• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76574
+
-

میراث به‌جامانده؛ 69 هزار میلیارد تومان بدهی

همشهری آماده برگزاری مناظره مدیران شهری پیشین و فعلی برسر بدهی سنگین شهرداری تهران است

گزارش
میراث به‌جامانده؛ 69 هزار میلیارد تومان بدهی


حامد فوقانی/ خبر‌نگار
 گزارش بدهی‌ 69هزار میلیارد تومانی مدیریت شهری پیشین تهران از سوی شهردار فعلی برای رئیس‌جمهور ارسال شده؛ جالب اینکه به‌خاطر سنگینی مبلغ، سال به سال به رقم آن افزوده می‌شود؛ تا جایی که امکان دارد، بدهی‌های به ارث گذاشته شده از سوی مدیریت شهری قبلی برای مدیریت کنونی، در سال آینده به 75هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند. این در حالی است که با وجود اسناد موجود در رابطه با بدهی‌های شهرداری دوره گذشته، معاون مالی و اقتصادی آن زمان، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس این رقم بدهی را منکر شده است.به همین منظور، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، بار دیگر درباره بدهی‌هایی که از دوره قبل به دوره فعلی رسیده است، شفاف‌سازی کرد. به گفته سیدمحمود میرلوحی در دوره پیشین مدیریت شهری، بدهی‌ها به‌صورت منظم و دقیق دسته‌بندی و گزارش نشده اما بررسی‌ها نشان می‌دهد 69هزار میلیارد تومان از آن موقع، روی دست شهرداری باقی مانده است.

ادعای 15هزار میلیاردی و باور کردن شورای چهارم
بدهی‌های سنگین، اداره شهر و تامین نیازهای پایتخت را به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل عمومی با مشکل مواجه کرده است. به همین منظور مدیریت شهری در تعامل با دولت، راهکار تهاتر را برای دریافت بخشی از مطالبات خود با بدهی به بانک‌ها در پیش گرفته است. در واقع سعی می‌شود تا مقداری از بدهی‌هایی را که شهرداری به بانک‌ها دارد با مطالباتش از دولت که به حوزه‌هایی مثل مترو، اتوبوسرانی و جرایم راهنمایی و رانندگی مربوط می‌شود، صاف شود. این درصورتی است که قدرت‌الله گودرزی، معاون مالی و اقتصادی پیشین شهرداری تهران در دوره گذشته فهرست بدهی‌های مربوط به آن زمان را سیاه‌نمایی می‌داند. او دیروز مصاحبه‌ای با فارس داشت و در آن گفت: «با اینکه بارها از شهریور 1396 تاکنون پاسخ ادعاهای کذب شورای شهر پنجم و شهردار تهران درباره بدهی‌های شهرداری در دوره قبل با اسناد و مدارک معتبر داده شده اما متأسفانه مجدد شاهد سیاه‌نمایی در تنظیم لیست بدهی‌های شهرداری در دوره قبل هستیم.» گودرزی مدعی شده که مجموع کل بدهی شهرداری تهران طی 12 سال مدیریت قبلی، 15 هزار و 511 میلیارد تومان است.

با وجود این، سیدمحمود میرلوحی، رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران با اشاره به انتشار سند بدهی 69هزار میلیاردی شهرداری تهران گفت: « در جلسه سیصد و شصت‌و‌هفتم شورای شهر تهران در دوره چهارم مدیران شهری وقت با کمال تأسف ادعاهای امروز خود را مطرح و به شورا گزارش خلاف ارائه کرده‌اند؛ در همین جلسه آقای حافظی و برخی دیگر از اعضای شورای شهر اعلام کردند که این گزارش خلاف واقع است و شهرداری 60هزار میلیارد تومان بدهی دارد. مشخص نیست شورای چهارم بر چه اساسی صحبت‌هایی را که از سوی مسئولان وقت در مدیریت شهری مطرح شده باور کردند. البته در مرداد‌ماه سال 96این اظهارات به‌صورت شفاهی به منتخبان شورای پنجم هم گفته می‌شد، اما زمانی که ما از آنها خواستیم تا اظهارات خود را مکتوب کنند؛ آنها حاضر به مکتوب کردن اظهارات خود نشدند.»

افزایش نیافتن بدهی‌ها طی 2 سال اخیر
به‌احتمال فراوان یکی از سؤال‌های مطرح درباره بدهی‌های مربوط به دوره مدیریت شهری پیشین، افزایش رقم بدهی‌های اعلام شده از حدود 52 هزار میلیارد تومان به رقم 69 هزار میلیارد تومان است. میرلوحی در این رابطه توضیح داد: «در گزارش آقای نجفی اعلام شد شهرداری تهران 52 هزار و 500 میلیارد تومان بدهی دارد. برای این گزارش از شهردار وقت درخواست مستندات کردیم و در آن زمان مشخص شد که بسیاری از حساب‌ها به‌صورت تخمینی است و برای مثال بانک‌ها و بدهی‌های ارزی هنوز به‌روزرسانی نشده بودند. در بحث فاینانس‌های ارزی تا وقتی بخشی از بدهی پرداخت نشود همچنان به‌صورت یک بدهی ارزی باقی می‌ماند و تغییرات قیمت ارز در حسابرسی‌ها مورد توجه قرار نگرفته بود. در ادامه در دوره مدیریت آقای افشانی معاونت مالی برای مشخص شدن بدهی با سایر سازمان‌ها ازجمله تامین اجتماعی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و... جلسات خود را آغاز کرد؛ در نهایت آقای نگین تاجی معاون مالی وقت شهرداری گزارشی را به شورا ارائه کرد که نشان می‌داد بدهی‌های شهرداری تهران 56 هزار و 500 میلیارد تومان است.» او افزود: «پس از اینکه دوره مدیریت آقای افشانی به پایان رسید معلوم شد که هنوز هم تمام بدهی‌های شهرداری تهران مشخص نشده و هم‌اکنون رقم اعلام شده به‌صورت صددرصدی نیست، زیرا در بدهی‌های بانکی و ارزی همچنان مواردی وجود دارد که تکلیفش نامشخص است؛ البته حدود 90 درصد از وضعیت اقلام ارزی، مشخص شده و بخشی از بدهی‌ها پرداخت شده است.» رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آخرین گزارش منتشر شده از بدهی‌های شهرداری پاسخ آقای حناچی به تذکر من است، اضافه کرد: «همین گزارش را آقای حناچی برای رئیس‌جمهور و مقامات کشوری فرستاده‌اند.» به گفته او از دوره جدید شهری و طی 2سال گذشته هیچ مبلغی به بدهی‌های شهرداری اضافه نشده است.

مناظره میرلوحی و گودرزی در همشهری
میزان بدهی‌های دوره مدیریت شهری همچنان محل بحث است. به همین منظور 2فردی که در این گزارش ارقام متفاوتی را در این خصوص مطرح کرده‌اند، طی روزهای آینده مناظره‌ای را در همشهری خواهند داشت تا ابعاد واقعی ماجرا مشخص شود. در این راستا روز گذشته گروه شهری همشهری در تماس با سیدمحمود میرلوحی و قدرت‌الله گودرزی، موضوع را طرح کرده و هر دو نفر، برای مناظره و در حضور رسانه‌های جمعی اعلام آمادگی کردند. در ادامه بخشی از آنچه دو نفر به‌عنوان اسناد بدهی‌ها عنوان کرده‌اند را می‌خوانید.  در گزارشی که خبرگزاری‌های فارس و تسنیم به نقل از قدرت‌الله گودرزی منتشر کرده‌اند اعداد و ارقامی ذکر شده که یا مجموع آنها ایراد دارد یا به درستی مشخص نیست  چه مبالغی هستند.

سیدمحمود میرلوحی
رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر

30 هزار میلیارد از این بدهی‌ها به بانک‌ها مربوط می‌شود و حدود 20 هزار میلیارد تومان مربوط به اصل تسهیلات است که عموما از سال 93 به بعد دریافت شده و حدود 7هزار میلیارد تومان مربوط به 18‌ ماه پایانی دوره مدیریت شهری پیشین است.

اگرچه غیرمنصفانه عنوان می‌کنند فعالیت در شهرداری متوقف شده اما شورا تلاش کرده بدون تعطیل شدن فعالیت‌ها بخشی از بدهی‌ها را پرداخت کند.

طی 5 ماه ابتدایی سال 96 حدود 2000 میلیارد استخراج شده است. طی 2سال گذشته جلوی فروش دارایی‌ها ازجمله شهروند و شهر آفتاب گرفته شده و هیچ اقلام عمده‌ای واگذار نشده است.

سال گذشته حدود 2500 میلیارد از طلب‌های شهرداری تهران از دولت تحت عنوان تهاتر گرفته شده و بخشی از بدهی‌ها به بانک‌ها از این راه، تهاتر شده است. پرداخت بدهی به پیمانکاران از سال گذشته آغاز شده و از درآمدهای حاصله بدهی‌ها پرداخت می‌شود.

مدیریت شهری پیشین در سال 95، مبلغ 5هزار میلیارد تومان استخراج کرده است؛ درحالی‌که در دوره جدید این اتفاق نمی‌افتد.


قدرت‌الله گودرزی
معاون اسبق اقتصادی شهرداری

دیون مناطق 22 گانه شامل بدهی به پیمانکاران، املاک، بیمه، مالیات و... به مبلغ 6351 میلیارد می‌رسد. همچنین دیون سازمان‌ها و شرکت‌ها شامل بدهی به پیمانکاران، املاک، بیمه ، مالیات و ... به مبلغ 2168 میلیارد تومان است. در ادامه نیز تسهیلات بانکی مبلغ 6992 میلیارد تومان را شامل می‌شود.

مطالبات شهرداری از دولت از سال 86 تا پایان 95، رقم 19 هزار میلیارد تومان، املاک قابل فروش یا تهاتر با بارگذاری، 10 هزار میلیارد تومان، پروژه‌های مشارکتی آماده فروش سازمان سرمایه‌گذاری 9171 میلیارد تومان، طلب از ارگان‌ها 5، 3903 میلیارد تومان، اصل و جریمه مطالبات شهرداری از افراد حقیقی و حقوقی تهران و جریمه بابت درآمدهای پایدار 1500 میلیارد تومان، مبلغ چک‌های برگشتی 750 میلیارد تومان و پروژه‌های مجتمع ایستگاهی 400 میلیارد تومان می‌شود که در مجموع 609، 44 میلیارد تومان است.

منابع قابل مصرف باقیمانده برای شهرداری در سال 1396 حداقل بیش از 3 برابر بدهی‌هاست.
  اگر مبلغ 69 هزار میلیارد تومان بدهی اعلام شده صحیح باشد، شورای فعلی  باید پاسخگو باشد که چرا طی 2سال گذشته مبلغ بدهی به بیش از 3 برابر افزایش یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید