• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 16 شهریور 1398
کد مطلب : 77281
+
-

مرز خسروی عاشورایی شد

نزدیک‌ترین مرز به کربلا دیروز بعد از 6سال بازگشایی شد و انتظار مردم مرزنشین به پایان رسید

گزارش
مرز خسروی عاشورایی شد


محمدصادق خسروی‌علیا ـ خبرنگار

6سال است که به دلایل امنیتی مرز خسروی بسته شده و مردم شهرستان اسلام‌آباد غرب، دالاهو، سرپل ذهاب و قصرشیرین چشم انتظار بازگشایی آن بودند. دیروز انتظارها به پایان رسید و این پایانه مرزی با حضور عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور،  یاسین الیاسری، وزیر کشور عراق و برخی مقامات استانی ایران و عراق دوباره باز شد. خسروی نزدیکترین پایانه مرزی ایران به عتبات عالیات و کربلای معلاست و طبق پیش‌بینی‌ها جمعیت بسیاری از زائران امسال از این نقطه وارد کشور عراق خواهند شد. وزیر کشور در مراسم بازگشایی مرز خسروی گفت: امیدواریم با همکاری صمیمانه 2 کشور به‌ویژه وزارتخانه‌های کشور عراق و ایران، مرزبانی‌ها، وزارت خارجه و تمام دستگاه‌های متولی بتوانیم با بازگشایی این مرز خدمات، امکانات و شرایط مطلوبی را در اختیار زوار قرار دهیم. رحمانی‌فضلی گفت: قطعا این بازگشایی می‌تواند برای همه شهرهایی که در مسیر ایران و عراق در این حوزه قرار می‌گیرند توفیق داشته باشند ضمن خدمت‌رسانی به زوار از نظر تحکیم روابط دوستی و همسایگی بین 2 کشور موفق باشند و با عنایات مورد لطف خداوند قرار خواهند گرفت. برخی مسئولان نیز در گفت‌وگو با همشهری ضمن اعلام مهیا بودن زیرساخت‌ها برای تردد زائران به برکات معنوی و مادی بازگشایی این مرز برای مردم محروم این خطه اشاره کردند.
 به گفته مرادعلی تاتار، فرماندار شهرستان قصرشیرین ساعت یک بعدازظهر دیروز گیت‌های پایانه مرزی خسروی باز شد و در همان ساعات اولیه 4اتوبوس از زائران حسینی از این نقطه وارد کشور عراق شدند.

پیش‌بینی تردد میلیونی زوار از مرز خسروی
فرماندار قصرشیرین با بیان اینکه همه تمهیدات برای تردد زائران از مرز خسروی در نظر گرفته شده و زیرساخت‌ها آماده و مهیاست، گفت: «پیش‌بینی می‌شود امسال بیش‌از یک میلیون زائر اربعین از مرز رسمی خسروی تردد کنند. به همین‌خاطر برای خدمت‌رسانی به زائران، شهرداری‌‌های منطقه۱۳ تهران و کرمانشاه در شهرستان قصرشیرین مستقر شده‌اند.»
تاتار ادامه داد: «پارکینگ‌ها برای توقف خودروهای سواری زائران آماده و مهیاست و از این بابت با محدودیت مواجه نیستیم. شهرستان قصرشیرین ۱۴ واحد اقامتی دارد که شامل مسافرخانه و هتل‌های درجه یک تا 3 هستند. طبق ارزیابی ما بیش از 300اتاق و بیش از یک هزار تخت برای زائران مهیاست. البته این اماکن در دهه۸۰ و در زمان باز بودن مرز خسروی ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق در این منطقه مرزی اقامت کنند. هم‌اکنون 58گیت آماده به‌کار در مرز خسروی داریم و مسیرهای منتهی به مرز آماده‌سازی‌ شده است. حتی فیبرهای نوری، سایت‌های مخابرات و دیگر زیرساخت‌های ارتباطی تکمیل شده و دستگا‌ه‌های هجده‌گانه اربعین برای خدمات‌رسانی در مرز خسروی مستقر شده‌اند.»

رونق اقتصادی و ایجاد انگیزه برای مرزنشینی
 فرهاد تجری، نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با همشهری با تأیید فراهم بودن زیرساخت‌ها و امکانات مرز رسمی خسروی برای تردد زائران گفت: «مردم بی‌صبرانه چشم به راه زائران هستند. مرز رسمی خسروی بهترین و نزدیک‌ترین مرز کشور برای سفر به عتبات عالیات است. این مرز تا بغداد پایتخت کشور عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰5، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد. تمام اقدامات لازم برای حضور زائران در این مرز مهیا شده و همه مراکز خدماتی و امنیتی به‌صورت آماده‌باش هستند.» تجری بازگشایی مرز خسروی را باعث ایجاد رونق اقتصادی مردم مرزنشین دانست و گفت: «یکی از خواسته‌های مردم کرمانشاه و قصرشیرین بازگشایی این مرز بود تا اجر معنوی و مادی نصیب مردم محروم این منطقه شود. بازگشایی این مرز باعث رونق گردشگری مذهبی، ایجاد و تقویت زیرساخت‌های مرزی و تمرکز یافتن امکانات کشور در کرمانشاه و از همه مهم‌تر باعث ایجاد انگیزه بیشتر مرزنشینان برای ماندن در قصرشیرین و رونق اقتصادی و پویایی این شهر و مناطق اطراف خواهد شد.»

مرز باز می‌ماند
صحبت پورافشار، شهردار قصرشیرین هم با اشاره به اینکه خسروی سهل‌الوصول‌ترین مرز برای سفر به عتبات عالیات است به همشهری گفت: «این مرز با دارا بودن جاده‌ای 4بانده  و بدون مسیرهای خطرناک، هتل‌ها، رستوران‌ها و امکانات سفر برای زوار آماده‌تر از دیگر مرزهاست. دسترسی آسان این مرز به استان‌های معین مانند کردستان، زنجان، همدان و.... موقعیت ویژه‌ای را به‌وجود آورده است؛ حتی از نظر آب و هوایی هم مرز خسروی آب و هوای بهتری نسبت به مرزهای دیگر کشورمان با عراق برای تردد زائران دارد.»
پورافشار با بیان اینکه از نظر اقتصادی، قطعا باز شدن مرز باعث رونق منطقه می‌شود، گفت: «تبادل تجاری بین ایران و اقلیم کردستان عراق با بازگشایی این مرز آسان‌تر می‌شود. همچنین تردد زوار نیز باعث برکت و رونق اقتصادی در منطقه خواهد شد و ما شاهد خواهیم بود که مشاغل بسیاری در این منطقه ایجاد می‌شود و مردم مرزنشین امید بسیاری پیدا خواهند کرد.»
شهردار قصرشیرین حال و هوای مردم این شهر را پس از بازگشایی مرز این‌طور توصیف کرد: «باز شدن مرز، مردم این مناطق را خوشحال کرده چرا که سال‌هاست منتظر این اتفاق بودند. از قدیم‌الایام تنها مرز رسمی بین ایران و عراق، مرز خسروی بوده و بعدا مرزهای مهران و چذابه اضافه شده‌اند. از سال92 مرز بسته بوده و به برکت اربعین و بعد از ماه‌ها رایزنی بین مقامات عالی کشور حالا باز شده و قرار است بعد از اربعین هم باز بماند.»
امسال شهرداری منطقه 13تهران و شهرداری کرمانشاه برای خدمات‌رسانی به زوار در مرز خسروی و شهرستان قصرشیرین مستقر می‌شوند. مجتبی یزدانی، رئیس ستاد اربعین شهرداری تهران در این رابطه به همشهری گفت: «هر ساله مناطق مختلف شهرداری تهران به‌عنوان معین مرزهای مهران، شلمچه و چذابه به زائران اربعین خدمت می‌کنند. در مرز مهران، شهرداری منطقه 5، در مرز چذابه، شهرداری منطقه4و در مرز شلمچه شهرداری منطقه 6مستقر است. امسال نیز با بازگشایی مرز خسروی، شهرداری منطقه 13تهران به‌عنوان معین این مرز انتخاب شده است.»
یزدانی ادامه داد: «هفته گذشته با حضور مقامات استانی کرمانشاه و مرتضی رحمانزاده، شهردار منطقه 13تهران از مرز خسروی بازدید شد. شهرداری با 2 پایگاه خدمت‌رسانی در منطقه مستقر شده؛ پایگاه اول در قصرشیرین و پایگاه دوم در پایانه مرزی خسروی. نظافت، پاکسازی و رفت‌و‌روب از خدماتی است که شهرداری تهران ارائه خواهد داد.»







مکث
کربلا از جاده ابریشم


مرز خسروی از پایانه‌های رسمی و بین‌المللی غرب ایران است. این مرز در 20کیلومتری شهرستان قصرشیرین قرار دارد. شهرستان قصرشیرین ۱۸۶ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و 2مرز رسمی تحت‌عنوان پرویزخان و خسروی در آن واقع شده است. در گذشته جاده ابریشم به مرز خسروی ختم می‌شده و این گذرگاه مرزی یکی از قدیمی‌ترین مرزهای کشور است. مسافت مرز خسروی تا کربلا 305کیلومتر است. این گذرگاه مرزی با توجه به مسیرهای مساعد داخلی و خارجی سهل‌ الوصول‌ترین مسیر برای زیارت عتبات‌عالیات محسوب می‌شود.


تبادل تجاری بین ایران و اقلیم کردستان عراق با بازگشایی این مرز آسان‌تر می‌شود. همچنین تردد زوار نیز باعث برکت و رونق اقتصادی در منطقه خواهد شد و ما شاهد خواهیم بود که مشاغل بسیاری در این منطقه ایجاد می‌شود و مردم مرزنشین امید بسیاری پیدا خواهند کرد

این خبر را به اشتراک بگذارید