• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 13 شهریور 1398
کد مطلب : 76846
+
-

ثبت‌نام در مدارس دولتی به‌شرط پول

اولیای دانش‌آموزان از دریافت هزینه‌های 200 تا 300 هزار تومانی کمک به مدرسه گلایه دارند

مدارس
ثبت‌نام در مدارس دولتی به‌شرط پول

ثبت‌نام مدارس طی روزهای اخیر در حالی آغاز شده است که گرفتن اجباری وجه از والدین در برخی از مدارس با نام «کمک به مدرسه» موجب گله‌مندی خانواده‌ها و البته واکنش مسئولان شده است. به گزارش همشهری، این وجه با عناوینی مانند همیاری و خودیاری و معادل 200 تا 300 هزار تومان - بسته به شرایط مدرسه و مردم منطقه - اخذ می‌شود. ظواهر امر این‌طور نشان می‌دهد که در برخی مدارس استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل هم تعدادی از مدارس دولتی دانش‌آموزان را ثبت‌نام نمی‌کنند، مگر آن‌که تحت عناوین خاصی این مبلغ از آنها اخذ شود.


ثبت‌نام بدون قید و شرط

گرفتن اجباری وجه از والدین در برخی از مدارس آذربایجان شرقی حتی با اعتراض استاندار هم همراه بوده و وی بارها تاکید کرده است با مدیران مدارسی که اولیا را به پرداخت وجه ناگزیر کنند، برخورد می‌شود و مدیران این‌گونه مدارس باید بلافاصله از مسئولیت کنار گذاشته شوند. معاون پشتیبانی و توسعه مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان ‌شرقی در این باره می‌گوید: اخذ هرگونه وجه اجباری از اولیا در مدارس دولتی عادی هنگام ثبت‌نام غیرقانونی است. ثبت‌نام دانش‌آموزان بدون هیچ قید و شرطی انجام می‌شود و اگر اولیا موردی دیدند، سریعا گزارش دهند. 

«کیانوش عطایی» می‌افزاید: در مدارس دولتی عادی، غیر از هزینه کتاب و بیمه که مبلغ آن مصوب و به مدارس ابلاغ شده است، مبلغ دیگری نباید از اولیا دریافت شود و با متخلفان در این موارد برخورد می‌شود.وی بیان می‌کند: اولیای دانش‌آموزان بعد از شروع سال‌ تحصیلی داوطلبانه می‌توانند طبق ضوابط به مدارس کمک کنند و در صورت دیدن هرگونه نارسایی مراتب را گزارش دهند. 

این مسئول با اشاره به برخی اخبار منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر مجبور شدن اولیا به پرداخت هزینه هنگام ثبت‌نام ادامه می‌دهد: طبق گزارش‌هایی که در اداره بازرسی و رسیدگی شکایات آموزش و پرورش استان دریافت شده، این‌گونه موارد معدود بوده و فورا رسیدگی شده است. اولیا می‌توانند در صورت مشاهده یا برخورد با موارد غیرقانونی، با مراجعه به واحد کارشناسی بازرسی در مناطق و نواحی، آنها را گزارش دهند تا برخوردهای قانونی لازم انجام شود. 

وی تاکید می‌کند: هزینه‌هایی که هنگام ثبت‌نام دریافت می‌شود، ۱۰ هزار تومان بیمه و ۲۵ هزار تا حدود۷۰ هزار تومان هزینه کتاب است. کمک‌های مردمی منشأ قانونی دارد. در قانون شوراها پیش‌بینی شده است که اولیای دانش‌آموزان با همکاری انجمن اولیا و مربیان به صورت داوطلبانه بعد از شروع سال‌ تحصیلی می‌توانند به مدارس کمک کنند.  عطایی تامین هزینه مدارس را از طریق اعتبارات دولتی به صورت سرانه، فعالیت‌های فوق برنامه، کمک‌های داوطلبانه مردمی و عوارض شهرداری عنوان می‌کند و می‌گوید: این روند تامین هزینه مدارس طبق ماده ۱۲ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش مناطق و شهرستان‌ها تعیین شده است.


والدین در صورت تمایل کمک کنند

مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل هم می‌گوید: به مدارس دولتی تاکید و دستور داده شده است تا از گرفتن هزینه اجباری خودداری کنند.«احمد ناصری» با بیان این که تاکنون موارد خیلی معدودی از دریافت هزینه اجباری در مدارس گزارش استان شده است، عنوان می‌کند: در چنین موارد موضوع بررسی و به مدارس تذکر لازم داده شده است.وی با تاکید بر اینکه مدیران مجاز به اجبار والدین به پرداخت هزینه‌های کمک به مدرسه نیستند، می‌افزاید: به دلیل مشکلات مالی مدارس و آموزش و پرورش، والدین می‌توانند در صورت تمایل و به صورت داوطلبانه در ارائه خدمات بهتر از سوی مدارس به دانش‌آموزان مشارکت کنند.


ثبت ۲۵۵ شکایت مردمی 

مسئولان آموزش و پرورش آذربایجان غربی میزان شکایت‌های مردمی را در خصوص دریافت هزینه‌های اجباری ثبت‌نام در مدارس دولتی بسیار کم عنوان می‌کنند. در این باره رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان ‌غربی با اشاره به ثبت ۲۵۵ شکایت در یک‌ سال گذشته می‌گوید: تمامی این شکایات مورد ارزیابی قرار گرفته و فقط ۴۴ مورد بحق تشخیص داده شده ‌است.

«جلیل بیگ‌وردی» می‌افزاید: شکایات در زمینه اداری، رفاهی، مالی و آموزشی و کمترین میزان مربوط به مواقع ثبت‌نام بوده است. وی با تاکید بر ممنوعیت اخذ اجباری هرگونه وجه از اولیا در مدارس دولتی عادی هنگام ثبت‌نام بیان می‌کند: بدترین زمان مطالبه مشارکت‌های مردمی و یاری به مدرسه در زمان توزیع کارنامه‌هاست. این کار باید در طول سال تحصیلی با توجیه، تشریح و اعلام و معرفی برنامه‌های آموزشی و فوق برنامه مدرسه انجام شود و توأم با رضایت اولیا باشد تا اعتراض اولیا را موجب نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید