• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 17 شهریور 1398
کد مطلب : 77510
+
-

قم، سوگوار سید و سالار شهیدان

هر سال با فرارسیدن تاسوعا و عاشورای اباعبدالله الحسین(ع) شهر قم گنجینه‌ای ارزشمند از تاریخ عزاداری حسینی در سینه دارد که بیان حقایق آن در صفحات منابع اصیل و سخن صاحب‌نظران،‌ به‌وضوح نقش این شهر مقدس در گسترش سنت‌های عزاداری را نشان می‌دهد. 

آنچه بیش از همه درباره سابقه درخشان شهر قم در اقامه عزای حسینی خودنمایی می‌کند، برپایی مجالس سوگواری با نمادها و آیین‌های سنتی و اجرای نمایش تعزیه در مناطق مختلف این شهر مقدس و روستاهای اطراف آن است. نشان دادن حزن و اندوه در مصائب سید و سالار شهیدان با به‌کارگیری نمادهای مختلف و برگزاری مجالس سوگواری امام حسین(ع)‌در قم قدمتی بسیار طولانی دارد و ‌اکنون نیز بسیاری از این مجالس با سابقه در شهر و روستاهای استان قم دایر است و عزاداران حسینی از میان همه اقشار می‌توانند در این محافل مذهبی شرکت کنند. 

اجرای نمایش سنتی تعزیه نیز در قم محدود به سالن‌های خاص نیست و بسیاری از تعزیه‌ها با حضور پرتعداد مخاطبان در مناطق مختلف شهر و روستا برگزار می‌شود و عموم مردم می‌توانند به تماشای این جلوه‌گاه تاریخ بنشینند. در روزهای تاسوعا و عاشورای حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران مملو از جمعیتی است که با شور حسینی در این 2 مکان گرد هم می‌آیند و برای اباعبدالله الحسین (ع) عزاداری می‌کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید