• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 16 شهریور 1398
کد مطلب : 77336
+
-

رؤیاهای انقلابی

ویترین
رؤیاهای انقلابی


کتاب «رؤیاهای انقلابی» با زیرعنوان «رؤیاهای آرمانشهری و زندگی آزمایشی در انقلاب روسیه» نوشته ریچارد استاتیز است که افشین خاکباز آن‌را به فارسی برگردانده.
ریچارد استاتیز با بررسی تاریخ اجتماعی و فکری و فرهنگی روسیه در سال‌های پیش و پس از انقلاب اکتبر1917، بر این باور است که انقلاب روسیه فقط پیرامون آرمانشهرهای مارکسیستی شکل نگرفته، بلکه برخاسته از برخورد و تلاقی سنت‌های آرمانشهرباورانه تاریخ روسیه است که رؤیاها ، کابوس‌های دهقانان ، کارگران ، روشنفکران ، دولت ، نظامیان و دیگر گروه‌ها را دربرمی‌گیرد.
استاتیز در این کتاب تصویر روشنی از زندگی انقلابی و عوامل فرهنگی، اسطوره‌ها، آیین‌ها، فرقه‌ها و نمادهایی که مبنای آن‌ را تشکیل می‌دادند ترسیم می‌کند. او با تحلیل شکل‌های اصلی تفکر آرمانشهری و انگیزه‌های تجربی و برخورد گریزناپذیر اقتدارگرایی بلشویکی و رفتار آزادی‌خواهانه و آرزوهای بخش‌های بزرگی از جمعیت روسیه و سپس نفی تمام‌عیار همه جریان‌های آرمانشهری و تجربه‌های انسان‌گرایانه در دوران استالین، سرنوشت تک‌تک این آرمانشهرها و منادیان آنها را به‌تصویر می‌کشد.
از رؤیا تا بیداری، زندگی و انقلاب، ما: جامعه آینده و رؤیاها و کابوس‌ها 4بخش اصلی این کتاب 688صفحه‌ای هستند. نشر نو «رؤیاهای انقلابی» را با شمارگان 1100نسخه به بهای 110هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید