• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 16 شهریور 1398
کد مطلب : 77207
+
-

مازندران؛ 175 روز پس از سیل

باران سیل‌آسا قطارهای مازندران را زمین‌گیر کرد، شرق مازندران غرق در سیلاب شد، محور هراز بازگشایی شد، محور تاکام به سمنان مسدود است، رودخانه تجن طغیان کرد، مازندران یک روز پس از بحران، تلخی نوروز با طعم سیل در مازندران و...؛ این‌ها تیترهایی از اخبار و گزارش‌هایی است که پیش از آغاز نوروز، مازندران را شوکه کرد؛ شوکی بزرگ به نام سیل.
به گزارش ایسنا، در حالی که مردم مازندران همزمان با سراسر کشور، خود را برای نوروز آماده می‌کردند، باران سیل‌آسا به دلایل مختلفی همچون آینده‌نگر نبودن مدیران و تجاوزهای مردم به منابع طبیعی به تهدید بزرگی تبدیل شد. با گذشت 175 روز از آن حادثه، هنوز هم مشکلات پابرجا هستند.


 6200 خانه از سیل مازندران آسیب دید

 باران شدیدی که از عصر یکشنبه (26 اسفند) سال گذشته در مازندران آغاز شد، به جاری شدن سیلاب در چند شهرستان مرکزی و شرق این استان انجامید، به طوری که 6200 واحد مسکونی خسارت دید. مسدود شدن راه‌های روستایی و رانش و ریزش، بزرگ‌ترین مشکل پس از سیل در استان بود. به گفته منابع محلی، همچنان راه برخی از روستاهای بالادست مسدود است.مسئولان دولتی در کنار سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای رفع مشکلات و بهبود اوضاع تلاش کردند. امروز باید دید پس از گذشت حدود 5 ماه، وضعیت چگونه است.


وضعیت سیل‌زدگان 

معاون عمرانی استاندار مازندران با بیان این‌که نزدیک به 5 هزار واحد مسکونی نیاز به تعمیر داشت و 680 مورد از این واحدها، باید مجدد احداث می‌شد، اظهار کرد: تاکنون 25 واحد مسکونی احداث و به مردم تحویل داده شده است.«مهدی رازجویان» با بیان این‌که در راستای وعده رئیس‌جمهوری مبنی بر این‌که تا پایان امسال، واحدهای مسکونی احداث می‌شوند و در اختیار مردم قرار می‌گیرند، گفت: قول می‌دهیم تا همه سیل‌زدگان، نوروز 99 را در واحدهای مسکونی خود جشن بگیرند و مالکان همه واحدهای مسکونی که نیاز به احداث داشتند، فرم رضایت‌مندی را امضا کرده باشند.

 

وضعیت نامناسب روستای کاردرکلا 

در حال حاضر که حدود 5 ماه از سیل مازندران می‌گذرد، متاسفانه هنوز در برخی روستاها مردم با مشکلاتی همچون نبود راه‌ ارتباطی و مهم‌تر از همه واحد مسکونی مواجهند. یکی از این روستاها، کاردرکلا نام دارد که در ۳۰ کیلومتری جنوب شهرستان بابل قرار دارد و در سیل اخیر بیشترین خسارت را دیده است. مسئولان به اهالی روستا وعده‌هایی داده‌اند، اما هنوز محقق نشده است.یکی از روستاییان با بیان این‌که هنوز هیچ مبلغی به صورت وام بابت جبران خسارت‌ دریافت نکرده‌ است، اظهار کرد: وضعیت روستا چه از لحاظ تعمیر و ساخت واحدهای مسکونی و چه از لحاظ راه‌های ارتباطی تغییری نکرده است.وی که نخواست نامش ذکر شود، گفت: مسئولان از روز اول که سیل رخ داد، برای بازدید در منطقه حضور پیدا کردند، اما تاکنون برای واحدهای مسکونی ۵ خانواده‌ای که تخریب شده، اقدامی انجام نشده است.

این روستایی بیان کرد: ابتدا قرار بود تا وام ۵۰ میلیون تومانی برای ساخت مجدد واحد مسکونی به ما داده شود، اما این اتفاق نیفتاد.این ساکن کاردرکلا با اشاره به این‌که با شروع بارندگی در پاییز و زمستان امکان قطع شدن راه ارتباطی روستا وجود دارد، بیان کرد: چندین خانواده با شروع بارندگی قطعا مکانی برای ماندن ندارند و با هر بارندگی امکان رانش مجدد در روستا وجود دارد.خانمی که اهل روستای کاردکلاست هم با گلایه از وضعیت موجود و بی‌توجهی مسئولان به این روستا اظهار کرد: واحد مسکونی من به علت سیل و رانش زمین تخریب شده است و همه وسایلم بیرون قرار دارد.وی گفت: با شروع بارندگی‌ در پاییز قطعا بقیه وسایلم هم از بین می‌رود. از همه مهم‌تر این است ‌که جایی برای ماندن هم ندارم.این روستایی با اشاره به این‌که یک فرزند دیالیزی دارد و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) است، ادامه داد: تاکنون هیچ اقدامی از سوی مسئولان برای تعمیر یا ساخت واد مسکونی انجام نشده است.وی افزود: شب‌ها از ترس رانش مجدد و آوار شدن خانه بر سرمان بیرون از آن می‌خوابیم.

آخرین وضعیت سیل در روستاهای جویبار

یکی از اهالی روستای انبارسر بخش گیلخواران شهرستان جویبار هم با بیان این‌که زمین‌های این روستا ساحلی هستند و بیشتر گندم، کلزا و جو کشت می‌شود، اظهار کرد: بیشتر زمین‌های روستا در سیل اخیر خسارت دیدند و مقداری از خسارت توسط جهاد کشاورزی پرداخت شده است.«رامین غفاری» با اشاره به این‌که مردم از عملکرد بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی در سیل اخیر راضی بودند، تصریح کرد: 2 واحد مسکونی روستایی در سیل اخیر خسارت دید که یک واحد به کمک بنیاد مسکن، مجدد ساخته و مشکل واحد دیگر هم با تعمیرات حل شد.یکی از اهالی روستای رنگریزمحله بخش گیلخواران جویبار هم با بیان این‌که سیل امسال، خسارت‌های زیادی به بخش کشاورزی و مسکونی روستا وارد کرده است، گفت: خسارت به واحدهای مسکونی با همکاری بنیاد مسکن پرداخت شد، اما متاسفانه در بخش کشاورزی هنوز هیچ اعتباری برای جبران خسارت دریافت نشده است.

«محسن مدانلو» اظهار کرد: شلتوک‌های برنج، گندم و کلزای این روستا خسارت دیده و نشست زمین در بعضی از خانه‌ها، ترک‌خوردگی‌های سنگین و تخریب دیواره را در پی داشته است. البته بنیاد مسکن برای ساخت خانه‌های روستایی و تعمیرات همکاری و اقدامات لازم را انجام داد.«یاسر قلی‌پور» از اهالی روستای بالازرین‌کلای جویبار نیز با بیان این‌که در سیل امسال بیشتر زمین‌های کشاورزی و خزانه‌های برنج این روستا آسیب دیدند، گفت: متاسفانه هنوز از جهاد کشاورزی خسارتی دریافت نکردیم. سیل اخیر به آب‌بندان این روستا نیز خسارت وارد کرد که تاکنون حدود ۳۰۰ میلیون تومان برای ترمیم آن هزینه شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید