• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 10 شهریور 1398
کد مطلب : 76004
+
-

در دفاع از استعفا

وزیر دفاع پیشین آمریکا، از دلایل خروجش از کابینه ترامپ می‌گوید

جهان‌نما
در دفاع از استعفا



جیمز متیس جزو معدود چهره‌هایی است که از کابینه دونالد ترامپ خارج شد اما هرگز در انتقاد از رئیس خود چیزی بر زبان نیاورد؛ موضوعی که البته او می‌گوید همیشگی نخواهد بود.
متیس 8‌ماه پیش در اعتراض به تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، استعفایش را نوشت و دولت آمریکا را ترک کرد. او در گفت‌وگو با وب‌سایت مجله آتلانتیک در تشریح دلایل تصمیم خود می‌گوید: «هیچ چاره‌ای نداشتم؛ باید می‌رفتم.» جیمز متیس 2سال را در کابینه ترامپ ماند اما در نهایت با انتشار نامه‌ای اختلافاتش با دونالد ترامپ بر سر استراتژی نظامی آمریکا در زمینه روابط با متحدان قدیمی این کشور را دلیلی برای تحویل پست وزارت دفاع دانست و برای همیشه از این پست خداحافظی کرد. او به آتلانتیک می‌گوید: «من 4دهه تجربه دارم و به جایی رسیده بودم که دیگر نمی‌توانستم نقاط مختلف استراتژی نظامی آمریکا را به هم وصل کنم و از وضعیت سر دربیاورم. در نهایت تصمیم به استعفا گرفتم.»
زمانی که متیس استعفایش را اعلام کرد، ترامپ در پستی توییتری او را با زبان تند و تیزی مورد خطاب قرار داد و نوشت: «برخلاف اوباما که ژنرال متیس را اخراج کرد، من یک فرصت دوباره به او دادم. من همه اختیاراتی را که او هرگز نداشته به او دادم. متحدان برای ما مهم هستند اما نه زمانی که از ما سوءاستفاده می‌کنند.» جیمز متیس در گفت‌وگو با آتلانتیک که نخستین گفت‌وگوی طولانی او با یک رسانه مهم آمریکایی است اما هرگز به دونالد ترامپ و شخصیت او اشاره نمی‌کند. او در پاسخ به سؤال خبرنگار که از او در این مورد می‌پرسد، می‌گوید: «وظیفه من فعلا سکوت است.» متیس می‌گوید: «زمانی که به دلیل اختلافات سلیقه‌ای از دولت کنار می‌روید، باید سکوت کنید. باید به افرادی که همچنان در دولت حضور دارند فرصت داد به وظایف‌شان برای دفاع از کشور عمل کنند.»
جیمز متیس در توضیح منطق سکوت خود می‌گوید: «من شاید با فردی به‌عنوان رئیس‌جمهور مشکل داشته باشم اما سیستم آن فرد را در این جایگاه قرار داده و تضعیف او در شرایطی که کشور در خطر است، اشتباه بزرگی است.» ژنرال متیس احتمال بروز جنگ در شبه‌جزیره کره را یکی از مهم‌ترین خطرهای پیش روی آمریکا می‌‌داند. او در عین حال می‌گوید که سکوتش همیشگی نخواهد بود. متیس می‌گوید: «سکوت کردن من دوره خودش را دارد و دائمی نیست.» این سخنان جیمز متیس شاید به این معنا باشد که در صورت پایان دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، او هم سکوتش را خواهد شکست و مثل بسیاری دیگر که در انتقاد از ترامپ به افشاگری دست زده‌اند، وارد مسیر افشاگری می‌شود.
طی 2سالی که متیس به‌عنوان وزیر دفاع ترامپ فعالیت داشت، اختلاف‌نظر میان این  2بر سر ناتو و نحوه عملکرد آمریکا در این سازمان، مشهود بود. ترامپ از ابتدای ورودش به کاخ سفید، اعضای ناتو را که اغلب کشورهای اروپایی هستند تحت فشار قرار داد و خواستار افزایش سهم آنها در هزینه‌های دفاعی ناتو شد. ترامپ اعلام کرد که دیگر حاضر نیست همچون گذشته بار اصلی هزینه‌های دفاعی را به دوش بکشد. متیس اما مخالف بود و همچنان به حفظ نقش سنتی آمریکا در دفاع از متحدانش اعتقاد داشت. این اختلاف‌نظر باعث شد تا در جایی ترامپ در مورد متیس بگوید: «فکر می‌کنم در این مورد، اطلاعات من خیلی بیشتر از او باشد.»
جیمز متیس در پی برگزاری نشست گروه 7 که بار دیگر از اختلاف‌نظر میان ترامپ و متحدان آمریکا حکایت داشت، طی یادداشتی در روزنامه وال‌استریت ژورنال بحث بر سر اختلاف قدیمی‌اش با ترامپ را پیش کشید و نوشت که آمریکا اگر به متحدانش پشت کند، در شرایط بسیار خطیری قرار می‌گیرد. او در این یادداشت اشاره‌ای به نام ترامپ نمی‌کند اما مشخص است که فرد مورد خطاب در سخنان او رئیس‌جمهور آمریکاست.
متیس در عین حال اندکی از محافظه‌کاری خود فاصله گرفته و نوشته است: «یک رئیس‌جمهور نمی‌تواند تنها روحیه تهاجمی داشته باشد. او باید تیزهوشی استراتژیک داشته باشد تا بتواند احترام کشورهایی را که در روزهای سختی در کنار آمریکا ایستاده‌اند جلب کند.»
متیس در این گفت‌وگو، الگوی خود را در زمینه تعاریف رهبری، جورج واشنگتن، نخستین رئیس‌جمهور آمریکا بین سال‌های 1789تا 1797 دانسته است. به گفته متیس، جورج واشنگتن معتقد بود که ابتدا باید گوش داد، سپس باید یاد گرفت، پس از آن باید به دیگران کمک کرد و در مرحله آخر به فکر رهبری افتاد؛ مسیری که خسته‌کننده به‌نظر می‌رسد اما در نهایت ثمربخش خواهد بود. متیس می‌گوید که در مرحله یادگیری، یافتن زمینه‌های مشترک نقش کلیدی دارد و این همان جایی است که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در آن دارای ضعف است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید