• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 16 شهریور 1398
کد مطلب : 77127
+
-

هنر در البرز جدی گرفته نمی‌شود

مهدی تارخ، بازیگر: متاسفانه سینمای کشور و حتی تلویزیون تجاری شده‌اند و صرفا به فروش بیشتر آثار خود می‌اندیشند

هنر
هنر در البرز جدی گرفته نمی‌شود

مهدیه زندیه وکیلی | البرز - خبرنگار


هنرمند پیشکسوت و کاربلد سینمای کشور تا امروز همه تلاش و اهتمام خود را به کار بسته تا در مقام یک بازیگر و کارگردان بتواند در حرفه هنری‌اش درست گام بردارد. شواهد هنری و کارنامه پربارش نشان از آن دارد که تاکنون در این عرصه درخشش چشمگیری داشته است. 
«مهدی تارخ» هنرمند و بازیگر 
57 ساله فردیسی با لحن و بیان شیوایش از سختی‌ها و مشقت‌های کار هنری برایمان گفت. با این‌که وی برادر کوچک‌تر بازیگر مشهور و باسابقه سینمای ایران امین تارخ است، ولی میان حرف‌هایش حس استقلال‌طلبانه‌ای به چشم می‌خورد. گرچه همبازی شدن با وی را در سریال «معصومیت ازدست‌رفته» از افتخارات سال‌های هنری خود بیان می‌کند، اما حضورش در تلویزیون و سینما را کاملا بی‌واسطه و بدون ربط به برادر بزرگ‌ترش می‌داند. 
ماحصل صحبت‌هایش این عدم وابستگی و استقلال کاری‌اش در زمینه هنر بازیگری را به رخ می‌کشد. با این هنرمند البرزنشین ساعاتی در دفتر همشهری به گفت‌و‌گو نشستیم.


 از انگیزه و علاقه‌تان به بازیگری بگویید.

سال 59 آغاز کار هنری‌ام بود. از 17‌سالگی و با اجرای تئاتر در شیراز شروع به فعالیت کردم. حدود 12 تا 13 تئاتر کار کردم که از این میان 5 تئاتر توانست به جشنواره راه پیدا کند و به دنبال آن در تهران هم به نمایش گذاشته شد. در آن سال‌ها توانستم علاقه و استعداد خود را در زمینه هنر کشف کنم و وارد این وادی بی‌پایان شدم.

 اولین کار سینمایی‌تان در چه سالی بود؟

سال 75 از زادگاهم شیراز به تهران نقل مکان کردیم و دقیقا یک سال پس از آن فیلم سینمایی آژانس شیشه‌ای را در کنار ابراهیم حاتمی‌کیا تجربه کردم که اولین کار موفق سینمایی‌ام به شمار می‌رفت.

از آثار و فعالیت‌هایتان در تلویزیون و سینما بگویید.

از سال 80 به بعد در سریال‌های زیادی ایفای نقش کردم که تفنگ سرپر، روزهای به‌یادماندنی، شیخ بهائی، خواستگاران، مختارنامه، معصومیت ازدست‌رفته، ایران‌دخت، داستان یک شهر، هفت‌سنگ، شاهگوش، فیلم دزد و پری و شراره از نمونه کارهای موفق و پرمخاطبم در تلویزیون و سینما به حساب می‌آیند. حضور در فیلم سینمایی فرش باد ساخته کمال تبریزی که در جشنواره فجر به نمایش درآمد و پس از آن به اکران عموم گذاشته شد، یکی دیگر از افتخارات به‌یادماندنی‌ام بود که بازی در کنار رضا کیانیان و شیرین بینا برایم تجربه متفاوتی بود.

 حرفه بازیگری را تدریس هم می‌کنید؟

بنا به دلایلی حدود 5 سال در شاهین‌شهر اصفهان ساکن بودم. در آن سال‌ها موسسه بازیگری را تشکیل داده و در آنجا به تدریس امور هنری و بازیگری مشغول بودم. تقریبا 4 دوره هنرجو داشتم و اصطلاحا بازیگر تربیت می‌کردم. فن بیان، بداهه‌سازی، بدن و حرکت و تکنیک بازیگری عناوینی بودند که در کلاس‌ها آموزش می‌دادم. نکته جالب توجه این بود که در برخی از آثار تلویزیونی و سینمایی شاگردان خود را به کار دعوت می‌کردم و از آموخته‌های آنها در کار بهره هم می‌بردم.

جایگاه هنر بازیگری را در البرز چگونه می‌بینید؟

هنر در البرز نه‌تنها دیده نشده و جدی گرفته نمی‌شود، بلکه مسئولان فرهنگی استان راه را برای پیشرفت هنرمند دشوار می‌کنند. تا وقتی ارگان مربوطه حمایت درستی از هنر و هنرمند نکند، نمی‌توان انتظار داشت تا کرج در مسیر فرهنگی و هنری ترقی قابل توجهی داشته باشد. برای تاسیس یک آموزشگاه آزاد بازیگری به حضور مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد رسیدم و تقاضای مجوز داشتم که متاسفانه موانعی سر راهم قرار دادند که عطای کار را به لقایش بخشیدم. هدف من از ایجاد این نوع کارگاه‌ها ساخت فیلم و به‌کارگیری قشر علاقه‌‌مند به عرصه بازیگری و سینما بود که تاکنون با سختگیری‌های سلیقه‌ای برخی از مسئولان از ادامه کار بازماندم.

اکنون مشغول چه فعالیتی هستید؟

تصمیم دارم با کمک دوست خود همایون صادقی یک سریال 25 قسمتی بسازم که تصویربرداری بخش بزرگی از آن در کرج انجام می‌شود. این سریال در حیطه دفاع مقدس است و برای شبکه خانگی تولید می‌شود. از همین تریبون از همه مسئولان و متولیان سازمانی فرهنگ و هنر البرز در راستای پشتوانه کاری و هنری حمایت می‌طلبم. خوشبختانه مشکل مالی هم بر سر راهمان نیست و سرمایه‌گذار این مجموعه به طور‌کامل اثر را مورد حمایت مالی خود قرار می‌دهد.

بازیگری شغل اصلی‌تان است یا در زمینه‌های دیگر هم به فعالیت می‌پردازید؟

حرفه اصلی من بازیگری است و تقریبا کار دیگری بلد نیستم یا برای شغل دیگری ساخته نشده‌ام. متاسفانه تجارب تلخی در زمینه شغل‌های تجارتی داشتم که پس از آن متوجه شدم استعدادی در زمینه تجارت ندارم. مدتی هم مدیریت یک گروه بزرگ سیرک را عهده‌دار بودم که در بیش از 200 شهر داخل کشور اجرا داشتیم و تیم هنری قوی‌ای برای خودمان تشکیل داده بودیم که پس از قانون ممنوعیت استفاده از حیوان در سیرک‌ها از سوی سازمان محیط‌زیست کشور، مجبور شدیم علی‌رغم خواسته‌مان دست از این کار بکشیم.

 چه نصیحتی برای علاقه‌مندان و هنرجویان تئاتر و سینما درباره آینده شغلی‌شان دارید؟

به همه هنرجویان و علاقه‌مندان کار تئاتر و سینما می‌گویم از عشق و علاقه هنری‌تان که بگذرید به فکر یک شغل اصلی و بادرآمد برای آینده‌تان باشید. به بازیگری به عنوان شغل ثابت نگاه نکنید. یک بازیگر ممکن است ماه‌ها و یا حتی سال‌ها بیکار بماند که این زنگ خطری برای تامین امرار معاش خود و خانواده‌تان است.

از مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد استان چه می‌خواهید؟

اندکی تامل و نگاه جدی‌تر به هنر و هنرمند می‌تواند جامعه هنری را در شهر کرج نجات دهد. دعوت کردن از هنرمندان در همه شاخه‌های هنری و تعامل با آنها می‌تواند اتاق فکری تشکیل دهد که ثمره آن به نفع مسئولان استان است. راهکارها و صحبت‌های اهل فرهنگ و هنر گره‌های کور امور هنری را باز می‌کند و این کلاف سردرگم حوزه هنری شهر کرج با تدبیر آگاهان و دست‌اندرکاران باسابقه و کاردرست تئاتر و سینما به نتیجه مطلوب خواهد رسید.


   انتخاب سلیقه‌ای

مهدی تارخ:  متاسفانه سینماهای کشور و حتی تلویزیون تجاری شده‌اند و صرفا به فروش بیشتر آثار خود می‌اندیشند. بازیگرانی که در گیشه فروش بالاتری را رقم می‌زنند همیشه در عموم آثار سینمایی و تلویزیونی به کار گرفته می‌شوند و عده‌ای کنار می‌مانند. در بعضی جاها هم سلیقه‌ای برخورد می‌کنند و کیفیت یک کار فدای موارد پیش‌پاافتاده دیگر می‌شود. با وجود این همه بازیگر باسواد و حرفه‌ای نمی‌توان سلیقه‌ای برخورد کرد، باید آنها در کارهای مختلف به کار گرفته شوند تا مخاطب هم دچار دلزدگی  نشود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید