• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 11 شهریور 1398
کد مطلب : 76245
+
-

دام‌هایی برای خریداران دام

با فرارسیدن ایام محرم و برگزاری عزاداری‌های دهه اول، بازار خرید و فروش دام دوباره رونق گرفته اما در خریدوفروش دام نکاتی هست که غفلت از آنها می‌تواند برای خریداران گران تمام شود.
 سیر کردن دام پیش از توزین یکی از شگردهای فروشندگان و دلالان دام است که به‌راحتی چند کیلوگرم به وزن یک گوسفند اضافه می‌کند و البته راهی هم برای جلوگیری از آن وجود ندارد؛ پس بهتر است در خرید دام از فروشندگانی که فقط به سیرکردن دام با علوفه متعارف بسنده کرده‌اند زیاد وسواس به خرج ندهید.
 در مواردی، برخی فروشندگان دام با خوراندن آب‌نمک و خوراک، دام را به‌قدری سنگین می‌کنند که مصداق بارز غش در معامله است و باعث می‌شود یک گوسفند 50کیلویی تا 10کیلوگرم هم سنگین‌تر شود، پس اگر در محل نگهداری دام، شواهدی از تغذیه آن با این مواد دیدید قدری برای خرید تأمل کنید و به‌دنبال گزینه‌های مناسب‌تر بگردید.
 راه دیگری که سودجویان برای افزایش وزن گوسفند و زدن جیب خریداران دنبال می‌کنند، خیس کردن پشم بلند گوسفندان است با این کار به‌راحتی تا 5کیلوگرم به وزن یک گوسفند متوسط اضافه می‌کنند.
ااگر در میانه تابستان قصد خرید گوسفند دارید به‌دنبال بره‌هایی با پشم‌های کوتاه یا تراشیده باشید تا امکان سوءاستفاده با خیس کردن پشم را نیز خنثی کرده باشید.
  در مواردی که دام سبک و سنگین به‌صورت انبوه فروخته می‌شود، همواره کارشناسان دامپزشکی نیز در مراکز عرضه حضور دارند و سلامت دام را کنترل می‌کنند اما اگر شخصاً در محیطی غیر از این اماکن قصد خرید دام داشتید، حواستان به نشانه‌هایی که از بیماری دام حکایت دارد باشد تا دام بیمار به شما فروخته نشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید