• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 3 اسفند 1396
کد مطلب : 7650
+
-

آنارشیست تمام عیار

فوق‌العاده
آنارشیست تمام عیار

جواد نصرتی| روزنامه‌نگار:

وقتی از مفهوم اصالت و داشتن فردیت در سینما حرف می‌زنیم، لوئیس بونوئل یکی از اولین گزینه‌هایی است که به ذهن می‌رسد؛ کارگردان اسپانیایی که دردوران جوانی با سالوادور دالی نقاش و فدریکوگارسیا لورکای شاعر آشنا شد. با گروه سوئالیست‌ها همکاری کرد. «سگ اندلسی» را با همکاری دالی ساخت.

با پیروزی ژنرال فرانکو ناچار شد سال‌ها در آمریکا بماند و در موزه هنر مدرن نیویورک کار کند. سال‌ها در مکزیک فیلم‌های ارزان‌قیمت ساخت و از اواخر دهه50 میلادی دوباره در کانون توجه قرار گرفت و شاهکارهایش را ساخت: «ویریدیانا»(1961)، «ملک‌الموت»(1962)، «خاطرات یک مستخدمه»(1963)، «تریستانا»(1970)، «جذابیت پنهان بورژوازی»(1972)، «شبح آزادی»(1974) و «این میل مبهم هوس»(1977). بونوئل در دوره طولانی فعالیت هنری‌اش، همواره فردیت و مؤلفه‌های شخصی‌اش را حفظ کرد. با آثارش کوشید نشان دهد هیچ اصل قطعی و غیرقابل‌انکاری در سینما وجود ندارد.

بونوئل تا آخر عمر هنرمندی ضدجریان و آنارشیست باقی ماند. گابریل گارسیا مارکز در برابر پیشنهادهای فراوان برای اقتباس از «صدسال تنهایی» اعلام کرد تنها بونوئل اجازه دارد براساس این رمان فیلم بسازد. هرچند فرشته مرگ از راه رسید تا صدسال تنهایی هرگز ساخته نشود.

 

کودتای سوم اسفند‌ماه؛ آغازی بر یک پایان

در سوم اسفند‌ماه 1299، تیپ قزاق به فرماندهی رضا‌خان میرپنج، ‌تهران را تصرف کرد و به این ترتیب، شروع زوال خاندان قاجار را کلید زد.

براساس روایات تاریخی، ‌این کودتا با حمایت دولت انگلیس انجام شد. کودتا با ورود تیپ قزاق به تهران به سرانجام رسید. براساس روایت منابع تاریخی، کمی قبل از کودتا، ژنرال ادموند آیرونساید، افسر رده بالای انگلیسی که در ایران به‌سر می‌برد، ‌در ملاقات با رضاخان میرپنج به او گفته بود که انگلیس مشکلی با به‌دست گرفتن قدرت توسط او ندارد. با نزدیک شدن تیپ قزاق به تهران، احمد‌شاه قاجار نمایندگانی را برای مذاکره با فرماندهان تیپ روانه کرد اما این نمایندگان بازداشت شدند.

تیپ قزاق بعد از ورود به تهران، با مقاومت خاصی مواجه نشد و در نهایت احمدشاه با صدور بیانیه‌ای، عملا خواسته‌های عوامل و فرماندهان کودتا را قبول کرد. بر این اساس، سیدضیاء طباطبایی نخست‌وزیر شد و فرماندهی کل قوا هم به‌عنوان سردار سپه شناخته شد. رضاخان چند سال بعد، ‌یعنی در سال 1305به‌عنوان شاه جدید ایران تاجگذاری کرد.

5میلیون

سقف برداشت از خودپردازهای بانک کشاورزی در نوروز

بنابر اعلام بانک کشاورزی، دارندگان کارت این بانک می‌توانند از تاریخ ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین‌ماه از این خدمت نوروزی استفاده کنند.

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید