• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76942
+
-

مجلس به ٢وزیر پیشنهادی رأی اعتماد داد

مجلس در آستانه بازگشایی مدارس به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رأی داد، نخستین وزیر وزارتخانه میراث فرهنگی هم با رأیی پایین انتخاب شد

مجلس
مجلس به ٢وزیر پیشنهادی رأی اعتماد داد


علی‌اصغر مونسان و محسن حاجی‌میرزایی بعد از یک هفته رایزنی با نمایندگان دیروز از مجلس رأی اعتماد گرفتند و با کمترین دردسر و مخالفتی راهی 2 وزارتخانه حساس و مهم میراث فرهنگی و آموزش و پرورش شدند.

رسیدن به کرسی وزارت اگرچه برای مونسان با 163 رأی و حاجی‌میرزایی با 200 رأی با پشتوانه حداکثری مجلس رقم نخورد -رأی مجلس دهم به وزاری پیشنهادی دولت معمولا بیش از 230 رأی بوده است- اما دولت نشین شدن هر دوی آنها بی‌دردسر و سهل‌تر از دیگر وزرا بود. شاید اگر این 2 گزینه در ابتدای تشکیل دولت به مجلس معرفی می‌شدند یا آنکه به لحاظ زمانی در آستانه بازگشایی مدارس، وزارت آموزش و پرورش بی‌وزیر نبود، سرنوشت دیگری برای 2 وزیر پیشنهادی دولت در مجلس رقم می‌خورد. مونسان با همه انتقادهایی که به او می‌شد به‌عنوان نخستین وزیر وزارتخانه میراث فرهنگی پس از انقلاب معرفی شد و در مقابل اما حاجی‌میرزایی به‌عنوان چهارمین وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی منصوب شد.

پیش از او در 2دولت روحانی، چهره‌هایی مثل علی‌اصغر فانی، فخرالدین آشتیانی و محمد بطحایی مسئولیت این وزارتخانه پردردسر را به‌عهده گرفته بودند. محمدعلی نجفی هم در ابتدای دولت یازدهم نتوانسته بود برای این وزارتخانه از مجلس رأی اعتماد بگیرد. رأی اعتماد مجلس به مونسان و حاجی‌میرزایی آنچنان قابل پیش‌بینی بود که یوناتن بت‌کلیا، نماینده ارامنه در پایان نطقش در حمایت از مونسان، تصدی وزارت را به هر دو وزیر پیشنهادی تبریک گفت و در موردی دیگر هنوز شمارش آرای مجلس به پایان نرسیده بود که علیرضا رحیمی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس بیان کرد: سیدکاظم دلخوش، نماینده صومعه‌سرا به‌صورت رسمی و طبق روال طرح سؤال از وزرا، سؤالی را از آقای حاجی‌میرزایی به هیأت‌رئیسه تقدیم کرده که این نخستین سؤال از آقای حاجی‌میرزایی درصورت رأی اعتماد نمایندگان به ایشان برای وزارت آموزش و پرورش محسوب می‌شود. وی گفت که این سؤال درباره دلیل عدم‌اجرای قانون پیش‌دبستانی و حق‌التدریسی‌ها و نـهـضـت سوادآموزی‌هاست.

در این میان اما نکته قابل تامل در رأی مجلس به مونسان و حاجی‌میرزایی، پیشی گرفتن رأی حاجی‌میرزایی نسبت به مونسان بود؛ آن هم درحالی‌که براساس نظرسنجی‌های فراکسیون‌ها رأی مونسان بیشتر و بهتر از حاجی‌میرزایی بود. به گفته یکی از نمایندگان عضو فراکسیون امید، شکل گرفتن حلقه مخالفت با مونسان به‌دلیل عملکرد ضعیف و برخی تخلفات او در زمان ریاستش بر سازمان گردشگری در جریان نشست دیروز مجلس بود؛ حلقه‌ای که در بین هر 3فراکسیون -امید، ولایی و مستقلین- رایزن‌هایی داشت و در نتیجه رایزنی‌های مخالفان، رأی مونسان کاهش قابل‌توجهی یافت و سبب تقویت جایگاه حاجی‌میرزایی در رقابت با او شد. (بخشی از ادله مخالفان مونسان در نطق دیروز پروانه سلحشوری نماینده تهران مورد اشاره قرار گرفت.)


اوج مجلس
اوج انتقادات به مونسان و در واقع اوج اتفاقات دیروز مجلس در نطق پروانه سلحشوری عضو فراکسیون امید عیان شد. او که خود را برای چنین نطق داغی آماده کرده بود، پیش از نطق خود دقایقی را سکوت کرد تا به این ترتیب همهمه مجلس را بخواباند و مجلس را به سکوت وادارد. سلحشوری گفت: این روزها مبارزه با فساد جدی است اما تعدادی از مدیران منصوب آقای مونسان همچون مدیرکل سابق استان‌های قزوین، تهران و هرمزگان تحت پیگرد قانونی هستند. این عضو فراکسیون امید ادامه داد: ایشان به موضوع تراز مثبت گردشگری اشاره دارد اما سؤال این است که این تراز به‌دلیل عملکرد ضعیف دولت در کنترل نرخ ارز بوده و یا فعالیت‌های ایشان است که به یکباره ایران جزو ارزان‌ترین مقاصد گردشگری شده و از طرفی هزینه سفر مردم به خارج از کشور بالا رفته است.

سلحشوری گفت: ما امروز به‌دنبال تعیین وزیر برای وزارتخانه‌ای هستیم که دولت مخالف وزارت شدن آن بود و فردی کاندیدای وزارت این وزارتخانه شده که او هم از مخالفان تشکیل این وزارتخانه بود؛ در نهایت هم دولت با ناراحتی این وزارتخانه را پذیرفت. وی افزود: دولت نمایندگان را لایق مشورت نمی‌دانست و چگونه است کسی که مجلس را در زمینه تشکیل وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قبول نداشت، امروز می‌خواهد سکاندار این وزارتخانه شود؟!

نکته قابل تأمل در خیل موافقان مونسان، نطق احمد سالک و موسوی لارگانی 2چهره اصولگرای دوآتشه از او بود که یکی بعد از دیگری پشت تریبون رفتند و از مونسان دفاع کردند.

احمد سالک در نطقش با دفاع از عملکرد دوساله مونسان در سازمان میراث فرهنگی تأکید کرد: برنامه‌های مونسان ۵۶درصد با بیانات مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی تطبیق داشته است. ناصر موسوی لارگانی، دیگرعضو ولایی نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی گفت: علی‌اصغر مونسان به رعایت شئونات و محدودیت‌های اسلامی در مکان‌های میراث فرهنگی و گردشگری تأکید دارد.

عارف: افتادن وزرا  در سال آخر طبیعی نبود
رأی مجلسی‌ها به 2 گزینه‌ای که چندان مطلوب نمایندگان نبودند و به‌گفته خود مجلس برای رهایی وزارتخانه‌های مذکور از سرگردانی مورد تأیید قرار گرفتند، موضوعی قابل اعتنا و بررسی است. در همین راستا در حاشیه نشست دیروز مجلس در گفت‌وگویی اجمالی با محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید روند رأی اعتماد به مونسان و حاجی‌میرزایی را بررسی کردیم. رئیس فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه به‌صورت مرسوم و معمول، مجالس در سال آخر فعالیتشان با دولت همراه‌تر می‌شوند، تأکید کرد: هر دو وزیر پیشنهادی در فراکسیون امید رأی آوردند که البته رأی آقای حاجی‌میرزایی بیشتر از آقای مونسان بود.

رأی به وزرای پیشنهادی دولت قابل پیش‌بینی بود و رأی نیاوردنشان طبیعی نبود. عارف در پاسخ به سؤال همشهری مبنی بر اینکه مخالفان مونسان و حاجی‌میرزایی معتقدند 2وزیر ضعیف هستند و اگر این‌دو در آغاز به‌کار دولت به مجلس معرفی می‌شدند رأی اعتماد نمی‌گرفتند، گفت: 2 وزیر پیشنهادی با دولت هماهنگ هستند! رئیس فراکسیون امید در شرح روندی که منجر به حمایت امید در این‌باره شد ادامه داد: بنده یک جلسه با وزرای پیشنهادی داشتم. کارگروهی هم در فراکسیون امید مجلس تشکیل شد که این کارگروه هم با وزرای پیشنهادی جلسه داشت. علاوه بر این، یک جلسه محدود سیاسی هم با آقایان حاجی‌میرزایی و مونسان داشتیم که تنها در این جلسه بحث‌های سیاسی مطرح شد. بعد از این جلسات هم جلسه مجمع را گذاشتیم. بنابراین در یک پروسه دمکراتیک رأی‌گیری کردیم و آن رأی‌گیری مبنای کار ما قرار گرفت.

او سپس با اشاره به انتقادات سلحشوری به مونسان و اشاره سلحشوری به اینکه برخی منصوبان مونسان در استان‌های دیگر تحت پیگرد هستند، خاطرنشان کرد: این موضوع یک بحث است. اینکه افراد تحت پیگرد قانونی باشند باید به دادگاه بروند و رأی‌گیری شود. فراکسیون امید موافق آقای مونسان بود اما ایشان به‌عنوان مخالف صحبت کردند.

رئیس فراکسیون امید مجلس درخصوص علت کاهش رأی مونسان نسبت به حاجی‌میرزایی، گفت: آقای حاجی‌میرزایی شناخته‌شده‌تر بود. ایشان در دولت اصلاحات 4سال مدیرکل یکی از دفاتر ما در نهاد بود که 2 کار را به‌خوبی انـجـام داد. حاجی‌میرزایی در دولت اصلاحات مدیرکل دفتر مدیران ارشد بود که در ارزیابی وزرا برای نخستین‌بار و آخرین‌بار کار بسیار دقیقی را انجام دادند.

این خبر را به اشتراک بگذارید