• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 10 شهریور 1398
کد مطلب : 75880
+
-

رشد سرمایه‌گذاری در یزد

مدیرکل اقتصاد و دارایی استان یزد با بیان این که یزد در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی چراغ‌خاموش حرکت می‌کند، گفت: این استان در 3 سال گذشته موفق به جلب یک میلیارد یورو سرمایه خارجی شده و از 13 کشور خارجی متقاضی سرمایه‌گذاری دارد.
به گزارش ایسنا، «علی نمازی» در جمع خبرنگاران به ارائه گزارشی از عملکرد و فعالیت‌های این اداره کل و مجموعه‌های ذیل آن پرداخت و تصریح کرد: خوشبختانه یزد در زمره‌ استان‌های برخوردار کشور است و در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تحول بنیادین در آموزش نیروی انسانی باکیفیت، سرمایه‌گذاری مناسب بخش دولتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به ویژه در بخش صنعت بوده‌ایم، به نحوی که تنها در بخش صنعت سالانه شاهد رشد 10 درصدی سرمایه‌گذاری در استان هستیم.

وی به رتبه‌های خوب استان در بخش‌های مختلف اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر استان یزد دارای جایگاه نخست کشور در تولید کاشی و سرامیک، تنوع مواد معدنی، استخراج سنگ آهن و همچنین بهره‌برداری از انرژی خورشیدی است.
وی اضافه کرد: یزد در زمینه تولیدات نساجی، شاخص‌های عمده معدنی، تخت‌های بیمارستانی به ازای هر هزار نفر در جایگاه دوم استان‌های کشور قرار گرفته و به لحاظ تعداد پزشک به ازای هر هزار نفر و نیز تولید محصولات گلخانه‌ای و پسته رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.


جایگاه یزد در توسعه صنعتی

نمازی با اشاره به جایگاه چهارم استان یزد به لحاظ توسعه صنعتی در کشور، گفت: هرچند جایگاه استان در تولید ناخالص داخلی با 24500 میلیارد تومان رتبه پانزدهم کشور است، ولی به لحاظ عملکردی با سرانه ناخالص تولید داخلی به میزان 21500 میلیون تومان، رتبه پنجم کشور را در اختیار داریم. این مسئول یکی از اقدامات موثر اداره کل اقتصاد و دارایی استان در جهت جذب و جلب سرمایه‌های داخلی و خارجی را راه‌اندازی مرکز خدمکات سرمایه‌گذاری استان از سال 1393 ذکر کرد و گفت: خوشبختانه این مرکز موفقیت‌های خوبی را نصیب استان کرده به طوری که یزد از این منظر در جایگاه اول کشور قرار دارد. وی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در این راستا را اعتبارسنجی سرمایه‌گذاران، شناسایی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان، برگزاری نشست‌های سرمایه‌گذاری و نظارت و پیگیری طرح‌های سرمایه‌گذاری، برشمرد. نمازی در همین زمینه با اشاره به تعیین و ثبت 65 فرصت سرمایه‌گذاری برای استان در قالب فرم‌های بین‌المللی، استان یزد را از این نظر در جایگاه نخست کشور خواند. وی با بیان این که در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی به دلیل برخی محدودیت‌های برون مرزی به صورت چراغ‌خاموش حرکت می‌کنیم، اعلام کرد: طی سه سال گذشته استان یزد موفق به جلب یک میلیارد یورو سرمایه خارجی شده و از 13 کشور خارجی از جمله فرانسه، هلند، اتریش، آلمان، چین، امارات، ایتالیا و عراق و غیره متقاضی سرمایه‌گذاری دارد که بعضاً حتی به‌رغم تحریم‌ها بخشی از سرمایه‌های خود را وارد استان کرده‌اند. وی از جمله موفقیت‌های استان در جلب سرمایه‌گذار خارجی را مربوط به بخش ساخت نیروگاه‌های خورشیدی ذکر کرد و گفت: از مجموع 50 مجوز صادر شده کشور در این حوزه 10 مورد به یزد تعلق دارد و تاکنون 6 مورد از آنها که همگی از جانب سرمایه‌گذار خارجی بوده در استان یزد مورد بهره‌برداری قرار گرفته و یزد را از این لحاظ در جایگاه نخست قرار داده است. مدیرکل اقتصاد و داریی استان با تاکید بر این که استان یزد یک استان سرمایه‌گذارپذیر است و به هیچ وجه سرمایه‌گریز نیست، گفت: تنها در سال گذشته استان یزد 100 هیات سرمایه‌گذاری خارجی را پذیرش کرده است.


