• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 14 شهریور 1398
کد مطلب : 77057
+
-

برداشت طلایی کشاورزان

آمارها از تخلیه اثرات تورمی جهش نرخ ارز، در قیمت محصولات کشاورزی حکایت دارد؛ چنانکه بررسی‌های آماری همشهری نشان می‌دهد امسال پردرآمدترین سال در 2دهه گذشته برای کشاورزان ایرانی بوده است. براساس مطالعات مرکز آمار ایران، میانگین قیمت فروش محصولات کشاورزی در فصل بهار امسال با رشد مواجه بوده و محصولات جالیزی در صدر این افزایش قیمت قرار گرفته‌اند. به گزارش همشهری، یکی از نکات قابل‌تأمل در بررسی قیمت محصولات کشاورزی در بهار98، پیشی گرفتن رشد قیمت جو، یونجه و کاه از رشد قیمت گندم است که یکی از دلایل اصلی آن، پایین نگه داشتن قیمت خرید تضمینی گندم بوده است. براساس آمارها، در بهار امسال میانگین قیمت فروش هر کیلوگرم گندم در کل کشور هزار و 684تومان بوده که نسبت به بهار سال قبل 31.1درصد افزایش داشته؛ درحالی‌که در همین دوره زمانی میانگین قیمت فروش هر کیلوگرم جو در کشور به هزار و 785تومان رسیده و رشد 57.5درصدی برای آن ثبت شده است.

برابری قیمت گندم و علوفه
با وجود اعتراض‌هایی که از طرف کشاورزان و تشکل‌های وابسته به آنان به‌پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم در مقابل هزینه‌های تولید مطرح شد، عاقبت نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم در سال 98از هزار و 700تومان فراتر نرفت. این مسئله علاوه بر اینکه احتمال قاچاق گندم به کشورهای همسایه را افزایش داد، بر میزان تحویل گندم کشاورزان به دولت هم اثر نامطلوبی گذاشت. حالا آمارها هم بر پایین بودن قیمت گندم شهادت می‌دهند. اطلاعات منتشر شده مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در بهار امسال، میانگین قیمت فروش هر کیلوگرم یونجه با 69.5درصد افزایش به هزار و 693تومان رسیده که با قیمت خرید تضمینی گندم برابری می‌کند. همچنین قیمت فروش هر کیلوگرم کاه نیز در این فصل با افزایش 92.7درصدی نسبت به بهار 97به 305تومان رسیده است.

هندوانه از آب ارزان‌تر شد
این روزها کلیپ‌هایی در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود که کشاورزان هندوانه‌های عمل‌آمده را پیش گوسفندان می‌ریزند و از فروش نرفتن آنها گلایه دارند. براساس آمارها نیز در بهار امسال کمترین افزایش قیمت در میان محصولات کشاورزی به هندوانه تعلق داشته که 5.6درصد نسبت به بهار 98گران‌تر شده است. در بهار امسال با رسیدن قیمت هر کیلو از این محصول به 847تومان، عملاً هندوانه از آب‌معدنی نیز ارزان‌تر شده است. البته مابقی محصولات جالیزی وضع بهتری داشته‌اند و مثلاً خربزه با قیمت 2هزار و 568تومان معادل 57.9درصد و خیار با قیمت 2هزار و 150تومان معادل 79.5درصد گران‌تر از سال قبل به فروش رفته است.

تب قیمت در بازار سبزیجات
هرچند آمارها از بهبود درآمد کشاورزان در فصل بهار امسال حکایت دارند اما بخش عمده این افزایش درآمد، از محل رشد نرخ تورم و جهش هزینه‌ها بوده است؛ پس این رشد درآمد عملاً به‌معنای افزایش سود و بهبود معیشت نیست. بااین‌وجود در حوزه سبزیجات، ترقی قیمت‌ها از جهش نرخ ارز و رشد نرخ تورم و افزایش هزینه‌ها هم فراتر رفته و می‌توان گفت لااقل سبزی‌کاران در بهار امسال به سود و درآمد قابل توجهی رسیده‌اند. براساس آمارهای تجمیعی، میانگین قیمت هر کیلوگرم سیب‌زمینی در کل کشور به 3هزار و 612تومان رسیده که نسبت به بهار پارسال 527.9درصد گران‌تر شده است. همچنین میانگین قیمت فروش هر کیلوگرم پیاز در مزارع کشور به 3هزار و 413تومان رسیده که 539.2درصد نسبت به بهار پارسال افزایش نشان می‌دهد. از میان گروه سبزیجات، قیمت فروش گوجه‌فرنگی نیز 2هزار و 224تومان ثبت شده که نسبت به فصل مشابه سال قبل 221.6درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین قیمت بادمجان نیز با رسیدن به هزار و 978تومان، رشد 213.7درصدی را نسبت به بهار سال قبل تجربه کرده است.

اعتدال در قیمت میوه
در بهار امسال قیمت محصولات باغی بیش از محصولات کشاورزی رشد داشته اما افزایش قیمت آنها به‌پای افزایش قیمت سبزیجات نرسیده است. در بهار امسال میانگین قیمت فروش عمده هر کیلوگرم زردآلو به 7هزار و 812تومان رسیده که نسبت به بهار پارسال 54.6درصد رشد داشته و قیمت هلو نیز با رسیدن به 4هزار و 431تومان، رشد 61.4درصدی را تجربه کرده است. میانگین قیمت فروش هر کیلوگرم سیب‌درختی در این فصل به 6هزار و 42تومان رسیده که نسبت به بهار پارسال 33.9درصد افزایش دارد. در این فصل قیمت آلبالو با رشد بیشتری مواجه بوده و با رسیدن به قیمت 7هزار و 302تومان برای هر کیلو، 63.5درصد نسبت به  بهار 97گران‌تر شده است. قیمت هر کیلوگرم گیلاس نیز در بهار امسال به 10هزار و 411تومان رسیده که نسبت به بهار پارسال با رشد 22.4درصدی مواجه بوده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید