• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 3 اسفند 1396
کد مطلب : 7586
+
-

طرح جامع توسعه دوچرخه‌سواری تدوین شد

شهر
طرح جامع توسعه دوچرخه‌سواری تدوین شد

تهران در حال‌گذار از خودرومحوری به انسان‌محوری است و در این طرح چهره‌های شناخته‌شده پیشقدم شده‌اند.

گسترش خودرو و تأثیرات منفی‌ای که این اتفاق در زندگی شهری ایجاد کرد بعضی کشورها را به سمت فاصله گرفتن از خودرو و توجه بیشتر به انسان و فراهم کردن محیط مناسب در شهر برای شهروندان سوق داد. خودرومحور بودن و توسعه شهر با محوریت خودرو، در برخی شهرهای دنیا به سمت انسان‌محوری تغییر زاویه داد و زیرساخت‌های لازم شهری برای این اتفاق نیز مهیا شد.

تهران نیز ازجمله شهرهای خودرو‌محور محسوب می‌شود. غلبه ‌خودرو و نادیده انگاشتن شهروندان در معابر شهری و حتی توسعه شهر و شهرسازی بر همین اساس چند‌سالی است که در پایتخت با تغییر رویکرد مواجه شده و با راه‌اندازی کمپین‌هایی به سمت انسان‌محور کردن شهر حرکت می‌کند.

«سه‌شنبه‌های بدون خودرو» طرحی است که توسط مدیریت شهری آغاز شده و در مسیر خود چهره‌های شناخته‌شده‌ای را نیز همراه کرده‌است. میترا حجار بازیگر سینما ازجمله این هنرمندان است که سه‌شنبه گذشته خودروی شخصی را کنار گذاشت و با پوشیدن لباسی که سه‌شنبه‌های بدون خودرو را تبلیغ می‌کرد در میان مسافران متروی تهران حاضر شد و سفر درون‌شهری خود را با وسایل حمل‌ونقل عمومی انجام داد.

منصور نویریان، قائم‌مقام سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز چند روز قبل و در کارگاه تخصصی دوچرخه‌سواری کلانشهر تهران که در حاشیه هفدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌ونقل و ترافیک برگزار شد، خبر از تهیه طرح جامع توسعه دوچرخه‌سواری داد. طرحی که از چند سال قبل بخشی از زیرساخت‌های آن آماده شد و حالا با تدوین طرح جامع، جان دوباره‌ای گرفته و جدی‌تر به آن پرداخته خواهد شد.

نویریان با اشاره به اینکه امروز دوچرخه به‌عنوان یکی از مدهای حمل‌ونقلی پاک با توجه به بحران‌های زیست‌محیطی و انرژی مورد توجه بیشتری واقع شده‌است و گسترش آن نیازمند تمهیداتی است، گفته «طرح جامع توسعه دوچرخه‌سواری تهیه و تدوین شده و به موازات تدوین طرح اقدامات اجرایی برای تجهیز و آماده‌سازی‌ زیرساخت‌ها برای توسعه دوچرخه‌سواری در دست اقدام است.»

به گفته او «احداث مسیر ویژه دوچرخه‌سواری همانند مسیری که در کریم خان ایجاد شده، ایجاد تسهیلات دوچرخه‌سواری، راه‌اندازی سیستم دوچرخه اشتراکی و طراحی پارکینگ‌های دوچرخه سواری ازجمله اقداماتی است که در راستای توسعه دوچرخه سواری در شهر تهران در دست اقدام قرار گرفته‌است.» به‌گفته نویریان طرح دوچرخه اشتراکی که قرار است در 4منطقه 7، ‌8، 11و 12به اجرا درآید طرحی است که طی آن شهروندانی که با مترو و یا هر وسیله نقلیه دیگر به این محدوده وارد می‌شوند بتوانند با استفاده از دوچرخه اشتراکی سفر روزانه خود را تکمیل کنند.

آنطور که قائم‌مقام سازمان حمل‌ونقل و ترافیک اعلام کرده «در این طرح توجه ویژه‌ای به سازمان‌های مردم‌نهاد شده‌است. همایش ویژه دوچرخه سواری در باغ کتاب تهران که صبح امروز با همکاری شهروندان و سازمان‌های مردم نهاد برگزار خواهد شد به همین منظور است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید