• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 16 شهریور 1398
کد مطلب : 77093
+
-

رشد عرضه؛ شرط ارزانی موبایل

رشد عرضه؛ شرط ارزانی موبایل

با وجود کاهش و ثبات نسبی نرخ ارز در 2‌ماه گذشته تامین نشدن نیاز بازار گوشی تلفن‌همراه از طریق واردات رسمی موجب شده تا شیب کاهش قیمت این اقلام بسیار کند باشد. با ابراهیم درستی-رئیس اتحادیه فروشندگان صوت و تصویر و گوشی تلفن‌همراه- دراین‌باره گفت‌وگو کرده‌ایم.


شرایط بازار گوشی موبایل چگونه است؟
یکی از عوامل مؤثر در تعیین قیمت گوشی موبایل نرخ ارز است که خوشبختانه با توجه به تثبیت و سیرنزولی نرخ دلار در 2‌ماه گذشته، قیمت‌ این محصولات نیز سیر نزولی داشته اما این کاهش قیمت چندان مشهود نبوده؛ زیرا بارها اعلام کرده‌ایم اگر واردکنندگان رسمی قادر به تامین نیاز بازار به گوشی تلفن همراه باشند قیمت این محصولات بیش از پیش کاهش پیدا خواهد کرد اما در صورتی که واردکنندگان قادر به تامین نیاز بازار نباشند واردات گوشی توسط واحدهای صنفی دارای پروانه کسب را دنبال خواهیم کرد.

چرا گوشی‌های وارداتی  وارد بازار نمی‌شود؟
متأسفانه واردکنندگان رسمی خواستار فروش سبدی گوشی‌های وارداتی (عرضه انواع گوشی جدید و گوشی‌های از رده خارج شده) به واحدهای صنفی هستند، در حالی که فروشندگان نمی‌توانند با اجبار اینگونه گوشی‌ها را به مشتریان بفروشند و مثلا الزام کنند که باید به همراه گوشی رند بازار گوشی‌های فاقد متقاضی را نیز خریداری کنند. با وجود این هر چه زمان بگذرد وضعیت عرضه و قیمت گوشی موبایل بهتر خواهد شد.

آیا نشست با وارد‌کنندگان نتیجه‌ای داشته است؟
اتحادیه برای بررسی وضعیت عرضه و بازار گوشی موبایل با شورای تامین نشست داشته، طی هفته جاری نیز این نشست برگزار خواهد شد. همچنین تا 22شهریورماه جاری نشستی با واردکنندگان در وزارت صنعت برگزار و در این مورد تعیین تکلیف می‌شود. هدف اصلی رجیستری و ممنوعیت واردات قاچاق جلوگیری از اجحاف به مصرف‌کنندگان است. بیش از 100شرکت برای واردات گوشی تلفن همراه ثبت سفارش کرده‌اند اما برای واردات این محصول تا 3‌ماه فرصت دارند. اما آماری از ترخیص گوشی از گمرک  نداریم. با وجود رکود ناشی از کاهش قدرت خرید مردم، نیاز ماهانه بازار به گوشی تلفن‌همراه، حداقل700 تا 800هزار دستگاه است اما اکنون حداکثر 350تا 400هزار گوشی در بازار عرضه می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید