• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 16 شهریور 1398
کد مطلب : 77285
+
-

همکاری بین شهرهای برلین و تهران

سفیر آمریکا خواهان تحریم حناچی شد

همکاری بین شهرهای برلین و تهران



برلین روز گذشته میزبان شهردار تهران بود. پیروز حناچی پس از دیدار با همتای خود در شهر وین به برلین رفت و در بدو ورود مورد استقبال محمود فرازنده سفیر و شماری از اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران در آلمان قرار گرفت.

ملاقات 2شهردار تهران و برلین روزجمعه پشت درهای بسته و با حضور محمود فرازنده سفیر ایران در آلمان انجام شد، میشل مولر شهردار برلین در این دیدار گفت: «پایتخت‌های 2کشور از اعضای مؤثر انجمن کلانشهر‌های جهانی هستند که نقش مهمی در توسعه همکاری‌ها میان کلانشهرها دارند.»

به گزارش همشهری، بخشی از صحبت‌های دو طرف به زمینه‌های همکاری در قالب انجمن کلانشهرهای دنیا اختصاص یافت و دربخش دیگر موضوع روابط دوجانبه مورد توجه قرار گرفت.

پیروز حناچی نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از دستاوردها و تجارب خوب تهران در حوزه مدیریت شهری ازجمله مترو و موضوع کاهش ترافیک، توسعه دوچرخه‌سواری و سایر سیستم‌های حمل نقل، مدیریت پسماند و موضوعات مشابه آمادگی شهرداری تهران برای بهره‌برداری  از تجارب برلین را  اعلام کرد.

او پس از این دیدار گفت: «شهردار برلین به شرایط سخت برای همکاری‌ها اشاره کرد اما نهادهای عمومی فارغ از فضای سیاسی کار می‌کنند و می‌توانند همکاری‌های جداگانه‌ای داشته باشند.» شهردار تهران افزود: از شهردار برلین برای بازدید از تهران دعوت کرده‌ایم. با توجه به اینکه شهردار برلین دبیر شورای کلانشهر‌هاست، انتظار می‌رود همکاری‌های مناسبی بین تهران و برلین شکل بگیرد.»

حناچی و هیأت همراه پس از 4روز رایزنی‌های گسترده با مقامات محلی و بین‌المللی اروپا و معرفی دستاوردهای شهرداری تهران و توافق‌هایی که در این زمینه حاصل شد، دیشب برلین را به مقصد تهران ترک کرد.

سفر شهردار تهران به کشورهای آلمان و اتریش آنقدر جنبه دیپلماتیک داشت که سفیر آمریکا در آلمان خواستار تحریم شهردار شد. از زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، شخصیت‌های سیاسی ایران به دلایل مختلف در معرض تحریم‌ها قرار گرفتند اما برقراری ارتباطات بین‌المللی از سوی شهرداری تهران باعث شده است که موضوع تحریم شهرداری تهران که در رأس نهادهای غیرسیاسی قرار دارد، مطرح شود. همین واکنش به سفر پیروز حناچی نشان می‌دهد که می‌توان از روابط تهران با شهرهای توسعه‌یافته دنیا، انتظاراتی بیش از خواهر‌خواندگی و امضای تفاهمنامه داشت.

دیدار با شهردار وین
شهردار وین که از حناچی برای حضور در اتریش دعوت کرده ‌بود، در این زمینه گفت: به‌رغم تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، امکانات و علاقه‌مندی زیادی برای توسعه و نزدیکی مناسبات گسترش همکاری‌های عمرانی و شهری وین با تهران وجود دارد. ‌مایکل لودویگ‌ در دیدار و گفت‌وگو با ‌پیروز حناچی، شهردار تهران که در ساختمان شهرداری وین برگزار شد، اظهار کرد: در مناسبات 2پایتخت مشکلات روزمره مردم مدنظر است و چالش‌های ایدئولوژیک و سیاست‌های بین‌المللی مطرح نیست.

ما شهردار‌ها می‌توانیم در این زمینه خیلی نزدیک به هم کار کنیم و این مسئله می‌تواند تکمیلی برای سایر سیاست‌ها باشد. او با اشاره به اسناد و موافقتنامه‌های همکاری 2 پایتخت تصریح کرد: چند‌سالی است که روابط و تبادل تجارب بسیار خوبی میان تهران و وین برقرار است و گفت‌وگو‌های زیادی در حوزه‌های مختلف ازجمله شهرهای هوشمند انجام شده است.
او ادامه داد: تهران شهری بزرگ و تاریخی است که به‌مراتب از وین بزرگ‌تر است. همکاری در صنعت گردشگری و حل مشکلات شهری ازجمله حمل‌ونقل عمومی و پسماند از مواردی است که در دستور کار دو طرف برای گسترش و توسعه همکاری‌ها وجود دارد.

شهردار تهران هم در این دیدار گفت: محدودیت‌هایی که معمولا بین دولت‌ها وجود دارد، بین نهادهای عمومی، مردمی و سازمان‌های غیردولتی نیست و با توجه به سابقه همکاری‌های مشترک تهران و وین، درصدد گسترش و افزایش سطح همکاری‌ها در بخش‌های پسماند، هوشمند‌سازی‌ و حمل‌ونقل عمومی هستیم. حناچی اعلام کرد که تهران آماده اجرای سند همکاری میان پایتخت 2کشور است. این سند که خرداد سال۱۳۹۵ میان شهرداران وقت پایتخت 2کشور به امضا رسید، بر گسترش همکاری‌ها در زمینه‌ توسعه و برنامه‌ریزی شهری، حمل‌ونقل عمومی، مدیریت ضایعات، کارایی انرژی، گردشگری، فرهنگ و اقتصاد نظارت دارد. شهردار تهران در این ملاقات حضور فعال و جدی شرکت‌های اتریشی را در پروژه‌های عمران شهری تهران ازجمله مترو، بازسازی بافت فرسوده، کسب‌وکارهای نوین، انرژی‌های پاک، مدیریت پسماند، حمل‌ونقل و ترافیک مورد تأکید قرار داد. حناچی در این سفر با «ارنست وولر» رئیس شورای شهر و «اولی سیما» نماینده شورای شهر وین در حوزه محیط‌زیست و خدمات عمومی و همینطور شهردار سابق وین دیدار و گفت‌وگو کرد. «میشائیل هویپل» شهردار سابق وین نیز با انتقاد از سیاست‌های خصمانه واشنگتن علیه تهران، تصریح کرد که شرکت‌های اتریشی باید شجاعت بیشتری برای تجارت با ایران به‌خرج دهند. ‬

هویپل تصریح کرد: در زمینه‌های شهری نباید تابع سیاست‌های بین‌المللی بود، بلکه باید گام‌هایی برداشت که به نفع مردم خواهد بود. رئیس صندوق فناوری و تحقیقات علمی وین، سطح کنونی مناسبات وین و تهران را «بسیار عالی» توصیف کرد و افزود: این در حد حرف نیست و مبنای آن سند همکاری است که چند سال پیش میان دو طرف به امضا رسید. وین با بسیاری از شهرها همکاری دارد اما به‌نظر من سند همکاری با تهران واقع‌بینانه تدوین شده و از روز اول با اقدامات عینی همراه بوده است.

سند همکاری مورد اشاره تهران و وین، خرداد سال۱۳۹۵ میان شهرداران وقت پایتخت 2کشور در زمینه‌ توسعه و برنامه‌ریزی شهری، حمل‌ونقل عمومی، مدیریت ضایعات، کارایی انرژی، گردشگری، فرهنگ و اقتصاد به امضا رسید. هویپل در سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۸ میلادی شهردار وین بود که سال گذشته جای خود را به لودویگ داد.

حرکت به سمت تولید داخلی
شهردار تهران در گفت‌وگو با روزنامه اتریشی «کرونن» گفت که تحریم به‌طور طبیعی روی قیمت اقلام اثر گذاشته، اما شرایط جدید باعث شده تا به سمت تولید داخلی حرکت کنیم. حناچی که برای شرکت در چهارمین اجلاس «پلی برای شهرها» در وین به سر می‌برد، در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «کرونن» اتریش به خط۶ متروی تهران اشاره و عنوان کرد: سیستم «سیگنال» این خط کاملا ایرانی و از سوی مهندسان و مشاوران ایرانی اجرا شده است. شرایط تحریم همچنین باعث شد بنزین و گازوئیل را در داخل تأمین کنیم تا جایی که هم‌اکنون در آستانه صادرات این دو قلم سوخت هستیم. این در حالی است که ایران ۱۰سال پیش روزانه ۴۰میلیون لیتر بنزین وارد می‌کرد. حناچی در پاسخ به سؤالی درباره افزایش قیمت‌ها در ایران هم گفت: قیمت بعضی از اقلام حدود ۳۰درصد افزایش پیدا کرده و در اقلامی که میزان وابستگی به واردات بیشتر بوده، این رقم بالاتر است. محصولات صنعتی و اقلامی که داخل کشور تولید نمی‌شوند، از این دست هستند.

رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران از درخواست سفیر آمریکا در آلمان برای تحریم شهردار تهران خبر داد. به گزارش همشهری، غلامحسین محمدی در حساب توییتری خود نوشت: «همانطور که پیش‌بینی شده بود آمریکا از سفر مؤثر شهردار تهران به اروپا با وجود تحریم‌ها و فشار حداکثری بر دولت و ملت ایران عصبانی است و دیدارها و گفت‌وگوها حاکی از اراده اروپا برای کار جدی با شهر تهران است.»
براساس این گزارش، شهردار تهران از هفته گذشته در اجلاس
UNIDO و «پلی برای شهرها» به وین و برلین سفر کرده است. مجید فراهانی، رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر نیز در واکنش به خبر اظهارات سفیر آمریکا در آلمان در توییتر خود نوشت: «درخواست تحریم شهردار تهران به‌عنوان مدیری غیردولتی از سوی سفیر آمریکا در آلمان که اساسا در تاریخ بی‌سابقه است، نشانه روشنی از بی‌قانونی، سراسیمگی و پریشانی مدعیان منزوی آزادی در دنیاست که منطق ملت ایران و شنیدن صدای آنان را سنگی بر شیشه عمر گردن‌کلفتی‌های خود می‌دانند.» شهربانو امانی، عضو دیگر شورای شهر نیز در توییتر خود نوشت: «درخواست تحریم پیروز حناچی شهردار منتخب مردم تهران از سوی یک مقام آمریکایی مانند تحریم جواد ظریف اقدامی شرم‌آور و خلاف عرف بین‌المللی بوده که از سوی افکار عمومی نیز محکوم است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید