• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 10 شهریور 1398
کد مطلب : 75944
+
-

۸۰ مادر کودک کار در کرج آموزش می‌بینند

خبر
۸۰ مادر کودک کار در کرج آموزش می‌بینند

رئیس اداره  بهزیستی کرج با بیان این‌که دستگاه‌های متولی کودکان کار در البرز متعدد هستند، گفت: ۸۰‌مادر کودک کار در خط ۴ حصار آموزش گلیم‌بافی و چرم‌دوزی می‌بینند تا توانمند شوند.
«علیرضا فتاح‌پور» در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابان بر عهده 13 دستگاه در استان است.
 وی با اشاره به این‌که روش جمع‌آوری این کودکان متفاوت است و هم توسط گشت‌های سیار اداره بهزیستی شناسایی و جمع‌آوری می‌شوند و هم توسط شهرداری و نیروی انتظامی به مراکز شبانه‌روزی اداره بهزیستی تحویل داده می‌شوند، افزود: در البرز کودک خیابانی زیر یک درصد است.
فتاح‌پور با بیان این‌که کودک خیابان کودکی است که سفره وی در خیابان است و هیچ خانواده‌ای نداشته و تمام نیازهای وی از طریق خیابان تامین می‌شود، بیان کرد: اداره بهزیستی دارای 2 موسسه حمایتی آموزشی روزانه است که اکنون 426 پرونده در آنها وجود دارد.
رئیس بهزیستی کرج با اشاره به این‌که اداره بهزیستی دارای یک مرکز شبانه‌روزی با 34 پرونده در حال حاضر است، تصریح کرد: پرونده‌های این مراکز شناور هستند، زیرا کودکان بعد از 21 روز قرنطینه تعیین تکلیف می‌شوند و در صورت داشتن پدر و مادر و خویشاوندان نزدیک از جمله جد پدری به آنها تحویل داده می‌شوند.
فتاح‌پور با اشاره به این‌که اگر کودک دارای خویشاوند نزدیک نباشد و شرایط بازگشت به خانواده را نداشته باشد تا زمان مناسب برگشت به خانواده به مراکز شبه‌خانواده سپرده می‌شود، خاطرنشان کرد: روند شناسایی این کودکان این‌گونه است که گشت سیار اداره بهزیستی واقع در کمالشهر کرج که متشکل از یک مددکار و یک روانشناس و راننده است، در سطح شهر گشت‌زنی کرده و کودکان کار را شناسایی کنند و با این کودکان صحبت کرده و اقدام به تشکیل پرونده برای این کودکان ‌کنند تا تحت حمایت‌های آموزشی و موردی قرار گیرند.

رئیس بهزیستی کرج با بیان این‌که تعدادی از کودکان کار و خیابان هم خودمعرف هستند و از طریق دوستان خود با مرکز آشنا می‌شوند، گفت: خیلی از این کودکان بازمانده از تحصیل هستند و برخی کودکان ایرانی بدون شناسنامه و مدارک احراز هویت ایرانی هستند. این کودکان در زمان تشکیل پرونده به مرکز اورژانس اجتماعی معرفی می‌شوند و از خدمات اورژانس اجتماعی بهره‌مند می‌شوند و مددکاران و کارشناسان مرتبط به این حوزه اقدامات لازم برای دریافت شناسنامه کودک را انجام داده و کودک بازمانده از تحصیل تا زمان برگشت به چرخه تحصیل از حمایت‌های اورژانس اجتماعی بهره‌مند می‌شود.
فتاح‌پور با بیان این‌که این مراکز روزانه برای حمایت از کودک کار و توانمند شدن کودک و خانواده وی برای جلوگیری از بازگشت دوباره کودک به خیابان، اقدام به بازتوانی خانواده می‌کنند، افزود: این کودکان در صورت اعتیاد والدین به مراکز اقامتی ترک اعتیاد سپرده شده و در شرایطی که کودک نان‌آور خانواده است، مادر کودک بازتوان می‌شود و در رشته‌هایی مانند چرم‌دوزی، خیاطی و گلیم‌بافی آموزش داده می‌شود و به چرخه خوداشتغالی وارد می‌شود تا کودک به کار در خیابان بازنگردد.
وی با اشاره به این‌که کودکان کار و خیابان تا 18 سالگی زیر پوشش و حمایت این مراکز هستند و در 18سالگی اصطلاحا بازنشسته شده و از چرخه دریافت خدمات خارج می‌شوند و تمامی این کودکان تا رسیدن به سن 18سالگی در یک حرفه آموزش دیده و توانمند شده‌اند و نیازی به مشاغل کاذب ندارند، گفت: در حال حاضر طبق آمار 80 مادر کودک کار در خط 4 حصار در حال آموزش گلیم‌بافی و چرم‌دوزی هستند تا با هدف جلوگیری از کار کودکان، مادران توانمند شوند و در شرایطی که اوضاع مالی خانواده خیلی نابسامان باشد، سبدهای کالا و کمک‌های موردی به خانواده‌ها تحویل داده می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید