• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 11 شهریور 1398
کد مطلب : 76314
+
-

رشد دلار

قیمت دلار تا مرز 11هزارو 600تومان پیشروی کرد

گزارش خبری
رشد دلار


با افزایش احتمال منتفی شدن مذاکرات ایران و آمریکا، نوار نزولی قیمت دلار بریده شد و قیمت آن دوباره در مدار رشد قرار گرفت، تحلیلگران بازار ارز معتقدند، نوسان قیمت دلار سیاسی است و روند فعلی نشان می‌دهد مولفه‌های مربوط به ریسک سیستماتیک به عاملی مهم در تعیین روند نرخ ارز تبدیل شده است.

به گزارش همشهری، با وجود آنکه خبر احتمال دستیابی به یک توافق سیاسی در عرصه دیپلماتیک در هفته قبل، به افت 5 درصدی قیمت دلار منجر شد، اما از ابتدای هفته جاری با افزایش احتمال منتفی شدن انجام مذاکرات سیاسی، نرخ دلار دوباره افزایشی شد. در مبادلات دیروز نرخ هر دلار آمریکا به 11 هزارو 600 تومان رسید. قیمت هر دلار آمریکا، اوایل هفته قبل در برخی معاملات حتی به 10 هزارو 900 تومان هم رسیده بود. در چنین شرایطی گمانه زنی‌های مختلفی در مورد آینده قیمت دلار مطرح می‌شود و بین تحلیلگران دودستگی آشکاری وجود دارد. برخی تحلیلگران و فعالان اقتصادی که تعدادشان هم کم نیست معتقدند، قیمت دلار در ارقام فعلی باقی خواهد ماند؛ زیرا اثر تحریم‌ها در اقتصاد ایران تخلیه شده و دلار دیگر توان رشد بیشتر را ندارد اما در مقابل برخی دیگر معتقدند، بانک مرکزی تاکنون به خوبی توانسته جلوی رشد قیمت دلار را بگیرد اما با توجه به عوامل بنیادین و افزایش ریسک‌های سیاسی بعید است در نیمه دوم سال بتواند مانع رشد دوباره قیمت ارز شود.

این دسته از تحلیلگران معتقدند؛ متغییرهایی چون نرخ تورم بالا، تنگنای ایجاد شده برای صادرات نفت و نقل و انتقال ارز، احتمال کاهش صادرات غیرنفتی و تغییر سیاست‌ها و رویه‌های بانکی به سمت سختگیری بیشتر دربرابر نقل و انتقال ارز تجار ایرانی، ازجمله عواملی است که می‌تواند به رشد قیمت دلار در نیمه دوم سال منجرشود.


نوسان قیمت دلار سیاسی است
احمد حاتمی یزد، کارشناس بازارهای پول و ارز درپاسخ به این پرسش همشهری که کدام عوامل اقتصادی به نوسان قیمت دلار ظرف دو هفته گذشته منجر شده گفت: نوسان قیمت ارز هیچ عامل اقتصادی نداشته و این نوسان‌ها ناشی از عوامل سیاسی بوده است که ابتدا به نزول و بعد صعود قیمت دلار منجر شد.

او توضیح داد: این روزها نوسان‌ قیمت ارز، بیشتر ناشی از این است که مردم تا چه حد فکر می‌کنند قرار است مذاکره با آمریکا شروع شود. چنانکه یک روز آقای روحانی اعلام می‌کند مذاکره می‌کنیم، قیمت دلار ارزان می‌شود و روز بعد اعلام می‌کند مذاکره نمی‌کنیم و قیمت دلار گران می‌شود. حاتمی یزد درباره اینکه گفته می‌شود نوسان قیمت ارز ناشی از پیش‌بینی‌های تورمی در نیمه دوم امسال است گفت: تورم که متوقف نشده، یعنی همان موج تورمی پیشین کماکان ادامه دارد در نتیجه به اعتقاد من باید تا آخر امسال منتظر تورم سالانه 50درصدی باشیم.

حساسیت دلار به سیاست و جنگ
محمدعلی دهقان دهنوی، معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد هم به‌صورت تلویحی اثر‌گذاری سیاست بر قیمت دلار را تأیید کرد و گفت: قیمت ارز در سال گذشته به اوج رسید که ناشی از عوامل سیاسی بود و زمانی که اثر تحولات سیاسی کمرنگ‌تر می‌شوند، انتظارات فعالان بازار هم تغییر ‌کرد. بنابراین در شرایطی که انتظارات به سمت مثبت حرکت کند با کاهش نرخ ارز در بازار مواجه می‌شویم و زمانی هم که افق سیاسی نامطلوب به‌نظر برسد، قیمت ارز افزایش می‌یابد.

او با بیان اینکه افق سیاسی در کشور مطلوب‌تر به‌نظر می‌رسد، گفت: خوشبختانه با رفع برخی بدبینی‌ها، شرایط سیاسی هم به ثبات بیشتری رسید. واقعیت این است که در مقطعی، برخی خطر جنگ را پیش رو می‌دیدند و در آن شرایط کنترل بازار ارز هم سخت بود اما هم‌اکنون این تهدید به‌طور کلی از افق سیاسی کشور خارج و مشخص شد که به‌دلیل توان بالای نظامی و قدرت سیاسی  ایران احتمال بروز جنگ وجود ندارد.

او تأکید کرد: اما ازلحاظ واقعیت اقتصادی کشور، نرخ دلار ۱۸ هزار تومانی هم نمی‌توانست پایدار باشد زیرا اقتصاد ایران قابلیت تحمل این نرخ را نداشت. به‌طور قطع تولیدکننده با نرخ دلار ۱۸ هزار تومانی قادر به فروش محصول خود نبود و واردکنندگان هم نمی‌توانستند با این نرخ برای مواد اولیه یا کالاهای وارداتی خود در بازار مشتری پیدا کنند.

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت ارز باز هم در بازار ریزش خواهد داشت، تأکید کرد: این موضوع قابل پیش‌بینی نیست اما در مجموع شرایط به سمت بهبود در حال حرکت است و اگر بتوانیم همین مسیر را دنبال کنیم و به احیای رشد اقتصادی و تولید کمک کنیم، فضای رو به رشدی خواهیم داشت و اقتصاد به ثبات می‌رسد.

پیش‌بینی کاهش قیمت طلا
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: چند سالی است که قیمت طلا در‌ماه محرم بین ۱۰ تا ۱۵درصد نسبت به ماه‌های قبل ارزان‌تر می‌شود که انتظار ما برای امسال نیز همین مقدار کاهش است.
ابراهیم محمدولی با اشاره به افزایش نسبی قیمت طلا از اواخر هفته گذشته گفت: با توجه به رشد قیمت اونس جهانی طلا و دلار، قیمت‌ها در بازار طلا نیز با اندکی افزایش روبه‌رو شد که به تصور ما ادامه‌دار نخواهد بود.او به کاهش تقاضای طلا در‌ماه محرم و صفر و به طبع کاهش قیمت طلا در این‌ماه اشاره کرد و گفت: در چند سال گذشته قیمت طلا از مناسبت‌هایی مانند محرم و صفر تأثیر چندانی نمی‌گرفت و 5درصد ارزان‌تر از ماه‌های دیگر بود اما مدتی است که در‌ماه مذکور تقاضا برای طلا و سکه به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و همین موضوع باعث افت قیمت طلا تا 15درصد می‌شود.رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تأکیدکرد: بدین‌ترتیب با وجود افزایش تقریبی قیمت‌ها در دو، سه روز گذشته، انتظار می‌رود مانند سال‌های پیش شاهد کاهش قیمت باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید