• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 10 شهریور 1398
کد مطلب : 76007
+
-

«بکشید اما شکنجه نکنید»

گزارش بی‌بی‌سی از زندگی دردناک کشمیری‌ها

آسیا
«بکشید اما شکنجه نکنید»


نیروهای امنیتی در کشمیر هند، متهم هستند که در پی سلب خودمختاری این ایالت، مردم را شکنجه کرده‌اند.
چند نفر از ساکنین این منطقه به بی‌بی‌سی گفته‌اند که نیروهای امنیتی آنها را با چماق و کابل زده و به برخی از آنها شوک الکتریکی وارد کرده‌اند.
مردم در چند روستا، تصاویری از آثار شکنجه نیروهای امنیتی روی بدنشان را به خبرنگار بی‌بی‌سی نشان داده‌اند. ارتش هند، در پاسخ به بی‌بی‌سی این اتهام‌ها را رد کرده و آنها را بی‌اساس خوانده است.
دولت مرکزی هند، بعد از سلب خودمختاری ایالت کشمیر که در قانون اساسی این کشور تضمین شده بود، شرایط بسیار سخت امنیتی در این منطقه اعمال کرده است. ده‌ها هزار نیروی امنیتی اضافی از آن زمان به منطقه اعزام شده‌اند و گزارش شده است حدود 3هزار نفر، ازجمله فعالان سیاسی و تاجران بازداشت و بسیاری از این افراد به زندان‌هایی خارج از کشمیر منتقل شده‌اند.
خبرنگار بی‌بی‌سی با سفر به جنوب این ایالات که به کانون فعالیت‌های ضد‌دولتی در سال‌های اخیر تبدیل شده، از روستاییان درباره حملات شبانه نیروهای امنیتی و شکنجه مردم شنیده است. در یک روستا، مردم گفته‌اند که نیروهای امنیتی ساعاتی بعد از اعلام دولت هند درباره سلب خودمختاری کشمیر، خانه به خانه سراغ روستاییان رفته‌اند.
یک نفر از این روستاییان به بی‌بی‌سی گفته است: «آنها ما را می‌زدند. ما می‌پرسیدیم که چه کار کرده‌ایم و چرا باید کتک بخوریم. اما آنها چیزی نمی‌گفتند و فقط ما را می‌زدند... آنها ما را با چماق می‌زدند و وقتی که غش می‌کردیم، ‌به ما شوک الکتریکی می‌دادند تا به هوش بیاییم. وقتی که با چوب ما را می‌زدند و فریاد می‌کشیدیم، دهانمان را با گل پرمی‌کردند... من به آنها گفتم من را نزنید، فقط شلیک کنید. از خدا می‌خواستم من را بکشد چون شکنجه غیرقابل تحمل بود.»
یک روستایی دیگر گفته است که نیروهای امنیتی از او اسامی جوانانی را که به سمت آنها سنگ پرتاب کرده بودند می‌خواسته‌اند و وقتی که او گفته است اسامی آنها را نمی‌داند، به‌شدت کتک خورده است؛ «هر وقت که غش می‌کردم، به من شوک الکتریکی می‌دادند تا به هوش بیایم. اگر یک‌بار دیگر چنین کاری با من بکنند، هر کاری که بتوانم انجام خواهم داد، ‌اسلحه به‌دست خواهم گرفت. نمی‌توانم هر روز چنین چیزی را تحمل کنم.»
روستاییان به بی‌بی‌سی گفته‌اند که نیروهای امنیتی با هدف مرعوب کردن روستاییان دست به چنین اقداماتی زده‌اند.
ارتش هند در بیانیه‌ای در پاسخ به بی‌بی‌سی گفته است که چنین اقداماتی گزارش نشده و این اتهام‌ها با انگیزه‌های معاندانه مطرح شده‌اند. ارتش هند همچنین تأکید کرده است که به حقوق بشر احترام می‌گذارد و همه اتهام‌ها را بررسی خواهد کرد.
مردم در این منطقه، ‌با شبه‌نظامیان جدایی‌طلب ابراز همبستگی می‌کنند و آنها را «مبارزان آزادی» می‌خوانند. در‌ماه فوریه، انفجار انتحاری در همین منطقه باعث کشته شدن 40سرباز هندی شد و هند و پاکستان را تا آستانه جنگ پیش کشاند.
قانون اساسی هند  به ایالت جامو و کشمیر نوعی خودمختاری می‌داد، به شکلی که این ایالت به جز در مسائل روابط خارجی، دفاعی و ارتباطات و مخابرات که در کنترل دولت مرکزی هند بود، قانون اساسی مستقل و پرچم خودش را داشت و آزاد بود قانون وضع کند. به دنبال لغو این اصل از بیش از سه هفته پیش، ده‌ها هزار نیروی اضافی هندی به کشمیر اعزام شدند. از آن زمان تاکنون حدود ۳۰۰۰ نفر که رهبران سیاسی، تجار و فعالان را شامل می‌شوند، بازداشت شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید