• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 11 شهریور 1398
کد مطلب : 76336
+
-

پاسخ در مرز

حزب‌الله لبنان دیروز با حمله به یک خودروی گشت اسرائیلی به تجاوز اخیر این رژیم در سوریه پاسخ داد

خاورمیانه
پاسخ در مرز



دیوار حائل مرز ی میان سرزمین‌های اشغالی فلسطین و لبنان که روز گذشته شاهد حمله موشکی حزب الله لبنان بود.

یک هفته بعد از تهدید سیدحسن نصرالله مبنی بر پاسخ به حملات اسرائیل علیه مواضع حزب‌الله در سوریه (که در جریان آن 2تن از مجاهدین حزب به شهادت رسیدند)، یک خودروی گشت نظامی ارتش اسرائیل در نزدیکی مرز فلسطین اشغالی با لبنان از سوی نیروهای حزب‌الله مورد حمله قرار گرفت. به گزارش شبکه المیادین، این حمله توسط یک فروند موشک کورنیت ضد‌تانک صورت گرفته و در اثر آن چند سرباز اسرائیلی کشته و زخمی شده‌اند. به فاصله دقایقی بعد از انتشار خبر حمله، منابع دولتی اسرائیل از شهرک‌نشینانی که تا عمق 4کیلومتری مرزهای لبنان سکونت دارند، خواستند برای حرکت به سوی پناهگاه‌های ضد‌موشک آماده شوند. همچنین رسانه‌های محلی لبنان به فاصله کمی بعد از حمله گزارش دادند هواپیماها و پهپادهای شناسایی اسرائیلی بر فراز مارون الراس لبنان به پرواز درآمده‌اند.
این حمله ناگهانی در حالی صورت گرفت که ارتش اسرائیل طی یک هفته گذشته در اقدامی بی‌سابقه نوار مرزی لبنان را تخلیه کرده بود؛ به‌گونه‌ای که خبرنگاران رسانه‌های لبنانی، ازجمله المنار و المیادین (نزدیک به حزب‎الله) چندین بار تا خط آبی و حتی فراتر از آن پیش رفته و برای مخاطبان خود گزارش تهیه کردند. از سوی دیگر، انتشار تصاویری از یک خودروی اسرائیلی حامل مانکن به‌جای سربازان واقعی، جنجال گسترده‌ای در رسانه‌ها به‌پا کرده بود. روزنامه العربی الجدید در این زمینه می‌نویسد: بعد از انتشار تهدیدهای سیدحسن نصرالله در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به پایگاه حزب‌الله در سوریه و همچنین حمله پهپادی به بیروت، اسرائیل تلاش می‌کند هر فرصتی را برای تحقق این انتقام از بین ببرد، بنابراین در نخستین گام، اقدام به تخلیه نوار مرزی کرده است. پیش از این حزب‌الله لبنان در سال2015 برای انتقام ترور جهاد مغنیه و چندتن از دیگر فرماندهان این گروه، یک گشت مرزی ارتش اسرائیل در مزارع شبعا را مورد هدف قرار داده بود.
اگرچه این سکوت بی‌سابقه در خط مرزی تا عصر روز یکشنبه، رسانه‌های منطقه‌ای و حتی بین‌المللی ناظر بر تحولات لبنان و اسرائیل را در وضعیت تعلیق و انتظار قرار داده بود، اما حامیان حزب‌الله آن را نوعی پیروزی برای این حزب به‌شمار می‌آوردند. برای مثال روزنامه الاخبار با مرور شرایط داخلی سرزمین‌های اشغالی و تخلیه نوار مرزی نوشت: افکار عمومی تاکنون چنین رفتاری مبتنی بر ترس را از سوی اسرائیل تجربه نکرده بود؛ حزب‌الله تا‌کنون بدون شلیک حتی یک گلوله، جنگ را برده است. کوبی میروم، ژنرال بازنشسته اسرائیلی در نخستین واکنش از داخل سرزمین‌های اشغالی به حمله حزب‌الله علیه یک خودروی گشت اسرائیلی در صفحه توییتر خود نوشت: نمی‌توان باور کرد این پاسخ صرفا از سوی بیروت است، ما اینجا با تصمیمی ایرانی-لبنانی برای انتقام روبه‌رو هستیم. خبرنگار شبکه الجزیره نیز در گزارش خود از نزدیکی محل حمله گفت: قابل توجه است که این حادثه به‌رغم تمام تلاش‌های اسرائیل برای جلوگیری از حمله به نیروهایش در نوار مرزی رخ داده است.

خط و نشان انتخاباتی نتانیاهو
درحالی‌که تهدیدهای دبیرکل حزب‌الله علیه اسرائیل و یا اطلاعات منتشرشده به نقل از فرماندهان این گروه درباره جزئیات عملیات انتقامی علیه رژیم صهیونیستی سرخط رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را به‌خود اختصاص داده، نخست‌وزیر اسرائیل نسبت به بحران‌های خارجی سکوت کرده و مشغول رقابت‌های انتخاباتی است. آخرین موضع‌گیری بنیامین نتانیاهو در واکنش به تهدیدهای حزب‌الله به اوایل هفته پیش بازمی‌گردد؛ ویدئویی کوتاه که در آن به سیدحسن نصرالله توصیه کرد آرام باشد و از وقوع یک فاجعه خودداری کند. اگرچه این سکوت با خط و نشان‌های تند انتخاباتی علیه شهروندان فلسطینی جبران شده است. وی روز گذشته در مراسم بازگشایی مدارس رژیم صهیونیستی با حضور در یک شهرک با تکرار ادعاهای همیشگی خود گفت: به یاد داشته باشید که این زمین برای شما و برای اسرائیل است، دیگر خبری از جابه‌جایی و مهاجرت نیست. طی سال‌های آینده حاکمیت اسرائیل بر تمام شهرک‌های این منطقه به‌عنوان بخشی از سرزمین اسرائیل اعمال خواهد شد. این مواضع انتخاباتی در حالی از سوی نتانیاهو مطرح می‌شود که ائتلاف آبی-سفید برای نخستین‌بار در نظرسنجی‌ها از حزب لیکود به ریاست نخست‌وزیر اسرائیل پیشی گرفته است.
شبکه المیادین در تحلیل نظرسنجی‌ها می‌نویسد: به نظر می‌رسد ائتلاف لیبرمن با آبی-سفیدها به‌تدریج تأثیر خود را بر روند کلی انتخابات اسرائیل تحمیل می‌کند؛ تأثیری که آخرین امیدهای نتانیاهو برای تشکیل دولت بعدی رژیم صهیونیستی را از بین خواهد برد. این در حالی است که شکست حزب لیکود در انتخابات، در را به روی تکمیل پرونده قضایی نتانیاهو باز می‌کند؛ پرونده‌ای که ممکن است به صدور حکم دست‌کم 15سال زندان برای نخست‌وزیر کنونی اسرائیل به اتهام فساد اقتصادی منجر شود.
نکته قابل توجه اما این است که در سوی دیگر رقابت‌ها، ائتلاف آبی‌‎-سفید هم مواضعی مشابه درخصوص شهرک‌های اسرائیلی در سرزمین‌های فلسطین اتخاذ کرده و در این زمینه تفاوت چشمگیری در سیاست‌های 2جناح به چشم نمی‌خورد.


مأموریت میهمانان ناخوانده آسمان بیروت

کمی دورتر از تحولات مرزی، پرسش‌های مرتبط با 2 پهپادی که در ضاحیه بیروت سقوط کردند، همچنان به قوت خود باقی است؛ اگرچه تا حدودی به حاشیه رفته است. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان روز شنبه در سخنرانی به مناسبت آغاز ‌ماه محرم، اگرچه نه به‌طور رسمی اما به شکل تلویحی پاسخ این سؤال را مطرح کرده است؛ ترور! با این حال در ادامه سخنان خود تأکید کرد شورای امنیت ملی لبنان به‌عنوان مسئول اصلی رسیدگی به این پرونده هنوز به نتیجه قطعی درباره ماموریت میهمانان ناخوانده آسمان بیروت دست نیافته است. نصرالله در بخش دیگری از این سخنرانی گفت: اگر اکنون در برابر پهپادهای اسرائیلی مقاومت نکرده و به تجاوزشان پاسخ ندهیم باب ترورها در لبنان باز خواهد شد؛ ترورهایی که به‌سادگی قبل قابل ردیابی و شناسایی نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید