• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 11 شهریور 1398
کد مطلب : 76151
+
-

جان کندن تدریجی «سخت‌سر» زیر چرخ خودروها

ترافیک دائمی از مهم‌ترین معضلات قدیمی‌ترین خیابان شهر گردشگری رامسر است

رامسر
جان کندن تدریجی «سخت‌سر» زیر چرخ خودروها

خیابان تاریخی «سخت‌سر» رامسر که در دو طرف آن آثار تاریخی قرار دارد، برخلاف نامی که دارد نتوانست مقابل تردد و توقف انبوه خودروهای مسافران و گردشگران، سرسخت باقی بماند و این روزها ناقوس مرگش به صدا درآمده است. به گزارش ایرنا، مسیر ورود به خیابان تاریخی سخت‌سر درست چند متر بعد از ساختمان هلالی و سفیدرنگ بانک ملی مرکزی شهرستان رامسر آغاز می‌شود. این خیابان یک‌طرفه ۶ متر عرض دارد و قدمت آن به زمان پهلوی اول برمی‌گردد که برای تردد کالسکه‌ها و در نهایت معدود خودروهای سبکی که به کاخ مرمر می‌رفتنند، طراحی و ساخته شده است.جاده سخت‌سر معروف به جاده هتل، مسیر دسترسی گردشگران به مجموعه موزه‌ای شهدای رامسر شامل کاخ‌موزه، موزه مردم‌شناسی، موزه عاج فیل خاورمیانه، آبگرم‌های معدنی و هتل قدیم و جدید و پل تاریخی سخت‌سر است. این خیابان فرعی که شاهراه تاریخی و توریستی رامسر محسوب می‌شود با شیب ملایم و در ارتفاعی ملموس از شهر قرار دارد. سمت راست این خیابان دیوار‌های سنگی تاریخی محوطه کاخ مرمر قرار دارد و قسمت دیگر آن نیز مشرف به باغ معروف ۳۳ هکتاری است. 

در حاشیه این خیابان نرده‌های بتنی کوتاه و منقوش قدیمی در کنار پیاده‌رویی کم‌عرض و باریک خودنمایی می‌کند و در همان نگاه اول قدمت تاریخی این بافت میراثی را پیش چشم گردشگران آشکار می‌سازد.جدا از ویژگی‌های تاریخی و جلوه‌گری مکان و منظر این بافت تاریخی، با نگاهی به گذشته درمی‌یابیم که خیابان سخت‌سر به عنوان مسیر تردد به کاخ در همان مقیاس و اندازه‌ای که در گذشته برای تردد کالسکه‌ها و خودروهای سبک و کم تعداد طراحی شده بود، به خاطر تاریخی بودن دست نخورده باقی ماند، اما امروز انبوه زیادی از گردشگران با خودروهایشان در این محور تردد می‌کنند و از همه مهم‌تر این‌که با وجود پارکینگ‌های مختلف، نبود نظارت و بی‌توجهی دستگاه‌های مختلف مسئول سبب شده تا پارک کردن در حاشیه خیابان و حتی داخل پیاده‌رو نسبت به استفاده از پارکینگ ترجیح داشته باشد.


اهمیت ندادن  به میراث تاریخی

بنابر آمارهای رسمی فقط در سال گذشته بیش از ۸۵۰ هزار نفر از مجتمع موزه‌ای شهدای رامسر بازدید کردند که از این میزان ۳۵ هزار و ۹۸۳ نفر گردشگر خارجی از کشورهای عراق، عمان، بحرین، لبنان، هند، فرانسه، اتریش، ژاپن، پاکستان و الجزایر بودند.پیاده و سوار کردن مسافران و گردشگران داخلی و خارجی به وسیله خودروهای سواری و اتوبوس‌ها در این محور تاریخی از یک سو سبب حضور تعداد زیادی دست‌فروش صنایع دستی، مواد غذایی و انواع تولیدات محلی مانند ترشی در این مسیر شده تا اندک فضای تنفس هم برای این خیابان تاریخی بسته شود و از سوی دیگر باعث می‌شود مسافران و گردشگران منتظر خودرو، از نرده‌های شکننده و بر جای مانده از گذشته به عنوان محل نشستن یا تکیه‌گاه استفاده کنند که این اقدام آنان باعث شکستن و از بین رفتن این آثار تاریخی نیز می‌شود.یک کارشناس میراث فرهنگی و مرمت آثار تاریخی درباره قدمت و نوع سازه‌های این خیابان تاریخی گفت: این خیابان و نرده‌های پاپیونی تزیینی آن به دوره پهلوی اول برمی‌گردد که بخشی از مرمت آن نیز در دوره پهلوی دوم انجام شد. این دیواره‌ها از سنگ و نرده‌ها نیز از سیمان ساخته شده‌اند.

«محمدقاسم کفاشی» با بیان این‌که در حال حاضر بیش از حجم و گنجایش این خیابان تاریخی از آن استفاده می‌شود، اظهار کرد: این میزان تردد خودروهای سنگین و سبک استراتژی مناسبی برای یک بافت تاریخی و گردشگری نیست. این حجم تردد خودرو احتمال آسیب دیدن این بافت تاریخی را افزایش می‌دهد. لازم است مسئولان شهرستان از جمله میراث فرهنگی، نیروی انتظامی و فرمانداری برای ساماندهی این خیابان اقدام کنند.


بی‌توجهی دستگاه‌های متولی

یکی از شهروندان رامسری با انتقاد از بی‌توجهی دستگاه‌های متولی نسبت به خیابان سخت‌سر به عنوان یک مسیر تاریخی گفت: جای تعجب است که این ظرفیت بی‌نظیر تاریخی از گذشته به یادگار مانده است، اما مسئولان اکنون در برقراری نظم بصری و ترافیکی این مسیر تاریخی که کار دشواری هم به نظر نمی‌رسد، کوتاهی می‌کنند.«اسماعیل اعتمادی» افزود: تردد تعداد زیادی خودرو در این مسیر تاریخی قطعا باعث آسیب به میراث گرانبهای این منطقه می‌شود و لازم است مسئولان میراث فرهنگی و شهرستانی در این زمینه با نظر کارشناسان چاره‌اندیشی کنند، زیرا در مواردی مشاهده شده که پس از خراب شدن بخشی از دیواره‌های کوتاه این مسیر نسبت به ترمیم اقدام شد، اما با این‌که تلاش شد کار با ظرافت انجام شود، شکل دیواره پس از مرمت با دیواره قدیمی کامل متفاوت است.


شورای شهر هم ناراضی است

رئیس شورای شهر رامسر نیز با بیان این‌که این مسیر نقطه عطف گردشگری شهر رامسر محسوب می‌شود و نابسامانی‌هایی که موجب خدشه‌دار شدن منظر این محوطه شده، از نگرانی‌های ما و شهروندان است، گفت: پارک خودروها باید توسط پلیس راهور ساماندهی شود یا به عنوان یک معضل توسط شورای شهر به سازمان حمل‌و‌نقل ارائه شود تا در شورای ترافیک شهرستان مورد بررسی قرار گیرد، اما در مورد معضل حضور دست‌فروشان بارها توسط واحد‌های سد معبر شهرداری به این افراد اخطار داده شد، اما ساعاتی بعد یا در روزهای بعد باز هم به همین مکان برمی‌گردند.«سعید صفاتی» اظهار کرد: بعد از تخریب پل تاریخی سخت‌سر به علت وقوع سیل در مهر سال گذشته، سنگ‌های کوبیک را برای پوشش سنگفرش روی پل اجرا کردیم. در ادامه قصد داریم از ابتدا تا انتهای خیابان سخت‌سر (هتل) عملیات سنگفرش را اجرا کنیم تا ویژگی‌های بصری منحصربه‌فرد و اصالت تاریخی و میراثی این منطقه حفظ شود.وی درباره خارج از دسترس شدن این مسیر برای خودروهای سواری و حفظ آن به صورت پیاده‌رو، گفت: این طرح به یقین مورد موافقت مدیریت هتل و برخی ساکنان منطقه قرار نمی‌گیرد.«محمد آزاد» فرماندار رامسر نیز با اذعان به ترافیک و حجم زیاد خودروهای سنگین در این خیابان تاریخی اظهار کرد: بر اساس برنامه‌‌ریزی صورت گرفته مجموعه مدیریت شهرستان به دنبال ساماندهی هرچه سریع‌تر این محدوده است. یکی از تصمیماتی که اخیرا در شهرستان اتخاذ شد حضور بیشتر نیروهای راهور در این مسیر است که خوشبختانه با حضور آنها مشکلات پارک خودروها در کنار این خیابان کمتر شده است.


مشکلی به نام نبود پایانه

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی رامسر هم نبود پایانه برای اتوبوس‌های حامل گردشگران و مسافران، نبود دوربین‌های پایش تصویری در شهر، آشکار نبودن تابلوهای راهنمای پارکینگ‌های عمومی در خیابان هتل و ورودی اصلی کاخ‌موزه در ابتدای خیابان را از دلایل بروز ترافیک و وضعیت کنونی حاکم در این منطقه دانست.سرگرد «اسرافیل نصیری» گفت: با ساخت پایانه و ساماندهی اتوبوس‌ها این امکان فراهم می‌شود تا با همکاری شهرداری، سازمان تاکسیرانی و حمل‌ونقل، ون‌هایی به صورت اختصاصی گردشگران را به این مکان تاریخی منتقل کنند تا شاهد نابسامانی نباشیم.

 

پیاده‌راه‌سازی در سخت‌سر 



رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری رامسر گفت: خودروهای پارک شده، بی‌نظمی در پارک، تردد اتوبوس‌ها و همچنین حضور دست‌فروشان در خیابان تاریخی سخت‌سر به این مجموعه و بافت تاریخی آسیب می‌زند.«نادر سحرخیز» پیاده‌راه‌سازی را از الزامات بافت‌های با ارزش تاریخی دانست و افزود: پیاده‌راه‌سازی در مجموعه‌های تاریخی علاوه بر درآمد بیشتر باعث کاهش آسیب هم می‌شود. ضمن این‌که پیشنهاد پیاده‌راه‌سازی در این بافت تاریخی هم مطرح شده و در حال بررسی کارشناسی است.رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری رامسر در خصوص نقش این سازمان در ساماندهی این وضعیت بیان کرد: اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری یک نهاد فرهنگی به شمار می‌رود و در شورای ترافیک شهرستان عضو فرعی محسوب می‌شود و صاحب رأی نیست. اگر این نهاد صاحب رأی بود شرایط بهتری رقم می‌خورد. این مساله در شورای تراقیک مطرح می‌شود و انتظار داریم دستگاه‌های نظارتی به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید