• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76940
+
-

مونسان و اولویت‌های وزارت میراث‌فرهنگی

نگاه
مونسان و اولویت‌های وزارت میراث‌فرهنگی


محمدباریکانی/ روزنامه‌نگار
پیش‌بینی‌‌ همشهری از «رأی شکننده وزیر میراث‌فرهنگی» تا اواخر هفته گذشته و بعدتر، چرخش ترازوی رأی اعتماد مجلس به نفع وزیر پیشنهادی، صبح دیروز به واقعیت تبدیل شد و علی‌اصغر مونسان با 163 رأی موافق، نخستین وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ‌کشور شد.

او بی‌تردید ‌بخشی از رأی خود را مدیون کارزار تبلیغاتی - رسانه‌ای تیم خود در وزارت میراث‌فرهنگی است که از 4روز قبل توانست بخشی از آرای خاموش مجلس را به نفع مونسان بیدار کند. تا پیش از آغاز کارزار رسانه‌ای، جایگاه مونسان در نظرسنجی‌های مجازی حتی در رسانه‌ها چندان مناسب نبود و بدنه کارشناسی حوزه‌های سه‌گانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی متزلزل بود.

وضعیت صبح دیروز حاکم بر جلسه رأی اعتماد نیز نشان داد که وزیر جدید میراث‌فرهنگی در کرسی‌های مجلس نیز به اندازه نیمی از موافقان، کرسی مخالف دارد و همین کرسی‌ها می‌تواند، ذره‌بین نظارت را بر عملکرد و برنامه‌های آتی او در وزارت میراث‌فرهنگی بگرداند.‌

مخالفان وزیر پیشنهادی، آمارهای ارائه شده توسط مونسان و مدیرانش را به چالش کشیدند و آنها را غیر قابل اعتماد خواندند. آنها وضعیت آثار تاریخی را نیز وخیم دانستند و تندترین نطق‌ها را علیه وزیر پیشنهادی قرائت کردند. اما مونسان در همین شرایط، اعتماد مجلس را گرفت.

منتقدان او، بی‌برنامگی و هرج‌ومرج آماری را پاشنه آشیل وزیر جدید دانستند و با همین نگاه وزارتخانه جدید را نواختند.‌ ساعاتی پس از کسب رای اعتماد، برنامه اولیه وزیر برخروجی رسانه‌ها قرار گرفت.

نخستین نیاز وزارتخانه جدید، ‌تدوین برنامه جامع با هدف حذف هرج‌ومرج در برنامه‌ریزی‌های‌ سابق سازمانی است. وزیر جدید باید برنامه‌ای جامع و فراگیر برای وزارت تحت مسئولیت خود داشته باشد؛ برنامه‌ای تخصصی و مختص به بخش‌های سه‌گانه وزارت تازه‌تأسیس با هدف برقراری توسعه متوازن بین 3 بخش وزارتخانه جدید!

وزیر جدید میراث‌فرهنگی، منتقدان بسیار جدی در بدنه کارشناسی هر 3حوزه زیرمجموعه خود دارد که باید پاسخگوی آنها نیز باشد. تشکل‌های  این حوزه اگرچه به‌دلیل جایگاه و موقعیت صنفی و شغلی و پیش از نمایندگان مجلس رأی اعتماد خود را به او بخشیدند،

 اما این بذل و بخشش، نشانه آن نیست که کارشناسان 3حوزه تحت مسئولیت وزیر جدید، موافق صددرصدی او هستند. آنها تنها در اقدامی حساب شده جلب اعتماد وزیر را برای کسب منافع صنفی ترجیح داده‌اند. به همین دلیل است که مونسان نیازمند برنامه متوازن برای پیشبرد اهداف عالی در حوزه‌های سه‌گانه تحت مسئولیتش است.

بدنه دانشگاهی زیرمجموعه وزارت میراث‌فرهنگی، رسانه‌ها و کارشناسان بخش میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی حمایت چندانی از وزیر پیشنهادی نداشتند و تا آخرین لحظه نیز از بیان انتقادات پرهیز نکردند که نشان از بی‌اعتمادی آنها به‌ویژه در بخش میراث‌فرهنگی است. فعالیت اصلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر دوش متخصصان و کارشناسان این وزارتخانه است که بی‌اعتمادی در آنها به‌معنای رخت‌بربستن انگیزه و تخصص از این وزارتخانه مهم است. در این شرایط علی‌اصغر مونسان همانگونه که برای رأی اعتماد به دیدار رودررو با نمایندگان مجلس نشست، نیازمند برقراری ارتباط رودررو با کارشناسان و منتقدان است. وزیر جدید میراث‌فرهنگی،حالا نیازمند اعتمادسازی گسترده در فضای عمومی و جامعه تخصصی و کارشناسی است

این خبر را به اشتراک بگذارید