• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 17 شهریور 1398
کد مطلب : 77611
+
-

حاشیه‌های یک ناکامی هندی

جهان‌نما
حاشیه‌های یک ناکامی هندی



رویداد فضایی که هندی‌ها مدت‌ها منتظرش بودند و نخست‌وزیر برای مشاهده نزدیک و مستقیم آن رفته‌بود، با ناکامی همراه شد. هند می‌خواست چهارمین کشور دنیا باشد که روی کره‌ماه فضاپیما می‌نشاند. میلیون‌ها هندی جمعه‌شب به مشاهده این رویداد نشستند. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هم برای مشاهده این لحظه که قرار بود تاریخی باشد، به اتاق فرمان رفته ‌بود. اما فضاپیمای هندی موسوم به چاندرایان 2درحالی‌که با موفقیت به‌ماه نزدیک شده ‌بود، در فاصله 2کیلومتری از سطح ‌ماه دچار اشکال شد. مقامات سازمان فضایی هند می‌گویند ارتباط با فضاپیما را از دست داده‌اند و از سرنوشت آن خبری نیست. مودی با انتشار یک توییت از تلاش‌ دانشمندان فضایی کشورش تشکر کرد و نوشت: در آینده فرصت‌های دیگری برای رسیدن به این هدف وجود دارد. چاندرایان 2 که نتیجه سال‌ها تلاش دانشمندان فضایی هند بود، 2 ‌ماه پیش پرتاب شده‌ بود، بیستم آگوست وارد مدار ‌ماه شد و قرار بود در سحرگاه شنبه روی سطح‌ ماه فرود بیاید.
نکته قابل توجه این پروژه، هزینه کم آن در مقایسه با طرح‌های جهانی دیگر است. هزینه هند برای این اقدام رقمی کمتر از 200میلیون دلار است. دلیل اینکه هزینه این اقدام پایین‌تر از موارد مشابه دیگر شده، طولانی بودن زمان انجام این ماموریت است.
از حاشیه‌های این رویداد، واکنش سیاسی پاکستان به آن بود. به گزارش روزنامه تایمز اسلام‌آباد، وزیر علوم و تکنولوژی پاکستان در واکنشی تمسخرآمیز به این ناکامی هند گفته‌است: دولت هند باید این پول‌ها را صرف جمعیت بالای فقرای کشور کند و شکم آنها را سیر کند.
با اینکه ارتباط فضاپیمای هندی با مرکز قطع شده، اما هندی‌ها می‌گویند اگر فضاپیما منفجر نشده‌ باشد، امکان جمع‌آوری و ارسال اطلاعات از سطح ‌ماه همچنان وجود دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید