• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 10 شهریور 1398
کد مطلب : 75868
+
-

فناوری در خدمت شهر

رئیس پارک علم و فناوری: صندوقی با اعتبار  3 میلیارد تومان در چهارمحال و بختیاری ایجاد شده و از منابع مالی برای حمایت از ایده‌های برتر استفاده می‌کنیم

فناوری
فناوری در خدمت شهر

  تدوین برنامه شهر هوشمند برای داشتن شهری ایده‌آل از نکات مورد تأیید بسیاری از مدیران شهری است. امروزه با توسعه تکنولوژی و ورود به عرصه‌های نوین اطلاعاتی ایران و جهان و هوشمند‌سازی صنایع در شهرها پدیده شهرهای هوشمند به وجود آمده است. به گزارش تسنیم، آمار بانک جهانی نشان می‌دهد که طی ۵۰ سال گذشته، متوسط نرخ رشد درصد جمعیت شهرنشینی ایران، تقریبا 2 برابر میانگین جهانی بوده است. در واقع نرخ رشد بالای شهرنشینی در کشورمان لزوم حرکت به سمت هوشمند‌سازی شهرهای کشور را بیش از پیش محسوس کرده است.


 برگزای نشست تخصصی

در این راستا نشست تخصصی «در خدمت شهر» پارک علم و فناوری در چهارمحال و بختیاری با حضور 30 شهردار و 10 شرکت دانش بنیان برگزار شد. در این نشست تخصصی، اقدامات شهردارها و شرکت‌های دانش بنیان در جهت کارآفرینی و خدمت به شهر و مردم گزارش و راهکارهای مفید در راستای خدمت به شهر ارائه شد.
شهردار شهرکرد در این نشست اظهار کرد: ما امروز در جهان شهرداری نمونه را شهرداری هوشمند می‌دانیم، پس باید به سمت شهرداری هوشمند پیش برویم و در این راستا شرکت‌های دانش‌بنیان چهارمحال و بختیاری برای راه‌اندازی شهر هوشمند کمک کنند.

«نورالله غلامیان» با بیان این‌که مشغله شهرداری و موضوعات مدنظر بسیار زیاد بوده و در هر مبحث باید سرمایه اجتماعی یعنی مردم شهر را مد نظر داشته باشیم، افزود: ما باید مردم را از حوزه‌های مختلف هوشمندسازی شهر مطلع و آنها را متوجه موضوعات پیش‌رو کنیم، آموزش‌های لازم را به آنها بدهیم و کارها و اقدامات ما باید موجب رضایت آنها شود.
غلامیان تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان باید در راستای دانش‌بنیان کردن شهرها و هوشمندسازی آنها حرکت کنند و اقداماتشان موجب رضایت مردم و برطرف کردن مسائل شود.


حمایت از ایده‌های برتر

رئیس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری در این نشست گفت: صندوق اعتباری با اعتبار 3 میلیارد تومان در چهارمحال و بختیاری ایجاد شده و منابع مالی را برای حمایت از ایده‌های برتر استفاده می‌کنیم. شهردارهای استان در صورت تمایل می‌توانند در بحث خلاقیت و نوآوری مراکز رشد و فناوری استان سهام‌دار شوند.
«اسماعیل پیرعلی» با اشاره به اقدامات پارک علم و فناوری در راستای خدمت شهری افزود: تورها و بازدیدهای دانش‌آموزی از مراکز رشد و فناوری و پارک علم فناوری چهارمحال و بختیاری در این راستا برگزار شد.

وی بیان کرد: چند برنامه ایده‌شو برای دانش‌آموزان در شهرستان بروجن برگزار شد که موفقیت و نتیجه مطلوبی را به همراه داشته است.
پیرعلی تصریح کرد: کلیدواژه‌های خلاقیت، تحقیقات و فناوری باید در بطن شهر نفوذ کند و فعالیت و مشارکت هرچه بیشتر انجام شود.


راه‌اندازی اکوسیستم کارآفرینی

رئیس مرکز پژوهش شورای شهر اصفهان در ادامه این نشست با اشاره به اکوسیستم کارآفرینی عنوان کرد: شرایطی که زمینه رشد فناوری را فراهم می‌کند، اکوسیستم کارآفرینی است. ما باید اکوسیستم کارآفرینی را برای جوانان در جهت خلق ایده جدید و کسب و کار ایجاد کنیم.
وی افزود: برای شکل‌گیری اکوسیستم کارآفرینی، به فرهنگ کار تیمی، سنجش مردم شهر مبتنی بر چشم‌اندازهای جوانان و نیروی انسانی متخصص نیازمندیم.
رئیس مرکز پژوهش شورای شهر اصفهان با بیان این‌که چهارمحال و بختیاری و اصفهان هر دو از یک مشکل رنج می‌برند، خاطرنشان کرد: ما حتی یک مدرسه تربیت مدیر متخصص نداریم.

«کوروش خسروی» شرکت‌های دانش‌بنیان را برای نهایی کردن اکوسیستم کارآفرینی مورد نیاز دانست و بیان کرد: هرچه تعداد این شرکت‌ها و استارت‌اپ‌ها بیشتر باشد، تعامل بین مردم، متخصص و کارآفرین بیشتر می‌شود.
وی با بیان این‌که مقدار منابع مالی خطرپذیر در استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان نیز یکی دیگر از مشکلات رنج‌آور این دو استان است، تصریح کرد: مراجعه کارآفرین به بانک ممکن است باعث ضرر در کارآفرینی و سود کم شود.

رئیس مرکز پژوهش شورای شهر اصفهان ادامه داد: شهرهای دنیا در حال تلاش برای ساخت اکوسیستم کارآفرینی موفق هستند که باید مورد توجه ما قرار گیرد.
خسروی بیان کرد: اگر شهرداری با یک شرکت دانش‌بنیان قرارداد ببندد، خدمتی به شرکت نکرده بلکه بر شهر و مردم اثرگذار است.

وی با بیان این‌که کارآفرینی با اشتغال‌زایی تفاوت دارد، گفت: افزایش تعداد دستگاه‌های کاری در یک کارگاه یا کارخانه به معنای کارآفرینی نیست، بلکه اشتغال‌زایی است.
رئیس مرکز پژوهش شورای شهر اصفهان افزود: کارآفرینی یعنی یک کسب و کار جدید و نو را برای نخستین بار ایجاد کنیم و افرادی در آن وارد کار شوند.

خسروی با اشاره به یکی از اقدامات اصفهان خاطرنشان کرد: تصمیم بر آن شد که 100 نفر از مردم اصفهان را به مدت 100 ساعت در جهت کارآفرینی آموزش دهیم.
وی با بیان این‌که برخی افراد اصفهان ایده و پیشنهاد خلاقانه خود را با کسی در میان نگذاشته‌اند تا ایده به قول معروف دزدیده نشود، تصریح کرد: این طرز تفکر بسیار اشتباه است و مانع کارآفرینی و پیشرفت می‌شود.
رئیس مرکز پژوهش شورای شهر اصفهان اضافه کرد: شهرداری‌ها و شورای شهر باید پارک علم و فناوری را به عنوان خدمت‌رسان به مردم و شهر پذیرفته و در جهت تأمین امکانات اقدام کنند.



   حرکت به سمت شهرهای هوشمند

بسیاری از کارشناسان براین باورند که برای داشتن زندگی سالم‌تر و پویاتر در شهر استفاده از دانش ارتباطات و فناوری اطلاعات، امری گریزناپذیر است، از این رو جامعه جهانی به سمت شهرهای هوشمند حرکت می‌کند.
گفتنی است که شهر هوشمند، مکانی ممتاز برای توسعه پایدار اقتصادی، صنعتی و... است که در آن به مسائلی مانند ترافیک، مصرف انرژی، آلودگی، تخریب سرزمین، به‌روزرسانی و بهینه‌سازی زیرساخت‌های شهری، بهبود کیفیت زندگی و مواردی دیگر از طریق یک رویکرد نوآورانه و سیستماتیک، براساس ارتباط و تبادل اطلاعات با هدف بهینه‌سازی فرآیندهای مدیریت شهری پرداخته می‌شود. در شهر هوشمند سرمایه‌گذاری بر سرمایه‌های انسانی و اجتماعی و زیرساخت‌های ارتباطی از جمله حمل‌و‌نقل و همچنین زیر ساخت‌های مدرن مانند ICT  است که باعث رشد پایدار اقتصادی و کیفیت بالای زندگی می‌شود. این کار با مدیریت صحیح منابع طبیعی و از طریق مدیریت مشارکتی مردم در آن انجام می شود.
به عبارت دیگر با ترکیب و تعامل بسیاری از مجموعه‌های شهری مانند سازمان‌ها، شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، شهروندان و... و همچنین مجموعه‌ها و زیرسیستم‌های مستقل هوشمند در هر شهر، سیستم پیچیده بزرگی تشکیل می‌شود که به آن شهر هوشمند گویند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید