• سه شنبه 30 مهر 1398
  • الثُّلاثَاء 22 صفر 1441
  • 2019 Oct 22
یکشنبه 10 شهریور 1398
کد مطلب : 76058
+
-

اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام

توسعه شهری مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی یک الگوی خوب است

اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام

بانوی شورای شهر تهران رعایت اساسنامه و قوانین شوراها و شهرداری‌ها هنگام بررسی لوایح و طرح‌ها برایش بسیار اهمیت دارد. کمتر جلسه‌ای هست که شهربانو امانی تذکری درباره نحوه بررسی طرح‌ها و لوایح یا صحبت‌های موافقان و مخالفان یک‌موضوع نداشته باشد. او گاهی در جلسات، کتابچه اساسنامه شورا را نشان می‌دهد و می‌گوید طبق فلان ماده، مطرح کردن چنین مسئله‌ای غیرقانونی تلقی می‌شود. امانی در گفت‌وگو با همشهری از دستاوردهای 2سال اخیر شورا می‌گوید.


شهربانو امانی؛ عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران


موثرترین مصوبه شورا ؟
استقرار شورای پنجم نسبت به یک دوره 14ساله باثبات، کمی سخت بود. تغییر ریل و رخدادهایی که در شورای پنجم اتفاق افتاد، مانند شفافیت و سند تغییر و تحولی که شهردار اول منتخب شورای شهر در 300صفحه ارائه داد، نخستین گام بود. درمورد بحث برنامه‌ریزی و بودجه، می‌توان به برنامه سوم شهر تهران اشاره کرد. شورای پنجم برنامه سوم را خیلی زود توانست به جمع‌بندی برساند. همچنین بودجه‌ای که تقدیم مردم کرد می‌تواند یکی از رویکردهای مهم این دوره باشد و حفظ باغات نیز یکی از مصوبات مهم بود. در واقع این مصوبه یکی از فعالیت‌های زیربنایی بود که در شورای شهر انجام شد. البته یکی از کارهای مهم در مواد احکام برنامه بحث توسعه شهری مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی یا همان الگوی معروف TOD و خیابان کامل است که امسال اجرایی خواهد شد.
مهم‌ترین دستاورد
در شرایطی که شهرداری از بدهی‌های به ارث برده رنج می‌برد، می‌توانم بگویم که اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و افتتاح ایستگاه‌های مترو یکی از دستاوردهای مدیریت شهری است؛ علاوه بر این، جمع‌آوری کارگاه‌های غیرفعال عمرانی در سطح شهر که باید جمع‌آوری می‌شد. در واقع در دوره گذشته فضای بسیار زیادی از فضای عمومی شهر را در اختیار پیمانکاران گذاشته بودند و شهر بیشتر چهره عمرانی به‌خود گرفته‌بود. سیاست‌ شورای شهر توسعه فضاهای عمومی شهری بود و بر این اساس شهردار تهران نیز دستور جمع‌آوری این فضاها را صادر کرد و خیلی زود کارگاه عمرانی وسط میدان هفت‌تیر به یک فضای عمومی تبدیل شد که هم‌اکنون در اختیار شهروندان است. هنگامی که شورای شهر تهران در دوره پنجم آغاز به‌کار کرد، مشکلات بسیاری داشت. از یک سو محدودیت منابع وجود داشت و از طرف دیگر بدهی 56هزار میلیاردی میراث دوره قبل بود. اما در چنین وضعیتی کار شهر تعطیل نشد.  تلاش زیادی کردیم تا مشکل حمل‌ونقل و آلودگی هوای تهران را حل کنیم. با وجود افزایش نزولات آسمان، تلاش‌هایی هم صورت گرفت. به‌عنوان مثال اجرای طرح ترافیک با روش جدید یکی از گام‌ها برای کاهش آلودگی هوا بود. الزام معاینه فنی برای تمام خودروها و صدور معاینه فنی برتر و ملزم‌کردن معاینه فنی برای خودروهای سنگین از دیگر اقدامات مدیریت شهری بود.


اولویت‌های 2سال آینده شورای پنجم
یکی از وظایفی که در شورای پنجم برای خودم تعریف کرده‌ام، حفظ و ارتقای نهاد شوراست. فکر می‌کنم در سال سوم شورای شهر که سال خیلی حساسی هم هست، این را در دستور کار قرار دهیم. از آنجا که سال نخست سال استقرار بود و سال دوم سال تغییر و رویکرد، سال سوم را می‌توانیم بگوییم نهادینه کردن تصمیماتی است که طول کشید.


معرفی الگوی TOD
توسعه شهری مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی یا الگوی TOD و خیابان کامل از جمله اولویت‌های شورای شهر تهران است

این خبر را به اشتراک بگذارید