• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 16 شهریور 1398
کد مطلب : 77098
+
-

7قابلیت مهم اندروید ۱۰

7قابلیت مهم اندروید ۱۰

گوگل به‌صورت رسمی اندروید ۱۰ را عرضه کرده است و خیلی‌ها منتظر آپدیت شدن گوشی‌هایشان هستند تا از امکانات نسخه جدید اندروید استفاده کنند. آپدیت‌های مهم اندروید همیشه با هیجان کاربران این سیستم عامل همراه است. سایت Mashable به‌خاطر عرضه رسمی این نسخه ۱۰ ویژگی‌ مهم این نسخه اندروید را بررسی کرده است.

حالت تاریک در همه جا 
خیلی‌ها حالت تاریک را به تم‌های روشن ترجیح می‌دهند. یکی از بهترین ویژگی‌های اندروید ۱۰، پشتیبانی آن از حالت تاریکی به‌صورت کامل است؛ یعنی دیگر حالت تاریکی به برخی برنامه‌ها یا بخش‌های سیستم‌عامل محدود نمی‌شود و کل فضای سیستم‌عامل پس از فعال شدن این حالت تیره خواهد شد.

 ژست‌های حرکتی جدید به جای کلیدها
اندروید ۱۰ استفاده از ژست‌های حرکتی یا همان استفاده از لمس نمایشگر با انگشت‌ها را به مرحله‌ای بالاتر برده است. در نسخه جدید اندروید با فعال کردن حرکت‌های جدید در بخش تنظیمات، می‌توانید با سوایپ به سمت بالا به صفحه هوم یا خانه بروید. اگر به چپ و راست سوایپ کنید به صفحه عقب برمی‌گردید. علاوه بر این می‌توانید به بالا سوایپ کرده و مکث کنید تا منوی مولتی تسکینگ برایتان باز شود. با این ویژگی‌ها کلید بازگشت که تقریبا در همه گوشی‌های اندرویدی قبل دیده می‌شد، در اندروید ۱۰ دیگر نیازی به آن وجود ندارد.

 منوی اشتراک جدید 
استفاده از منوی اشتراک یا همان Share یکی از پرکاربردترین موارد در گوشی‌های تلفن همراه است. ‌این منو در اندروید ۱۰ متحول و کندی آن برطرف شده است. گوگل در اندروید ۱۰ ظاهرا این منو را بهتر کرده و به محض لمس گزینه اشتراک‌گذاری، این منو ظاهر خواهد شد. همچنین این شرکت ابزار جدیدی را تحت عنوان «میانبرهای اشتراک‌گذاری» (Sharing Shortcuts) منتشر کرده تا برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان بتوانند اپلیکیشن‌های خود را به این منو اضافه کنند.

 افزایش امنیت 
دسترسی اپلیکیشن‌ها به بخش‌های مختلف گوشی همیشه یکی از نگرانی‌های کاربران اندروید بوده است. گوگل به همین‌خاطر اندروید ۱۰ را با سیستم جدیدی از دسترسی برنامه‌ها به اطلاعات شخصی کاربران طراحی کرده است. مثلا اگر اپلیکیشنی از شما بخواهد دسترسی موقعیت مکانی خود را به آن بدهید، می‌توانید این اجازه را طوری صادر کنید که تنها زمانی که در حال استفاده از این برنامه هستید برنامه به موقعیت مکانی شما دسترسی داشته باشد.

 فیلمبرداری از صفحه 
تا پیش از این کاربران برای فیلمبرداری از صفحه موبایل خود مجبور به نصب اپلیکیشن بودند. اما در اندروید ۱۰ بالاخره گوگل تصمیم گرفت به‌صورت پیش‌فرض چنین قابلیتی را قرار دهد. برای فعال کردن این قابلیت باید وارد تنظیمات «گزینه‌های توسعه‌دهندگان»
 (Developer Options) شوید.

 موبایل مثل کامپیوتر
یکی از قابلیت‌های جذاب اندروید ۱۰، حالت دسکتاپ است. این مورد تقریبا مشابه آن چیزی است که سامسونگ به کمک Dex برای کاربرانش فراهم کرده. با این قابلیت اگر گوشی خود را به یک مانیتور خارجی متصل کنید، رابط کاربری گوشی به حالت دسکتاپ درآمده و می‌توانید همانند یک کامپیوتر از گوشی خود استفاده کنید.

 تنوع تم‌ها 
به‌صورت پیش‌فرض، رنگ رابط کاربری سیستم‌عامل اندروید آبی رنگ است اما در اندروید ۱۰ می‌توانید آن را تغییر داده و به رنگ‌های دیگری درآورید.

 اشتراک وای‌فای بدون دادن رمز 
خیلی‌ها وقت‌ها که دوستی به خانه یا محل کارمان می‌آید می‌خواهیم او هم به شبکه وای‌فای وصل شود. در اندروید ۱۰ این امکان وجود دارد که با استفاده از کد QR، بلوتوث و NFC، اتصال وای‌فای را به اشتراک گذاشت. جهت انجام این کار، کاربر باید ابتدا وارد تنظیمات شبکه شود و با لمس شبکه وای فای مورد نظر و انتخاب گزینه «اشتراک‌گذاری» (Share)، کد کیو آر را دریافت کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید