• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76605
+
-

زد و خورد بدون جنگ

با پاسخ موشکی حزب‌الله به رژیم صهیونیستی پرونده تنش‌های مرزی در جنوب لبنان به‌طور موقت بسته شد

خاورمیانه
زد و خورد بدون جنگ


از آمادگی برای جنگی تمام عیار که می‎توانست سرنوشت خاورمیانه را تغییر دهد تا انتشار اخباری که نشان می‌داد درگیری‌ها کاملا خاتمه یافته است تنها یک ساعت فاصله بود؛ یک ساعت بحرانی که نگاه تمام رسانه‌ها و خبرنگاران جهان را به خط مرزی 50کیلومتری لبنان و فلسطین اشغالی معطوف کرد. آغاز ماجرا به شلیک 3موشک ضد‌تانک کورنیت در عصر روز یکشنبه به سوی پایگاهی نظامی در شهرک افیفیم بر می‌گردد؛ شلیکی که به گفته منابع نزدیک به حزب‌الله، در پاسخ به حمله اسرائیل علیه مواضع این گروه لبنانی در سوریه بوده است. به فاصله کوتاهی بعد از حمله، شبکه‌های المنار و المیادین (نزدیک‌ترین رسانه‌های لبنان به حزب‌الله) انتشار جزئیاتی از حمله و نتایج آن را شروع کردند؛ ازجمله اینکه یک خودروی گشت نظامی کاملا از بین رفته و تمامی سرنشینان آن کشته و یا زخمی شده‌اند. انتشار تدریجی اطلاعات از سوی رسانه‌های لبنانی در حالی بود که دفتر نخست‌وزیر اسرائیل بلافاصله بعد از وقوع حمله، انتشار هرگونه جزئیاتی درباره این حادثه از سوی رسانه‌ها و یا حتی مقامات رژیم صهیونیستی را ممنوع اعلام کرد. به این ترتیب نخستین موضع‌‌گیری رسمی اسرائیل در مورد حمله، مستقیما از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم بیان شد؛ موضع‌‌گیری‌ای که البته در تضاد با روایت حزب‌الله از نتایج حمله بود: «هیچ کشته و یا مجروحی در اثر حمله حزب‌الله نداشته‌ایم؛ حتی در سطح یک خراش!».

ماجرای هلی‌کوپتر حامل مجروحان
ماجرا اما زمانی پیچیده‌تر شد که منابع محلی در نواحی مرزی لبنان از حضور فوری یک هلی‌کوپتر در پایگاه محل حمله خبر دادند؛ هلی‌کوپتری که به‌نظر می‌رسد برای انتقال مجروحان به محل اعزام شده باشد. انتشار تصاویر هلی‌کوپتر و تأیید ادعای منابع محلی کار را از آنچه بود برای دولت اسرائیل سخت‌تر کرد و واکنش عجیب این دولت را در پی داشت: «اعزام هلی‌کوپتر اقدامی نمایشی برای فریب دادن حزب‌الله بوده است تا مطمئن شود به نیروهای ما آسیب وارد کرده و حمله را متوقف کند!» توجیهی عجیب که تا این لحظه حتی برخی محافل در داخل رژیم صهیونیستی را هم قانع نکرده است. با این حال اما به‌نظر می‌رسد برای بستن پرونده درگیری‌های مرزی، دست‌کم در این مرحله کافی بوده است، آن هم در شرایطی که کمتر از یک‌ماه به برگزاری انتخابات مجدد کنست زمان باقی مانده است. ارتش اسرائیل کمی بعد اقدام به بمباران راکتی برخی مناطق کشاورزی لبنان در نزدیکی خط مرزی، ازجمله مارون الراس کرد که عملا هیچ دستاورد میدانی ویژه‌ای به همراه نداشت. حزب‌الله در نخستین بیانیه رسمی بعد از این تحولات پر سرعت اعلام کرد مجموعه شهدای حسن زبیب و یاسر ضاهر (2 شهید حزب‌الله در حملات اسرائیل به سوریه) مسئول این عملیات بوده‌اند؛ امری که ثابت می‌کند حمله حزب‌الله در قبال پاسخ به اقدام اسرائیل و حفظ موازنه آتش رخ داده است. اما یک نکته قابل توجه در این زمینه که تا حدی از چشم رسانه‌ها دور مانده پاسخ به حمله پهپادی اسرائیل به ضاحیه بیروت است. سیدحسن نصرالله پیش از این وعده داده بود حزب‌الله به هر دو حمله در قالب مناسب پاسخ خواهد داد و این در حالی است که براساس نشانه‌های روشن، تا‌کنون فقط به حمله علیه مواضع حزب در سوریه پاسخ داده شده است؛ امری که باب پیش‌بینی‌ها پیرامون چگونگی حمله احتمالی حزب‌الله در پاسخ به عملیات پهپادی را باز می‌گذارد.

نتانیاهو؛ برنده یا بازنده؟
اگرچه پرسش‌های مرتبط با اقدام احتمالی حزب‌الله در پاسخ به حمله پهپادی اسرائیل به بیروت همچنان مطرح است اما بعد از تحولات روز یکشنبه، توجه رسانه‌ها بیش از هر چیز به انتخابات پیش روی رژیم صهیونیستی معطوف شده است؛ انتخاباتی که نه‌تنها سرنوشت بنیامین نتانیاهو، بلکه حتی بسیاری از نیروهای سیاسی-نظامی دیگر در منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس نیز به آن بستگی دارد. تأثیر حادثه روز یکشنبه بر این انتخابات چه خواهد بود؟ آیا موقعیت نتانیاهو را از آنچه بود متزلزل‌تر کرده و یا بالعکس، حکم طناب نجات از سقوط را برای وی خواهد داشت؟ تحلیل‌ها در این زمینه مختلف است.
روزنامه العربی الجدید قطر با بررسی رفتار دور از انتظار دولت اسرائیل در این زمینه می‌نویسد: هرگونه تقابل نظامی جدی با حزب‌الله منجر به سقوط دولت اسرائیل خواهد شد؛ چرا که این رژیم می‌داند قادر به ختم قاطعانه پرونده جنگ علیه لبنان نیست و از این بابت واکنش نتانیاهو به حمله موشکی حزب‌الله واکنشی معقول به‌نظر می‌رسد. اما از سوی دیگر، سکوت در برابر این حمله نیز قطعا به سبد رأی او که متشکل از گروه‌های راست و افراطی جامعه است، آسیب وارد خواهد کرد.
در مقابل اما روزنامه سعودی الشرق الاوسط در تحلیل خود نوشت: حمله محدود حزب‌الله تمام آن چیزی که نتانیاهو نیاز داشت را در اختیار وی قرار داد؛ نخست‌وزیر اسرائیل اکنون بدون اینکه وارد جنگی غیرقابل کنترل شود، جامعه را نسبت به خطر حزب‌الله ترسانده است؛ دستاوردی که بدون شک وضعیت انتخابات را به نفع وی تغییر خواهد داد.
تمام اینها در حالی است که شبکه الجزیره، ایران و توافق برجام را بخش غایب و با اهمیت این صحنه به شمار آورده و می‌نویسد: ارزیابی‌ها بیانگر آن است که حملات اسرائیل در سوریه، عراق و اخیرا لبنان با هدف تخریب روند مذاکرات جدیدی است که ممکن است با میانجیگری فرانسه میان ایران و آمریکا از سر گرفته شود. بر این اساس می‌توان حدس زد حزب‌الله تا پایان این مرحله از گفت‌وگوهای سیاسی، واکنش جدی به حملات اسرائیل از خود نشان نخواهد داد، چرا که در این صورت، هدف نتانیاهو در تخریب روند صلح را محقق کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید