• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 11 شهریور 1398
کد مطلب : 76288
+
-

با رأی کمیسیون ماده 5 به ریاست حناچی

7میدان شهر چهره عوض می‌کنند

همشهری از جزئیات ساماندهی میدان‌‌های فردوسی، انقلاب، محمدیه، وحدت‌اسلامی، اختیاریه، خراسان و ولیعصر گزارش می‌دهد

گزارش
7میدان شهر چهره عوض می‌کنند


حامد فوقانی/ خبر‌نگار
گامــی جدی برای ساماندهی 7میدان بزرگ پایتخت برداشته شد. اینطور که مشخص است، میادین ولیعصر، انقلاب، فردوسی، وحدت اسلامی، محمدیه، خراسان و اختیاریه تهران با رویکرد کلی توسعه فضاهای همگانی و حفظ بناهای ارزشمند شهری ساماندهی می‌شوند. طرح‌هایی که در رابطه با این میادین به اجرا در‌خواهند آمد، در پی مصوبه شورای شهر و بررسی‌های کارشناسی کمیسیون ماده‌5 شهر تهران تهیه شده؛ طرح‌هایی که سازمان زیباسازی شهرداری پس از ماموریت یافتن از سوی شورا و شناسایی میادین مهم، ارائه کرده است.

به گزارش همشهری، در مسیر ساماندهی میادین مهم و بزرگ شهر تهران، کمیسیون ماده‌5 و کارگروه فنی تشکیل زیرمجموعه دخیل بوده و هستند. در همین ارتباط اخیرا جلسه‌ای به ریاست پیروز حناچی، شهردار تهران و با حضور محسن هاشمی رفسنجانی‌ رئیس شورای شـــهر تهران، عبدالرضا گلپایگانی‌ معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، علی اشراقی‌ رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده‌5 و دیگر اعضای این کمیسیون برگزار شد. اشراقی درباره این جلسه گفت: «‌میدان‌ها و خیابان‌های شهر، بخش وسیعی از فضاهای عمومی و باز شهری را تشکیل می‌دهند که سرزندگی و حیات شهر در آنها جریان داشته و قسمت عمده‌ای از دادوستد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهر در آنها اتفاق می‌افتد.

از این‌رو با توجه به ناهمگونی پهنه‌بندی و نبود ضوابط هماهنگ در پیرامون میادین به همراه اغتشاش عملکردی، تدوین سندی یکپارچه با رویکرد ساماندهی و ارتقای کیفی میادین و محورهای شهری و هدایت و کنترل ساخت‌وساز در پیرامون این فضاها در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت.» به گفته او، پس از توضیحات مشاور تهیه‌کننده طرح و نماینده سازمان زیباسازی شهر تهران و بحث و بررسی اعضا‌ و با توجه به اینکه بافت شهری میادین مذکور شکل گرفته و امکان مداخله و توسعه فضای باز و عرصه همگانی توسط مدیریت شهری به حداقل خود رسیده، در پیشنهاد ارائه‌شده غالبا بر حفظ وضع موجود تأکید شد.

این در حالی است که در جلسه مذکور مقرر شده تا ادامه بررسی‌ها در جلسات بعدی کارگروه فنی و کلیات امر در جلسه کمیسیون ماده5 تشریح شود. از سوی دیگر، کمیسیون، طرح‌هایی را که در رابطه با سایر میادین شهر ارائه می‌شود‌ نیز به مرور بررسی خواهد کرد؛ چراکه در ابتدا حدود 29میدان برای ساماندهی از سوی سازمان زیباسازی مطرح شده بودند که در نهایت 22میدان از میان آنها برای ارائه طرح و انجام اقدامات مورد نیاز انتخاب شدند. حال هر‌از‌گاهی بحثی راجع به تعدادی از میادین مطرح می‌شود تا درباره آنها تصمیم کارشناسی گرفته شود.

تصمیم کمیسیون
کمیسیون ماده 5 شهر تهران دیروز به‌منظور تصمیم‌گیری درباره سند راهبردی ارتقای کیفی میادین و محورهای پایتخت  نیز تشکیل جلسه داد.

به گزارش همشهری، در این جلسه علی اشراقی گفت:  به گفته رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده 5، در این جلسه همچنین دستورالعمل اراضی ذخیره توسعه و نوسازی شهر تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اعضای کمیسیون نظرات تخصصی خود را ارائه کردند و در نهایت قرار شد در جلسه آتی کارگروه فنی این موضوع نهایی و ارائه شود. همچنین در ادامه این جلسه با تقاضای احداث جایگاه CNG در محدوده تهرانپارس در منطقه4 با توجه به ‌نظریه‌های ستاد هماهنگی جایگاه‌های سوخت‌رسانی، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران موافقت به‌عمل آمد.


حمیدرضا آخوندی؛ سرپرست اداره کل شهرسازی و طرح‌های شهری

رویکرد کلی در طراحی و ساماندهی میادین توجه به فضاهای همگانی و تراکم ساختمانی پیرامونی آنهاست. در واقع سازمان زیباسازی براساس مصوبه شورای شهر تهران، پس از شناسایی میادینی که باید شناسایی شوند، از کمیسیون ماده و کارگروه فنی تشکیل شده ذیل آن، مشاوره خواسته تا اقدامات لازم منطبق با طرح تفصیلی و با مداخله حداقلی صورت گیرد. به همین دلیل، در کارگروه تک‌بناهایی که واجد ارزش میراث فرهنگی هستند مثل کاروانسراها، بناهای با قدمت 100 تا 150سال و... مدنظر قرار می‌گیرند و ضوابطی تهیه می‌شود که در ساماندهی میادین حفظ شوند. از سوی دیگر در کلیات طرح، راهبرد اصلی حفظ و توسعه فضاهای همگانی بوده تا از مداخله‌هایی که با سیاست‌های بالادستی مغایرت دارد، جلوگیری شود. پس در نهایت برای ساماندهی میادین، لایه‌ای تشکیل می‌شود و با تصویب کمیسیون ماده‌5 شهر تهران در طرح تفصیلی می‌نشیند. در این راستا، چندی پیش نیز بیانیه‌ای صادر شد که در آن تأکیدات بر ارتقای کیفیت میادین مورد بحث بود. از طرف دیگر می‌توان گفت که شناسایی بناهای دارای ارزش در روند ساماندهی میادین می‌تواند با یک‌اتفاق خوب همراه شود؛ اینکه تعدادی از این ساختمان‌ها که ثبت ملی نشده‌اند، به ثبت برسند و اینگونه قدمی مؤثر برای حفظ و احیای آنها برداشته شود. البته ناگفته نماند که هم‌اکنون در میان 7میدان ولیعصر، انقلاب‌ اسلامی، فردوسی، وحدت، محمدیه، خراسان و اختیاریه تهران، تعدادی بنا‌ با ثبت ملی وجود دارد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید