• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 17 شهریور 1398
کد مطلب : 77396
+
-

افراد معروف سیاسی، ورزشی و هنری در ایام محرم کجا می‌روند؟

هیئت‌های شاخص

هیئت‌های شاخص

نورا عباسی/روزنامه‌نگار

محرم برای هر قشری حال و هوای مشترکی دارد، پوشیدن لباس عزا و دم‌زدن از مصیبت‌های عاشورا در دهه محرم به یک آیین مذهبی فارغ از تفاوت‌های شخصی و سیاسی تبدیل شده است. در گذر سال‌ها، برخی هیئت‌های عزاداری بیش از دیگر محفل‌های مذهبی از سوی هنرمندان، ورزشکاران و البته سیاسیون مورد توجه قرار گرفته‌اند و براساس یک قانون نانوشته هر یک از چهره‌های شناخته‌شده این سه حوزه برای مراسم عزاداری راهی یک هیئت خاص می‌شوند.


پاتوق محرم ورزشی‌ها



محرم که  فرامی‌رسد چند هیئت خاص میزبان چهره‌های ورزشی هستند. معروف‌ترین هیئت اهالی ورزش با نام علی پروین گره خورده. خیمه این هیئت چند سالی است که به همت علی پروین در لواسان برافراشته شده و چهره‌های مختلف دنیای فوتبال فارغ از دسته‌بندی‌های ورزشی راهی این هیئت می‌شوند.
افرادی همچون امیرقلعه نویی، حسن خان محمدی، فرشاد پیوس، بهروز رهبری فرد، امید عالیشاه و محمدرضا مهدوی و... افرادی هستند که در شب‌های محرم راهی لواسان می‌شوند و رسم عزاداری حسینی را به‌جا می‌آورند. علی پروین در رسوم هیئت‌داری تنها نیست، چرا که امیرقلعه‌نویی نیز به‌عنوان یک چهره ورزشی سال‌هاست هدایت هیئت سیدالشهدا در محله قدیمی نازی‌آباد را برعهده گرفته است. این هیئت سال‌ها پیش با همت قلعه‌نویی و دوستانش تأسیس شد و هنوز با گذشت سال‌ها مراسم‌ محرمش برپاست.
علاوه بر چهره‌های ورزشی که هیئت امیرقلعه‌نویی را برای عزاداری انتخاب می‌کنند، کم نیستند چهره‌های سیاسی و اهل هنر علاقه‌مند به تیم استقلال که شبی از محرم راهی این هیئت می‌شوند؛ سیداحمد خمینی ازجمله استقلالی‌هایی است که گاهی به هیئت قلعه‌نویی سر می‌زند.
چهارراه گلوبندک در ایام محرم به مرکز عزاداری اردبیلی‌های مقیم تهران تبدیل می‌شود و چهره‌های ورزشی همچون علی دایی و رضازاده هر طور شده خودشان را به مراسم شب‌های محرم در این هیئت می‌رسانند تا چند شب از‌ ماه محرم را میان همشهریان خود عزاداری کنند.


هم‌نشینی عزاداران حسینی فارغ از جهت‌گیری سیاسی




چهره‌های سیاسی در تمام روزهای سال به بهانه‌های مختلف از هم‌نشینی در کنار یکدیگر پرهیز می‌کنند و بیشتر تحرکاتشان پیرامون مسائل سیاسی جناح چپ و راست شکل می‌گیرد اما در ایام محرم این دسته‌بندی‌ها تا حدودی رنگ می‌بازند و همه تلاش می‌کنند فارغ از جهت‌گیری‌های سیاسی به عزاداری بپردازند.
از میان تمام هیئت‌های شناخته‌شده تهران چند مراسم عزاداری هستند که جایگاه خاصی میان سیاسیون باز‌کرده‌اند. حسینیه امام خمینی (ره) جزو معروف‌ترین محل‌های برگزاری عزاداری امام‌حسین(ع) است که در شب‌های محرم با حضور رهبرمعظم انقلاب، روسای قوا و سایر مسئولان برگزار می‌شود.
حرم امام‌خمینی(ره) هم با همت بیت ایشان در ایام محرم مراسم عزای حسینی را به جا می‌آورند. هر چند در بعضی از سال‌ها مراسم‌عزاداری در حرم با شعارهای تند سیاسی همراه شد اما کلیت این مراسم به دور از اتفاقات سیاسی با حضور چهره‌های هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا برگزار می‌شود.
در کنار حسینیه امام و همچنین حرم امام‌خمینی(ره) که معمولا چهره‌های سیاسی را فارغ از دسته‌بندی سیاسی‌شان برای ایام محرم دور هم جمع می‌کنند، برخی مؤسسه‌های فرهنگی با متولیان اصلاح‌طلب و اصولگرا پرچم عزای حسینی را برافراشته نگه ‌می‌دارند.
مؤسسه فرهنگی دارالزهرا(س) با تولیت علی اکبر محتشمی‎پور، عضو مجمع روحانیون مبارز و وزیر کشور کابینه میرحسین موسوی و همچنین بنیاد حضرت زینب کبری(س) که با همت معصومه ابتکار، معاون حسن روحانی و از چهره‌های شناخته‌شده اصلاحات برپا شده‌اند، شب‌های محرم پذیرای عزاداران حسینی به‌ویژه چهره‌های نزدیک به اصلاحات می‌شوند.
سروش محلاتی، مجید انصاری، سیدهادی خامنه‌ای و... چهره‌هایی بودندکه در سال‌های مختلف به‌عنوان سخنران در مؤسسه فرهنگی دارالزهرا  به منبر رفته‌ و افرادی همچون احمدمسجد جامعی سخنرانی مراسم عزای حسینی در بنیاد زینب کبری(س) را برعهده گرفتند.
منزل صادق خرازی نیز هر سال میزبان عزاداران حسینی می‌شود و معمولا چهره‌های اصلاح‌طلب برای عزاداری خانه صادق خرازی را انتخاب می‌کنند. سیدمحمد خاتمی و محمود دعایی، محمدجواد ظریف و سید عباس عراقچی چهره‌هایی بودند که در سال‌های گذشته در این مراسم حضور داشتند. در کنار چپ‌نشینان سیاست ایران، اصولگرایان نیز محفل‌های عزاداری حسینی را زنده نگه‌ داشته‌اند. جامعه اسلامی مهندسین و حسینیه ثارالله 2 محفلی هستند که نامشان به‌ترتیب با نام محمدرضا باهنر و علی‌اکبر ولایتی 2چهره شاخص اصولگرایی گره خورده است و معمولا میزبان چهره‌های نزدیک به این طیف سیاسی یعنی اصولگرایان هستند.
منزل غلامعلی‌حداد عادل نیز در ایام محرم در لیست عزاداری اصولگرایان جای می‌گیرد و با توجه به فعالیت سیاسی حداد عادل، منزل او پذیرای اصولگرایان به‌خصوص چهره‌هایی از طیف ایثارگران و رهپویان است.



هیئت‌های محبوب هنرمندان



اکثر اهالی هنر، ‌ماه محرم را در هیئت‌های قدیمی‌ و خانوادگی‌شان یا مراسمی با مداحان شناخته‌شده سر می‌کنند. در این میان کم نیستند خوانندگانی که  به واسطه صدای خوش و ارادت ویژه به‌ماه محرم، پا در کفش مداحان کرده و به ذکر مصیبت می‌پردازند. 
محمد علیزاده از آن دسته خوانندگانی است که فیلم‌های مداحی‌اش در ایام محرم و به‌خصوص ظهر عاشورا در ‌سال‌های اخیر، مورد توجه شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است. او هر سال از پنجم محرم در هیئتی در خیابان بهار کرج مداحی می‌کند.
بهنام بانی هم از قافله خوانندگان مشتاق مداحی برای امام حسین‌(ع) عقب نمانده‌است. او که در شهر دامغان متولد شده است، ایام محرم به هیئت‌ محله آبا و اجدادی‌اش کوچ می‌کند تا مانند چند سال پیش بحر طویل بخواند؛ «می‌زنم دم ز علمدار رشید حرم عشق، شه با کرم عشق، مه محترم عشق...».
ماه محرم بندرعباس در کنار مداحان محلی خود، میزبان یک بچه‌محل قدیمی می‌شود، رضا صادقی در ایام محرم از تهران راهی بندرعباس می‌شود تا در محله پدری‌اش با لهجه جنوبی نوحه‌خوانی کند و اهالی محل نیز به سبک و سیاق عزاداری‌های جنوب دورش حلقه بزنند و بر سینه بکوبند.
از میان هیئت‌های تهران هم مداحی سیدمجید بنی‌فاطمه در هیئت ریحانه الحسین و محمود کریمی در هیئت رایه‌العباس(ع) چیذر در آستان امامزاده علی اکبر به پاتوق هنرمندان در محرم تبدیل شده و هر سال تصاویری از این هم‌نشینی در هیئت‌های مذهبی منتشر می‌شود.
در کنار این دو مداح شناخته شده، منبرهای سیدحسن آقامیری هم در چند سال اخیر مورد استقبال چهره‌های هنری قرار گرفت و چهره‌های شناخته‌‌شده‌ای همچون علی ضیاء پامنبری این روحانی جوان بوده‌اند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید