• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 12 شهریور 1398
کد مطلب : 76563
+
-

حامیان مجهول گاندو

حمایت جمعی از نمایندگان از سریال گاندو در قالب یک بیانیه امضاهای مجهول داشته و برخی نمایندگان خواسته‌اند نام‌شان فاش نشود

گزارش
حامیان مجهول گاندو


بعد از آنکه احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس، از هیأت‌رئیسه خواست اسامی امضا‌کنندگان بیانیه حمایت از سریال گاندو را قرائت کند، رقیب اصولگرای او یعنی احمد امیرآبادی فراهانی مدعی شد «تعدادی از نمایندگان گفتند که اسامی‌شان منتشر نشود زیرا از طرف گروه‌های سیاسی و دولت تحت فشار قرار می‌گیرند». امیرآبادی با طرح این موضوع که بیانیه مورد اشاره 155 امضا داشته و نیازی به اعلام اسامی نیست خطاب به مازنی گفته است: «وقتی همفکر سیاسی شما می‌آید و می‌گوید این سریال را قبول دارم ولی تحت فشار سیاسی جریان خودم هستم، من چه کنم؟ البته ما وقت‌مان را باید صرف حل مشکلات اساسی مردم کنیم.» 24تیرماه احمد امیرآبادی‌فراهانی عضو اصولگرای هیأت رئیسه مجلس نامه‌ای را در حمایت از سریال گاندو قرائت کرد و مدعی شد 155امضا دارد. براساس ماده 114آیین‌نامه داخلی مجلس درصورتی که بیانیه‌ای توسط بیش از نیمی از نمایندگان امضا شود نیاز به ذکر نام نیست. با این حال نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس معتقدند این بیانیه به امضای نیمی از اعضای مجلس نرسیده بود و باید اسامی قرائت شود.

بعد از پخش سریال گاندو که درباره جیسون رضائیان خبرنگار واشنگتن پست و جاسوس آمریکایی بود، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب از اهانت‌های صورت گرفته در این سریال نسبت به وزیرخارجه کشور گلایه کرده بود. سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه در این‌باره گفته بود: رهبر معظم انقلاب الطاف داشتند و بیان کردند مطلقا راضی نیستند نسبت به وزیر امور خارجه اهانتی صورت بگیرد. موسوی گفته بود: صدا وسیما ازجمله نهادهای زیر نظر رهبری است و اگر قرار بود گلایه‌ای باشد باید خدمت ایشان گفته می‌شد. برداشت ما این است که آنچه تلاش می‌شود در سریال گاندو از وزیر و وزارت امور خارجه نشان داده شود، یک چهره منفعل و بی‌عمل و وا داده است.

فکر کردیم اگر چنین چیزی وجود دارد، ماندن این وزیر در وزارتخانه جایز نباشد و عزت، حکمت و مصلحت را سرلوحه خود قرار دهد و چنان اقتداری داشته باشد که زبان گویای این ملت باشد. در آن بیانیه که 24 تیرماه از تریبون مجلس قرائت شد آمده بود: «مردم در عین اعتماد همواره از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مطالبه بهترین برنامه‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی را دارند که با صداقت و شفافیت آنچه را که باید، بدانند و همواره صدایشان را از حنجره رسانه ملی بشنوند. مردم وقتی با تمام مشکلات اقتصادی خود پای یک مجموعه تلویزیونی با این موضوع می‌نشینند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند؛ یعنی  همچنان با اعتقاد پای ارزش‌های انقلابی خود بعد از ۴۰ سال ایستاد‌ه‌اند و به‌رغم گلایه‌های بحق می‌دانند که چه گوهری در عصر کنونی در اختیار دارند.» بعد از ادعای احمد امیرآبادی فراهانی مبنی بر اینکه عده‌ای از نمایندگان از طرف دولت تحت فشار هستند، حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در یادداشتی به هیأت رئیسه مجلس این ادعا را تکذیب و تأکید کرد که دولت صحبتی با نمایندگان برای امضا نکردن بیانیه حمایتی از سریال گاندو نداشته است. به گزارش ایسنا، عبدالرضا مصری دیگر عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: آقای مطهری هم یادداشتی داده مبنی بر اینکه طبق بررسی‌ها امضاهای نمایندگان حد نصاب برای قرائت بیانیه‌ای در حمایت سریال گاندو و طرح در مجلس را  داشته است.

امیرآبادی‌فراهانی گفته بود:‌ تعدادی از نمایندگان گفتند که اسامی‌شان منتشر نشود زیرا از طرف گروه‌های سیاسی تحت فشار قرار می‌گیرند. برخی هم گفتند کسی از امضای ما مطلع نشود. حتی آقای رحیمی بیانیه را خواستند تا در حضور من امضاها را کنترل کنند و من از ایشان خواهش کردم اسامی را یادداشت نکنند. البته ما طبق آیین‌نامه اسامی را برای چاپ در مشروح مذاکرات ارسال کرده‌ایم.

امیرآبادی‌فراهانی یادآور شد: برخی از امضاها در این بیانیه تکراری و برخی هم مخدوش بود و قلم‌خوردگی داشت اما نهایتا معاونت قوانین ۱۵۵ امضا را تطبیق داد و پذیرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید