قطعا برای آنها درد بیشتری خواهد داشت. به مرور زمان ذخایر ما افزایش پیدا خواهد کرد و اگر ذخایرمان به حدی برسد که در آینده احساس نیاز به غنی‌سازی ۲۰ درصد یا ۶۰ درصد داشته باشیم، آن را هم انجام خواهیم داد، اما در شرایط فعلی چنین نیازی نیست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: در ارتباط با مسائل تحقیق و توسعه، تولیدات ما جمع‌آوری می‌شود و این مفهومش این است که ذخایر ما به سرعت افزایش پیدا می‌کند و طرف مقابل هم این مسائل را می‌داند، امیدواریم که به خودشان بیایند و اقدامات لازم را انجام دهند.

کاری که دیروز ایران کرد عبور از  محدودیت‌هایی بود که به ویژه در بند 37 ضمیمه اول توافق هسته‌ای برجام برای ایران اعمال شده بود. در این بند تأکید شده است: ایران به انجام آزمایشات روی تک ماشین‌های سانتریفیوژ IR6 و زنجیره‌های میانی آن ادامه خواهد داد و از یک و نیم سال مانده به سال دهم، آزمایشات روی زنجیره 30 ماشین را شروع خواهد کرد. ایران با برداشتن این محدودیت گازدهی به سانتریفیوژهای نسل IR6  را آغاز کرد. این اقدام قرار بود در ابتدای سال یازدهم یعنی 8 سال دیگر انجام شود.  اقدام بعدی ایران راه‌اندازی زنجیره 20 تایی ماشین IR4 بود که آن هم قرار بود از ابتدای سال یازدهم انجام شود و اقدام سوم هم این بود که قرار بود گازدهی به زنجیره 20تایی ماشین IR6 را 2 ماه دیگر آغاز کند که این مورد را هم از روز جمعه شروع کرد و به مقامات آژانس اعلام کرد. کمالوندی گفته است: ایجاد زنجیره 30 تایی را در برنامه بعدی خود داریم.  به گفته کمالوندی عملا طی 2 ماه آینده 60 ماشین IR6 خواهیم داشت که هم در حال تحقیق و توسعه و هم در حال افزایش ذخایر اورانیوم کشور خواهند بود.

کاری که ایران انجام داد به چه مفهوم است
مجموع همه اقداماتی که ایران دیروز انجام داد به معنای افزایش ذخایر اورانیوم و همچنین افزایش سرعت غنی‌سازی است. ایران براساس توافق هسته‌ای، قبول کرده بود که سطح غنی‌سازی خود را از 3.67 درصد بالا نبرد، اما یک‌سال بعد از آنکه آمریکا از برجام خارج شد و اروپایی‌ها اقدام جدی در انجام تعهداتشان نکردند، ایران گام‌هایی را برای کاهش تعهدات خودش طبق ماده 36  برجام آغاز کرد.  در گام اول عرضه مازاد 300 کیلو اورانیوم غنی شده در بازار بین‌المللی را متوقف کرد. طبق برجام ایران توافق کرده بود ذخایر اورانیوم غنی شده‌اش از 300 کیلو بالاتر نرود. ایران در گام دوم سطح غنی‌سازی را بالا برد و در گام سوم سرعت غنی‌سازی را افزایش داد. گام چهارم ایران که به گفته کمالوندی سخت‌تر از گام‌های قبل خواهد بود به نظر می‌رسد که گام‌های بعدی بیشتر جنبه سیاسی داشته باشد تا فنی. مثل خروج از NPT. کمالوندی گفته است: بحث‌های فنی ما تقریبا به انتها ‌رسیده؛ چیزی که باقی مانده فردو است. او گفته: گام‌های بعدی، شاید کمتر از جنس فنی باشد. اما فنی در واقع همان فعال کردن فردو  است که می‌تواند یک گزینه باشد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر نداشتن محدودیت در کارخانه مونتاژ سانتریفیوژ نطنز و به بن‌بست رسیدن با اروپا به معنای پایان کار برجام است، اظهار داشت: پایان برجام موضوعی سیاسی است که بهتر است اهل سیاست بر آن نظر بدهند.  

مدیرکل موقت آژانس به تهران می‌آید

قرار است کرنل فروتا، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز به تهران بیاید. کمالوندی گفته است   از مدیر کل موقت آژانس دعوت کردیم که بر اساس برنامه‌ای که درگذشته - سفرهای یوکیا آمانو- داشته است، به ایران سفر کند؛ وی امروز وارد کشور می‌شود  و تا ظهر ملاقات‌هایی با مسئولان کشور و از جمله علی اکبرصالحی و محمدجواد ظریف دارد؛ در ارتباط با فعالیت‌های سازمان در «فردو» و مرکز «خلأ» و هم در حوزه متالوژی کارهای بزرگی انجام شده است؛ راه‌اندازی  بخشی را در ارتباط با ایزوتوپ‌ها داشتیم؛ به زودی هم بتن‌ریزی نیروگاه دوم را خواهیم داشت.






این خبر را به اشتراک بگذارید