امنیت مطلوب سرمایه‌گذاری

وی استان یزد را از استان‌های موفق به لحاظ امنیت سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب و کار خواند و تصریح کرد: رکورد کمترین زمان راه‌اندازی کسب و کار جدید در کشور توسط استان یزد به ثبت رسیده که نتیجه تعامل و همراهی تمام دستگاه‌های متولی در استان است.
نمازی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شکل‌گیری معاونت اقتصادی اداره کل اقتصاد و دارایی استان از سال 92، اظهار کرد: تدوین گزارش سالانه استان، تهیه تاکنون 26 نماگر فصلی و 50 نماگر ماهانه مالی استان، تولید 100 گزارش تحلیلی، 20 مقاله علمی و چاپ و انتشار 9 عنوان کتاب تخصصی در حوزه اقتصاد استان از جمله موفقیت‌های این معاونت بوده است.

به گفته وی، استان یزد رتبه برتر ساماندهی و مدیریت سهام عدالت در کشور را به خود اختصاص داده به نحوی که در حال حاضر بیش از 620 هزار نفر در این استان از سهام عدالت بهره‌مند هستند.
مدیرکل اقتصاد و دارایی استان با اشاره به شکل‌گیری خزانه معین استان از سال 1368 به عنوان یک خزانه مستقل، گفت: فعالیت‌های مالی 80 دستگاه اجرایی استان از طریق ذی‌حسابان و عوامل آنها تحت نظارت قرار دارد. وی ساماندهی و مدیریت سپرده‌های دستگاه‌های اجرایی استان را از دیگر اقدامات خواند و این میزان را در سال 1397 بالغ بر 3 هزار میلیارد ریال عنوان کرد. نمازی گردآوری اطلاعات املاک و خودروهای دستگاه‌های دولتی استان را از دیگر اقدامات انجام شده توسط این اداره کل ذکر کرد و گفت: در همین راستا افزون 4 هزار و 580 ملک دولتی ساماندهی شد که در این حوزه استان یزد را در رتبه پنجم مدیریت و ساماندهی املاک دولتی قرار داد.


ساماندهی خسارت‌های جدی دولتی

وی به ساماندهی حساب‌های جاری دستگاه‌های دولتی استان نیز اشاره و تصریح کرد: دستگاه‌های استان در مجموع داراری 3750 حساب جاری بودند که در این برنامه 90 درصد آنها مسدود و در قالب 315 حساب جاری در بانک مرکزی ساماندهی شد.
نمازی در بخش دیگری از سخنانش از صادرات 2000 تن کالا از استان یزد و واردات 59 هزار تن کالا از طرق گمرک استان خبر داد و افزود: در حوزه بانکی نیز استان یزد با وجود 32 بانک دارای رتبه اول شعب بانکی و ایجاد بانک‌های تخصصی در کشور است و در زمینه سرانه سپرده‌گذاری در سیستم بانکی رتبه سوم کشور و در سرانه پرداخت تسهیلات بانکی نیز جایگاه پنجم کشور را دارد.  وی استان یزد را به لحاظ ضریب نفوذ بیمه در جایگاه دوازدهم ولی از نظر سرانه پرداخت حق بیمه در رتبه دوم کشور خواند و از افزایش 46 درصدی میزان خسارت پرداختی صنعت بیمه در استان خبر داد. این مسئول در این زمینه به فعالیت 20 شرکت بیمه‌ای در استان اشاره کرد که گردش مالی سال 96 آنها بالغ بر 600 میلیارد تومان بوده است.

نمازی با اشاره به آغاز فعالیت بورس منطقه یزد از سال 1383 با 6 کارگزاری، تعداد کنونی کارگزاری‌های فعال بورس یزد را 31 مورد خواند و گفت: بورس یزد در سال گذشته 5/4 میلیارد سهم به ارزش بالغ بر 1400 میلیارد تومان معامله کرده که از نظر ارزش معاملات رتبه ششم کشور را به خود اختصاص داده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید