• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 16 شهریور 1398
کد مطلب : 77370
+
-

مرز «خسروی» بازگشایی شد

این پایانه مرزی با حضور وزیر کشور، استاندار و نمایندگان کرمانشاه برای تردد زائران باز شد

گزارش روز
مرز «خسروی» بازگشایی شد

پس از سال‌ها بسته بودن مرز خسروی به روی زائران کربلا به دلایل امنیتی، جمعه با حضور وزیر کشور، استاندار و نمایندگان کرمانشاه و مقامات عراقی مرز خسروی برای تردد زائران باز شد. به گزارش همشهری، مرز خسروی که نزدیک‌ترین پایانه مرزی کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامرا محسوب می‌شود، بنا بر اعلام مسئولان پایانه از ۷ صبح تا ۷ شب برای پذیرایی از زائران اربعین آماده است. 


فرصت مرز خسروی

وزیر کشور در این باره گفت: بازگشایی مرز خسروی امر فرصت بسیار خوبی برای زائران است که با خدمات بهتر و تسهیلات مناسب‌تر سفر به عتبات را انجام دهند.«عبدالرضا رحمانی فضلی» با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای بازگشایی مرز خسروی برای تردد زائران اظهار کرد: تا روز پنجم محرم، بیش از 51 هزار زائر راهی عتبات شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد 200 درصدی داشته است. با توجه به سهولت ایجاد شده در مرزها و امور کنسولی پیش‌بینی می‌کنیم امسال تعداد زائران بیشتر از سال‌های گذشته باشد.

وی با بیان این‌که روز گذشته ۱۵ هزار زائر از مرز مهران به کشور عراق سفر کرده‌اند، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال با توجه به سهولتی که در مرزها و هم در امور کنسولی ایجاد شده تعداد زائران بیشتری داشته باشیم.
رحمانی فضلی ادامه داد: امیدواریم مردم خوب کشورمان با رعایت همه شرایطی که مسئولان اعلام می‌کنند و با همکاری و همدلی که همیشه با مسئولان داشتند و خدماتی که در همه زمینه‌ها با تکیه بر تجربه بسیار مفید ۵ ساله فراهم شده، سفر خوبی به عتبات عالیات داشته باشند.


8 هزار اتوبوس برای جابه‌جایی زائران 

معاون وزیر راه و شهرسازی از آمادگی و برنامه‌ریزی این سازمان برای مدیریت ترافیک و جابه‌جایی زائران اربعین حسینی از 4 مرز مهران، شلمچه، چزابه و خسروی در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: امروز مرز خسروی با حضور وزرای کشور ایران و عراق بازگشایی می‌شود. 

«عبدالهاشم حسن‌نیا» افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ها امسال 5/2 تا 3 میلیون زائر از 4 مرز مذکور جابه‌جا می‌شوند که سهم مرز مهران حدود 3/1میلیون زائر خواهد بود.وی تاکید کرد: ‌برای جابه‌جایی زائران اباعبدالله الحسین(ع) در ایام اربعین امسال بیش از 8 هزار دستگاه اتوبوس در نظر گرفته شده است.


تکمیل زیرساخت‌ها در مرز 

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کرمانشاه گفت: مرز خسروی برای میزبانی از بیش از ۱/۲ میلیون زائر اربعین آماده می‌شود.«فریبرز کرمی» با بیان این‌که بخش قابل توجهی از زیرساخت‌های پایانه مرز خسروی برای تردد زوار آماده است، افزود: در سال‌های گذشته زیرساخت‌های این پایانه تکمیل شده و از نظر گیت‌های مسافران و سرویس‌های بهداشتی مشکل خاصی نداریم. اقدامات باقی‌مانده در حوزه راه‌ها و جاده‌ها در فرصت باقی مانده تا ایام اربعین اجرایی خواهد شد.
وی بر لزوم تدوین طرح جامع ترافیکی اربعین از قصر شیرین تا خسروی تاکید کرد و گفت: نقاط حادثه‌خیز مسیر زوار اربعین نیز باید مشخص و آشکارسازی شود.

به گفته کرمی، آشکارسازی نقاط حادثه‌خیز و نصب تابلو‌های علائم راهنمایی و رانندگی در تمام طول مسیر اصلی ورود زوار به استان از سه‌راه کنگاور تا مرز خسروی باید انجام شود. وی همچنین از برنامه‌ریزی برای لکه‌گیری و روکش آسفالت مسیر در نقاطی که نیاز است خبر داد و گفت: در نقاطی که نیاز باشد نیز احداث دوربرگردان، کنارگذر و... انجام می‌شود. 
مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کرمانشاه افزود: تکمیل روشنایی تمام مسیر راه کربلا را نیز در برنامه پیگیری داریم. کرمی همچنین از ضرورت ترمیم و بازسازی دو محل پد بالگرد در منطقه خسروی هم خبر داد.


تردد روزانه 3 هزار نفر از مرز خسروی 

بنابراین گزارش به طور میانگین روزانه 3 هزار مسافر و زائر عراقی از مرز خسروی به ایران و عراق تردد می‌کنند. شهرستان قصرشیرین دارای ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمان‌پذیر درجه یک تا 3 با ۳۲۲ اتاق و 1200 تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.مرز خسروی نزدیک‌ترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که تا بغداد پایتخت کشور عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا نیز ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد.

عملیات ساخت پایانه بین‌المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره‌برداری رسید. قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید