• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 5 اسفند 1396
کد مطلب : 7659
+
-

شروط برجامی عراقچی برای اروپایی‌ها

اگر بانک‌ها همچنان از همکاری با جمهوری اسلامی خودداری ورزند، ایران از برجام خارج می‌شود

گزارش
شروط برجامی عراقچی برای اروپایی‌ها

درحالی‌که دولت دونالد ترامپ در یک سال حضور خود در کاخ سفید به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا مرتب بر طبل خروج آمریکا از برجام می‌کوبد، این‌بار یک مقام بلندپایه ایران هشدار داد که درصورت بی‌خاصیت بودن توافق هسته‌ای، ایران از آن خارج خواهد شد. سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در سفری که به لندن داشت به صراحت به مقامات انگلیسی گفت که برجام قابل باز شدن، مذاکره دوباره و تغییر نیست و هیچ قسمتی از آن را نمی‌توان عوض کرد.

او در مصاحبه با الجزیره درباره موضع تهران پیرامون توافق هسته‌ای تأکید کرد: موضع ایران بسیار شفاف است. ما تا زمانی که بتوانیم از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند شویم در این معاهده می‌مانیم. اگر آمریکا از برجام خارج شود آیا ایران می‌تواند همچنان از منافع برجام بهره‌مند شود؟ این یک سؤال مهم است.  وی افزود: تاکنون ما متقاعد نشده‌ایم که برجام می‌تواند حفظ و ایران از مزایای آن بهره‌مند شود. این موضوع تا حد قابل توجهی به دیگر طرف‌های برجام بستگی دارد.

عراقچی تأکید کرد: فکر نمی‌کنم که طرف‌ها بدون حضور آمریکا بتوانند به تعهدات خود در برجام عمل کنند و این بسیار مهم است.  معاون وزیر خارجه کشورمان روز پنجشنبه نیز با حضور در مؤسسه چتم هاوس گفت: اگر توافق هسته‌ای نفعی برای ایران نداشته باشد و اگر بانک‌ها همچنان از همکاری با جمهوری اسلامی خودداری ورزند، ایران از برجام خارج می‌شود. شروط برجامی عراقچی برای  اروپایی‌ها عراقچی تصریح کرد: اگر برنامه جامع اقدام مشترک از دست برود، ما با یک بحران هسته‌ای دیگر روبه‌رو خواهیم شد. دیگر برای اروپایی‌ها یا جامعه بین‌المللی وقتی از حفظ توافق هسته‌ای یا نجات آن گفته می‌شود، گزینه انتخاب میان ایران یا بازار آمریکا یا گزینه همکاری‌های اقتصادی در میان نخواهد بود، بلکه گزینه انتخاب میان بهره‌مندی از امنیت یا ناامنی در میان است.

عراقچی ادامه داد: 6 کشوری که با ما مذاکره کردند و اتحادیه اروپا که هماهنگ‌کننده مذاکرات بود و ایران، مسئولیت مشترک (برای حفظ برجام) دارند و حتی فراتر از آنها، جامعه بین‌المللی در این‌باره مسئولیت دارد. وی افزود: درباره اینکه در آینده چه گام‌هایی دیگری می‌توان برداشت، اختلاف‌نظرهایی وجود دارد و با توجه به سیاستی که دولت آمریکا در پیش گرفته است، نیاز است ما مشورت‌های مستمر داشته باشیم. در مجموع در گفت‌وگوهای مفصلی که با آقای آلیستر برت، وزیر مشاور در امور خارجی انجام شد، همه موضوعات را مرور کردیم و فکر می‌کنم در یک تفاهم نزدیک‌تر میان 2 کشور، گفت‌وگوها مؤثر بوده است. این مقام وزارت امور خارجه گفت: برجام اکنون توافقی میان ایران و 6کشور نیست.

برجام یک سند متعلق به شورای امنیت و جامعه بین‌الملل است. ترامپ بهمن‌ماه و در موعدی که هر 3‌ماه یک‌بار باید درباره توافق هسته‌ای اعلام‌نظر می‌کرد، ضمن تمدید تعلیق تحریم‌های ایران گفته بود که این آخرین بار است که این تحریم‌ها را تعلیق نگاه می‌دارد. او 4شرط برای تمدید تعلیق مجدد تحریم‌ها مطرح کرده بود که از آن جمله مذاکره با ایران درباره موضوعات موشکی بود. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که ترامپ به هیچ‌وجه بار دیگر توافق هسته‌ای را تأیید نخواهد کرد.

تسریع ساخت پیشران به‌خاطر اقدامات آمریکا سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه موضوع پیشران‌ هسته‌ای از برنامه‌های در دستور کار کشور بوده است، گفت: سرعت دادن به ساخت پیشران و در اولویت قرار دادنش بی‌ارتباط با برجام و نوع رفتار طرف مقابل به‌ویژه آمریکایی‌ها نیست. بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح نامه ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رابطه با آغاز فعالیت روی پیشران‌ هسته‌ای اظهار کرد: وقتی یکی از کشورهای عضو آژانس تصمیم می‌گیرد پروژه‌ای مرتبط با چرخه سوخت هسته‌ای را در پیش گیرد باید درباره آن به آژانس اطلاع دهد و در مراحل بعد اطلاعات طراحی ارائه خواهد شد.

پیشران هسته‌ای با هدف به حرکت درآوردن کشتی‌های بزرگ و ناو‌ها و زیردریایی‌ها ساخته می‌شود که به گفته کارشناسان سوخت آن به غنی‌سازی‌ بالای اورانیوم نیاز دارد. ایران سال 95و در واکنش به اقدام آمریکا در تصویب قانون تحریم‌های ضدایرانی موسوم به ایسا اعلام کرد که ساخت پیشران هسته‌ای را در دستور کار قرار داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید