• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 17 شهریور 1398
کد مطلب : 77613
+
-

شهرهای مهربان با شهروندان

رده‌بندی 140 شهر جهان از نظر کیفیت زندگی توسط نشریه اکونومیست منتشر شد

گزارش
شهرهای مهربان با شهروندان


مهربان‌ترین شهرهای دنیا با ساکنانشان، نه ابرپایتخت‌های سرشناس، که شهرهای آرام‌ و بی‌حاشیه‌ای هستند که زندگی دلپذیر و کم‌تنش در آنها جریان دارد.
براساس لیست زیست‌پذیری شهرها که اکونومیست منتشر کرده است، وین، با کافه‌ها و فضاهای فرهنگی مشهورش، یک‌بار دیگر به‌عنوان بهترین شهر دنیا برای زندگی انتخاب شده است. به گزارش سی‌ان‌ان، بعد از پایتخت اتریش، ملبورن استرالیا قرار دارد که پیش از وین، 7سال متوالی زیست‌پذیرترین شهر دنیا بود. 2شهر دیگر از استرالیا در رنکینگ 10شهر برتر این لیست قرار دارند. 3شهر از کانادا، 2شهر از ژاپن و کپنهاگ پایتخت دانمارک، دیگر شهرهایی هستند که 10شهر برتر این لیست را تشکیل داده‌اند. در آن سمت لیست، دمشق، پایتخت کشور مصیبت‌زده سوریه در قعر قرار دارد؛ لاگوس در نیجریه و داکا در بنگلادش، تنها کمی بهتر از دمشق هستند. از آنجا که دسترسی به گزارش اصلی اکونومیست امکان‌پذیر نبود،‌ جزئیات رده‌بندی تهران در این گزارش ارائه نشده است.
 بهترین‌ها چطور انتخاب می‌شوند؟
این لیست، توسط یکی از نهادهای همکار نشریه اکونومیست به نام «واحد هوشمند اکونومیست» تهیه شده است. این واحد، 3 دفتر در لندن، هنگ‌کنگ و نیویورک دارد و با بررسی شاخص‌های مختلف در سراسر دنیا، شهرها را رده‌بندی می‌کند. برای رده‌بندی هر شهر، 30شاخص در 5شاخه اصلی درنظر گرفته می‌شود و به هر شهر، نمره‌ای در مقیاس یک تا 100 داده می‌شود. شاخص‌های اصلی اینها هستند: ثبات (25درصد)، بهداشت و درمان (20درصد)، فرهنگ و محیط‌زیست (25درصد)، تحصیلات (10درصد) و زیرساخت (20درصد). وین، در این رده‌بندی، با نمره 99.1در صدر قرار گرفته است.
هر چند چیرگی در لیست 10شهر برتر با استرالیا، کانادا و ژاپن است، اما به‌صورت کلی، شهرهای اروپا، وضعیت مناسبی برای زندگی دارند. 8‌شهر از 20شهر برتر این لیست را کشورهای اروپایی تشکیل می‌دهند؛ زوریخ، ‌فرانکفورت و ژنو به‌ترتیب شهرهای یازدهم، دوازدهم و چهاردهم لیست هستند. علاوه بر اینها هلسینکی، ‌آمستردام و هامبورگ هم در 20شهر برتر قرار دارند. برلین و لوکزامبورگ هم به‌ترتیب در رده‌های 21 و 23 قرار دارند. هم در آمریکای شمالی و هم در اروپای غربی، نمره نهایی تمامی شهرهایی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، بیشتر از 80درصد بوده است. تنها استثنا در این مورد آتن است. اکونومیست در خلاصه گزارشی که درباره لیست امسال منتشر کرده، به وضعیت بحرانی در شاخه فرهنگ و محیط‌زیست اشاره کرده است؛ «دسته‌ای از شهرها در کشورهای در حال‌توسعه، به‌شدت از تغییرات اقلیمی آسیب می‌بینند و به همین‌خاطر نمره آنها (در شاخه فرهنگ و محیط‌زیست) به‌شدت افت کرده است. یکی از این شهرها دهلی‌نو در هند است که به‌شدت از هوای ناسالم رنج می‌برد. قاهره پایتخت مصر و داکا پایتخت بنگلادش هم به‌خاطر مشکل مشابه، افت زیادی داشته‌اند. نبود تلاش جهانی هماهنگ برای مقابله با این مشکل، ریسک افت بیشتر شهرها را بالابرده است و توسعه در دیگر شاخص‌های کیفیت زندگی را زیر سایه خود برده است.»  دهلی‌نو پایتخت هند، با 6پله سقوط به رده 118رسیده و قاهره هم با 2پله سقوط، در رده 125قرار دارد.





ابرشهرهای نامهربان
بر‌خلاف انتظار، شهرهای سرشناس لندن و نیویورک، در این رده‌بندی جایگاه چندان مناسبی ندارند و رتبه‌های آنها به‌ترتیب 48 و 58 است. آنطور که در گزارش اکونومیست اشاره شده، بهترین شهرها برای زندگی، عموما شهرهای متوسط در کشورهای ثروتمند هستند. این شهرها کیفیت بالایی در تحصیلات، سیستم خدمات درمانی عمومی با بودجه مناسب‌ و یک شبکه حمل‌ونقل عمومی با کارایی بسیار بالا دارند. این شهرها معمولا بین 1 تا 3میلیون جمعیت دارند.
لندن و نیویورک از نظر فرهنگی نمره بالایی گرفته‌اند اما ثبات کم و زیرساخت‌های نامناسب و همینطور ریسک بالای تروریسم و جرایم، آنها را در لیست پایین کشیده است. جنبش جلیقه‌زردها هم ضربه سنگینی به شاخص زیست‌پذیری پاریس زده است؛ پایتخت فرانسه که سال گذشته در رده 26بود، امسال به‌خاطر نمره پایین در شاخص ثبات، 6پله سقوط کرده است. در آمریکا، بهترین رتبه را هانولولو دارد (22) و آتلانتیا، پیتسبورگ، ‌سیاتل و واشنگتن دیگر شهرهای این کشور هستند که در فهرست 40شهر برتر قرار دارد.
سنگاپور در شرق آسیا در رده‌40 و دوبی در خاورمیانه در رده‌70 قرار دارند. هنگ‌کنگ، رقیب سنگاپور در رتبه‌38 قرار دارد. با این حال، این رده‌بندی پیش از ناآرامی‌های اخیر در این منطقه خودمختار انجام شده و از حالا می‌توان پیش‌بینی کرد که با تداوم ناآرامی‌ها و اعتراض‌ها، رتبه هنگ‌کنگ در رده‌بندی‌های بعدی سقوط خواهد کرد.






این خبر را به اشتراک بگذارید