• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 3 اسفند 1396
کد مطلب : 7608
+
-

طراحی نخستین ارز دیجیتال ایران

ارز دیجیتال
طراحی نخستین ارز دیجیتال ایران

پول مجازی، ارز دیجیتال یا هر چه که نامش را بگذارید تبدیل به یک واقعیت در دنیای امروز شده و هر روز تحولات آن جدی‌تر می‌شود. به‌طوری که محمدجواد آذری جهرمی ، وزیر ارتباطات دیروز به‌صورت رسمی آغاز طراحی نخستین ارز دیجیتال ایران را اعلام کرد. همزمان با این رویداد روز گذشته ونزوئلا به‌صورت رسمی پول مجازی خود به نام پترو را عرضه کرد تا نخستین دولت جهان باشد که به‌صورت رسمی وارد کارزار پول‌هایی از جنس صفر و یک شده است.

درحالی‌که پول‌های مجازی تا‌کنون خارج از کنترل کشورها بودند پشتوانه پترو، واحد پول مجازی جدید دنیا ذخایر گسترده نفت ونزوئلاست و به همین‌خاطر براساس قیمت نفت ارزش پترو بالا و پایین می‌رود.

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کرده میزان پیش‌فروش پول دیجیتال پترو به 735میلیون دلار رسیده است. ارزش هر بولیوار ونزوئلا به 0.00004دلار آمریکا سقوط کرده و مادورو امیدوار است ارز دیجیتال اقتصاد این کشور را تقویت کند و به جایگزینی مناسب برای پول ملی این کشور برای فرار از تحریم‌ها تبدیل شود.

هر چند ونزوئلا برای فرار از تحریم‌های اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا اقدام به عرضه پول مجازی خود کرده اما سال‌هاست که در نقاط مختلف جهان استفاده از این دست پول یا ارز رایج است. کشورهای مختلف دنیا به همین‌خاطر در حال آماده کردن خود برای این واقعیت جهان جدید هستند.

 

فرار ایران از انفعال در بازار پول‌های دیجیتال

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات روز گذشته از پیاده‌سازی آزمایشی نخستین ارز دیجیتال کشور توسط پست‌بانک خبر داد. وزیر ارتباطات در اینستاگرام خود به ارزهای دیجیتال و اهمیت آنها در دنیای کنونی اشاره کرد و نوشت: دنیا در حال تحول است و یکی از این تحولات، «ارزهای دیجیتال» هستند.

رویکرد انفعالی درخصوص فناوری و انتظار دستگاه‌ها از یکدیگر طبیعتا باعث عقب‌ماندگی و در نهایت انفعال حاکمیت خواهد شد.  ارز دیجیتال مانند کشورهای مختلف جهان در ایران هم طرفداران و مخالفان خاص خودش را دارد. چند وقت پیش بود که بانک مرکزی ایران اعلام کرد در حال بررسی مسئله ارزهای دیجیتال ازجمله بیت‌کوین و بررسی منافع و ضررهای آن است. تنها ایران نیست که در بحبوحه پول‌ مجازی حیران است. ارزهای دیجیتال مانند هر مورد دیگری از فناوری، منافع و ضررهای خاص خودشان را دارند و کشورهای مختلف براساس مقتضیات و منافع خود در حال تصمیم گرفتن درباره آن هستند.

نافع و سود  

   محبوب استارتاپ‌ها و تازه‌کارها کسب و کارهای تازه‌کار از پول دیجیتال استفاده می‌کنند چون راحت‌تر و سریع‌تر کارشان را راه‌ می‌اندازد.

   بی‌معنا بودن تحریم در شرایطی مثل تحریم پول دیجیتال کاربرد دارد چون نقل و انتقال این پول به شبکه بانکی جهانی ارتباطی ندارد و قابل ردگیری هم نیست.

   سریع و بدون کارمزد

تراکنش‌های مالی هنگفت بانکی بین کشورها در بهترین حالت چند ساعت یا چند روز طول می‌کشد. در این روش سنتی، کاربر باید پولی را هم به‌عنوان کارمزد بپردازد.

 

خطر و ریسک

  پول بی‌پشتوانه بزرگ‌ترین ریسک سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال به پشتیبانی نشدن‌شان از طرف بانک مرکزی کشورها مربوط می‌شود. این نوع ارز بر مبنای رفتار در زمینه عرضه و تقاضا ارزشگذاری می‌شود.

  محبوب گروه‌های تروریستی

پول‌های دیجیتال یکی از رایج‌ترین ارزها برای نقل و انتقالات مالی گروه‌های تروریستی و مافیایی هستند. پول در این شبکه  قابل ردیابی نیست.

  خطر کلاهبرداری

مثل تمام ابزارهای الکترونیک، پول‌های دیجیتال هم می‌توانند مورد سوءاستفاده قرار بگیرند. سایت‌های مدعی فروش پول آنلاین و هکرهای ویروس‌ساز با استفاده از شگردهای مختلف سر مردم کلاه می‌گذارند.

 

امنیت تراکنش‌های مالی دیجیتال چطور تأمین می‌شود؟

ارز دیجیتال در یک شبکه به‌هم پیوسته از کاربران مبادله می‌شود. هرکس که هویتش در این شبکه تأیید شده باشد، حق انجام تراکنش را دارد. 

وقتی یک کاربر  یا «بلوک» به این زنجیره اضافه می‌شود، اجازه دارد در شبکه تراکنش انجام دهد. در سیستم‌های سنتی همه اعضای یک شبکه به یک سامانه اصلی متصل شده و از آن خدمات می‌گرفتند. در این شبکه امن جدید موبایل‌ها، تبلت‌ها و به‌طور کلی سیستم‌های هوشمند به‌صورت مستقیم با هم در ارتباط هستند.

رئیس جمهور ونزوئلا روز گذشته پول دیجیتال این کشور به نام پترو را معرفی کرد.

 

ریز و درشت‌های بازار صفر و یک

ایده پول‌های مجازی از حدود 30سال پیش ارائه شده و نخستین‌بار برای خرید و فروش‌های خرد و با هدف کاهش زمان تلف‌شده مشتری‌ها در سوپرمارکت طراحی شد اما به مرور ارزهای دیگری به بازار وارد شدند که تعداد زیادی از آنها شکست خوردند. از بین تمام 1380واحد پول مجازی بزرگ در دنیا فقط نام چند تا از آنها بیشتر از دیگران مطرح شده است.

 

پول‌های غول

بیت‌کوین Bitcoin  تاریخ عرضه به بازار ۲۰۰۸

بیت‌کوین از بقیه پول‌های دیجیتال ارزشمندتر است و استفاده از آن به‌خاطر سادگی زیادی که دارد، در دنیا همه‌گیر شده است. کاربران بیت‌کوین با حل مسئله‌های پیچیده ریاضی که نیاز به پردازنده‌های قدرتمند دارد، می‌توانند بیت‌کوین به‌دست بیاورند.

اتروم Ethereum  تاریخ عرضه به بازار ۲۰۱۳

 ارائه خدمات اتروم فقط در خودپردازهای اختصاصی امکان‌پذیر است. این «کوین» روی خریدهای کوچک تمرکز کرده و ادعایش «ضد‌کلاهبرداری بودن» است.تمرکز اصلی‌شان روی استارتاپ‌ها و شرکت‌های تازه‌کار است.

 

خرده‌پول‌های مجازی

بخش کوچک‌تر بازار در دست پول‌های مجازی است که به‌عنوان «آلت‌کوین» یا «سکه آلترناتیو»(سکه جایگزین) مشهور هستند.

آنها هنوز آن‌قدر در بازار سهم نگرفته‌اند که بشود به‌عنوان یک واحد پولی روی‌شان حساب باز کرد.ریپل،لیت‌کوین، دش  ونم  از این خردها هستند.  

 

معمایی به نام ساتوشی ناکاموتو

بیت‌کوین مشهورترین پول مجازی جهان است. تا سال‌ها هیچ‌کس نمی‌دانست خالق بیت‌کوین چه‌کسی است اما نشریه نیوزویک در مارس۲۰۱۴ اعلام کرد که خالق بیت‌کوین، یک پیرمرد ژاپنی آمریکایی ۶۴ساله به‌شدت گوشه‌گیر و مرموز است.

در یک مورد خود ناکاموتو سکوتش را شکست و اعلام کرد: شخصیتی که همه به‌دنبالش هستند، نیست. هویت ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت‌کوین را باید بزرگ‌ترین گره بازنشده‌ پول رمزنگاری شده خواند که هنوز هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

 

    نگاه دنیا به ارز دیجیتال

تا همین چند وقت پیش هیچ بانک مرکزی در دنیا حاضر نبود ایده پول دیجیتال را بپذیرد و تقریبا تمام‌شان این ایده را رد می‌کردند. این‌روزها اما شرایط تغییر کرده و خیلی از کشورها خودشان دنبال ساخت یک پول داخلی دیجیتال هستند.

روسیه: وزارت دارایی این کشور اعلام کرده، در اوایل سال 2018یک پول مجازی دولتی به بازار عرضه می‌کند تا تشریفات قانونی و چالش سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور را کم کند.

مالزی: این کشور اعلام کرده برنامه‌هایی برای ارائه یک ارز دیجیتال اسلامی ارائه می‌کند. در این شیوه تراکنش مالی جدید، تبادل جنس حالت صوری ندارد و تراکنش باید طی یک محدوده زمانی مشخص انجام شود.

ژاپن: گروه اقتصادی «میزوهو» در ژاپن اعلام کرده، ‌در حال کار روی نوعی ارز دیجیتال با پشتیبانی سیستم اقتصادی این کشور است که کاربرانش می‌توانند با استفاده از یک اپلیکیشن پرداخت‌هایشان را انجام بدهند. این پول دیجیتال،  J-coin نام گرفته است.

چین: بانک مرکزی چین در ژانویه2017 اعلام کرد یک فاز آزمایشی تبادل پول دیجیتال را بین بانک‌های این کشور به اجرا درمی‌آورد. در عین حال، این کشور تمام راه‌های تبادل مالی ارزهای دیجیتال بین‌المللی را بسته است.

سوئد: ریکس‌بانک سوئد در سپتامبر 2017در گزارشی اعلام کرد یک واحد پول دیجیتال با عنوان E-Krona (کرون الکترونیک) با پشتیبانی دولت به بازار می‌فرستد.

استونی: دولت این کشور اعلام کرده برای پشتیبانی از استارتاپ‌های بومی این کشور پول دیجیتال Estcoin (است‌کوین) را وارد بازار داخلی‌اش می‌کند. این روش پشتیبانی دولتی باعث سرعت عملکرد کسب‌وکارهای نوپا می‌شود .

کره‌جنوبی: تبادل ارزهای مجازی تا همین چند وقت پیش در کره‌جنوبی ممنوع بود اما به‌تازگی دولت این کشور اعلام کرده، دست کاربرانی را که بخواهند از این طریق تبادل مالی داشته باشند باز می‌گذارد.

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید