• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76926
+
-

کشاورزان هلیلان؛ چشم ‌‌به ‌راه آب

ایلام
کشاورزان هلیلان؛ چشم ‌‌به ‌راه آب

کوروش کائی/ چرداول - خبرنگار


 بخش هلیلان از توابع شهرستان چرداول از جمله مناطق محروم استان ایلام به شمار می‌رود. جمیعت این منطقه به دلیل کم‌‌آبی و افزایش مهاجرت به شهرها هر سال در حال کاهش است. کشاورزان دشت هلیلان همچنان پس از سال‌ها برای دیدن حاصلخیزی زمین‌هایشان منتظر بهره‌برداری از ایستگاه پمپاژ هستند، اما بودجه اختصاص‌یافته به این طرح آن‌قدر کم بوده که هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.
یکی از اهالی هلیلان به همشهری می‌گوید: کشاورزی محور اصلی توسعه هلیلان است، اما مسئولان به آن توجه نشان نمی‌دهند.
هدایت قیطاسی بیان می‌کند: جوانان این منطقه به دلیل بیکاری به شهرها مهاجرت کرده‌اند، در حالی که اگر ایستگاه پمپاژ آب‌رسانی کهره داجیوند هلیلان تکمیل شود، آنها در اراضی کشاورزی به کار مشغول می‌شوند.
وی می‌افزاید: اهالی این منطقه چند سال است منتظر راه‌اندازی این ایستگاه پمپاژ هستند و همچنان اراضی خود را به صورت دیم می‌کارند. تولید محصولات دیم ناچیز است و علاوه بر آن، دیم‌کاری به نزولات جوی نیاز دارد.
قیطاسی می‌گوید: طی چند سال اخیر کمبود بارندگی در این منطقه و خشکسالی‌های پی در پی موجب شده است کشاورزان همین تولید ناچیز را نداشته باشند و متضرر شوند.
فرماندار چرداول در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: امسال اعتبار برای ایستگاه پمپاژ آب‌رسانی کهره داجیوند از طریق شهرستان اختصاص یافته است، ولی این اعتبارات کافی نیست.
مراد یگانه با بیان این‌که برای این طرح حتما باید از منابع جهاد کشاورزی و اعتبار ملی استفاده شود،‌ می‌افزاید: در صورت تزریق اعتبارات، فاز اول این طرح در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد. فاز اول این طرح، آب‌رسانی به 1200 هکتار زمین است.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی ایلام هم به همشهری می‌گوید: تکمیل فاز اول ایستگاه پمپاژ آب‌رسانی کهره داجیوند به ۱۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. 
اسماعیل گوهری می‌افزاید: عمده هزینه‌ها مربوط به فاز اول این طرح است و قطعا در آینده می‌تواند به شکوفایی بخش کشاورزی منطقه منجر شود.
وی بیان می‌کند: با ساخت ایستگاه پمپاژ آب‌رسانی کهره داجیوند، طرح‌های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی منطقه نیز اجرایی و ۶۰ تا ۸۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.
طبق اعلام مسئولان جهاد کشاورزی شهرستان چرداول، ۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی در منطقه هلیلان وجود دارد که ۱۹ هزار هکتار آن به صورت دیم کشت می‌شود. سالانه بیش از ۱۰۰ تن محصول در این شهرستان تولید می‌شود و بهره‌برداری از ایستگاه پمپاژ آب‌رسانی کهره داجیوند می‌تواند سقف تولید آن را 2 برابر کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید