• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76878
+
-

لب خندان نخودچی‌پزان ممقان

صادرات نخودچی ممقان سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار  ارزآوری دارد

صنعت
لب خندان نخودچی‌پزان ممقان

شهر ممقان در جنوب غربی تبریز از مهم‌ترین مراکز صنعت نخودپزی در کشور به شمار می‌رود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، شغل نخود‌‌پزی که همان تبدیل نخود سفید خام به نخود آجیل است، از ۵۰ سال پیش در این شهرستان به عنوان اشتغال اصلی مردم در کنار زراعت مطرح بوده است. ممقان با ۱۳۰۰ کارگاه نخود‌پزی بزرگ‌ترین مرکز تولید نخود‌چی و سویا و دارای رتبه اول تولید این محصول در ایران است. ظرفیت‌های ویژه صادرات نخودچی ممقان هم یکی دیگر از ویژگی‌های این محصول باکیفیت به شمار می‌رود که به گفته مسئولان، سالانه ۲۰۰ میلیون دلار ارزآوری دارد.


نخودچی ممقان؛ سوغاتی دیگر شهرها 

«امید فرهادی» شهروند ممقانی، با بیان این‌که در شهر ما مردم روز را با صدای اذان آغاز و تا عصر کار می‌کنند گفت: شرایط کار در این منطقه خوب است و تقریبا همه جوان‌ها مشغول به کار هستند. کیفیت نخودچی تولیدشده در ممقان آن‌قدر خوب است که همان نخودچی معروف سوغات شهر مشهد در واقع در این شهر کوچک فراوری می‌شود و به آن شهر و دیگر استان‌های کشور ارسال می‎شود.

«حمید قاسم‌زاده» استاد رشته کشاورزی دانشگاه تبریز، با بیان این‌که کمیت و کیفیت نخود ممقان اتفاقی نیست اظهار کرد: امتزاج کار و تلاش و دانش مردم این منطقه موجب شده که چنین محصول باکیفیتی تولید شود. به همین دلیل، در دانشگاه تبریز تلاش می‌کنیم این تجربیات را تئوریزه و تبدیل به فرایندی مکانیزه کنیم تا شاهد افزایش تولید در شهر ممقان باشیم.«علی نوایی» بخشدار ممقان، با اشاره به این‌که این شهرستان ۱۲ هزار نفر جمعیت دارد و برای هر ۹ نفر یک واحد نخودپزی دایر است اظهار کرد:‌ 6 هزار نفر از مردم ممقان در این حرفه مشغول به کار هستند و بیکاری در این شهر نزدیک به صفر است.


ساخت دستگاه‌های فراوری نخود 

رئیس شورای شهر ممقان هم با اشاره به این‌که مردم ممقان با وجود خشکسالی‌های اخیر در شهر ماندند و صنعت نخودپزی را گسترش دادند اظهار کرد: اینجا هر کارگاهی خانه است و هر خانه‌ای کارگاهی برای رونق تولید به شمار می‌رود. «قربان سیاهی» افزود: در شهر ممقان بیش از هر شهر دیگری به نیرو‌های بومی و جوان بها داده می‌شود تا تجربیات نسل قدیم موبه‎مو به نسل جدید انتقال داده شود.

«محمد آقامحمدی» مدیرعامل تعاونی تامین نیاز نخودپزان ممقان، هم عنوان کرد: شهر ممقان بزرگ‌ترین شهر نخود‌پزی ایران به شمار می‌رود. بر این اساس، دستگاه‌هایی که در شهر ممقان برای فراوری نخود استفاده می‌شود همگی ساخت این شهر است و به دست نیرو‌های بومی صورت گرفته است. در این شرایط هیچ وابستگی به خارج از کشور نداریم. آقامحمدی ادامه داد: حتی برخی از دستگاه‌های تولیدی از سوی صنعتگران این شهر به کشور‌های ترکیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان هم صادر می‌شود.


فراوری نخود 10  استان در ممقان 

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان عنوان کرد: این شهر محل استحصال نخود مزارع ایران از جنوب تا شمال و از غرب تا شرق است و ۹۵ درصد فراوری نخود کشور در شهر ممقان صورت می‌پذیرد. «ایاز برنو» افزود: سالانه ۱۳۰ هزار تن نخودچی فراوری‌شده در این شهر تولید ‎می‌شود و همه این کار‌ها به همت خود مردم شهر ممقان انجام می‌شود. قدمت فراوری نخودچی در شهر ممقان به یک قرن باز می‌رسد و بیش از ۱۰ استان در کشور به امید استحصال و فراوری نخودشان در ممقان این محصول را می‌کارند.

«مهدی جبرائیلی» رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ممقان، با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی نخودچی ممقان عنوان کرد: صادرات بیش از ۶۰ درصد نخودچی این شهرستان به ۸۰ کشور دنیا از شهر ممقان صورت می‌گیرد و سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار ارز‌آوری حاصل صادرات نخود‌چی این شهر است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :