• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76965
+
-

پیش به سوی شفافیت بیمه‌ها

چهره روز
پیش به سوی شفافیت بیمه‌ها


غلامرضا سلیمانی، رئیس‌کل بیمه مرکزی با بیان اینکه تاکنون ۲۳ درصد از کسری ذخایر بیمه‌ها کاهش یافته، می‌گوید: شرکت‌های بیمه با صرف‌نظر از تقسیم سودهای مقطعی، به سمتی حرکت می‌کنند که کسری ذخایر در این صنعت به صفر برسد. راستی مراد او چیست و صفر‌شدن کسری ذخایر شرکت‌های بیمه‌ای چه دردی از آنها و البته مردم، سهامداران و بیمه‌گذاران دوا خواهد کرد؟

مفهوم روشن سخن رئیس‌کل بیمه مرکزی این است که ترازنامه برخی شرکت‌های بیمه‌ای مشکل دارد، ازجمله اینکه بدهکارند اما این بدهی را پنهان می‌کنند و ‌هنگام برگزاری مجمع سالانه خود به جای تصمیم‌گیری درباره برطرف‌کردن کسری خود، به تقسیم سود روی می‌آورند. صفر‌شدن کسری ذخایر شرکت‌های بیمه بازرگانی نقطه عطفی در شفافیت صنعت بیمه است و مانع رقابت ناسالم آنها در بازار می‌شود.

سلیمانی می‌گوید: وقتی شرکتی دارای کسری ذخایر است، به این معناست که به‌هنگام پرداخت خسارت و ایفای تعهدات خود، اموال و دارایی کافی نیست و به مشکل برخورد می‌کند. در چند سال اخیر تلاش‌ها برای افزایش سطح توانگری مالی شرکت‌های بیمه‌ انجام شده تا جلوی پدیده‌ای ازجمله ناتوانی شرکت‌های بیمه در پرداخت بموقع خسارت یا ورشکستگی آنها گرفته شود.

افزون بر اینکه بر شیوه سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه هم سختگیری شده زیرا برخی شرکت‌ها منابع خود را در زمینه‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که نتیجه آن بازدهی و نقدشوندگی پایین آنهاست و ناچار می‌شوند در پرداخت خسارت‌های سنگین، سختگیری کنند و نارضایتی مردم را افزایش دهند. حالا بیمه مرکزی در مسیری گام برداشته که بانک مرکزی هم در همان راه حرکت می‌کند؛ یعنی تقسیم سود بین سهامداران تا وقتی که تکلیف کسری ذخایر شرکت‌ها روشن نیست، ممنوع خواهد شد و اول آنها باید کسری خود را صفر کنند؛ راهی سخت اما لازم برای نجات صنعت بیمه و تقویت اعتماد مردم که البته بیمه مرکزی را در نظارت تقویت می‌کند. مهم صیانت از حقوق بیمه‌گذاران و بیمه‌شدگان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید