• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 3 اسفند 1396
کد مطلب : 7577
+
-

ریل‌گذاری برای انتقال تجربیات حمل‌ونقل عمومی ورشو به تهران

حمایت از استارتاپ‌ها، همکاری برای انتقال تجربیات در زمینه حمل‌ونقل عمومی و توسعه گردشگری ماحصل دیدار شهرداران تهران و ورشو بود

جهانشهر
ریل‌گذاری برای انتقال تجربیات حمل‌ونقل عمومی ورشو به تهران

 برنامه‌ریزی برای انتقال تجربیات ورشو در زمینه حمل‌ونقل عمومی به تهران و دعوت از لهستانی‌ها برای حضور در پروژه‌های هوشمندسازی پایتخت ایران را می‌توان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سفر محمدعلی نجفی به ورشو دانست.

شهردار تهران که به دعوت هانا گرونکویچ والتز، شهردار ورشو، سفر 4روزه به لهستان داشته در جمع فعالان بخش خصوصی از سرمایه‌گذاران و شرکت‌های لهستانی دعوت کرد تا برای حضور در پروژه‌های هوشمندسازی تهران اقدام کنند.

مشکلات بانکی و بیمه‌ای؛ مانع خارجی‌ها

نجفی در این دیدار به مسئله ترافیک، آلودگی صوتی و آلودگی هوای ناشی از تردد موتورسیکلت‌ها در تهران نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین معضلات پیش روی شهرداری اشاره کرد و سپس گفت: «شهرداری تهران برای حل مشکلات ناشی از موتورسیکلت‌ها برنامه جامع برقی کردن آنها را تهیه کرده که مورد حمایت رئیس‌جمهور نیز قرار گرفته؛ پروژه‌ای که منتظر حضور شرکت‌های خارجی ازجمله لهستانی‌هاست.» او پروژه موتورسیکلت‌های برقی و پروژه‌های حمل‌ونقل، مکانیزاسیون تفکیک زباله، بازیافت زباله‌ها و تولید برق و کود از آنها، توسعه زیرساخت‌های گردشگری و ساخت هتل، پارکینگ‌های طبقاتی هوشمند، توسعه نمایشگاه بین‌المللی، تولید آمبولانس و ساخت تجهیزات آتش‌نشانی را از پروژه‌های آماده حضور شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی ازجمله لهستانی‌ها عنوان کرد. البته نجفی این نکته را هم یادآور شد: «مشکلات بانکی و بیمه‌ای به‌عنوان مهم‌ترین موانع سر راه حضور شرکت‌های خارجی در ایران است؛ درصورتی که سیستم بانکی و بیمه‌ای لهستان در این زمینه فعال شود، حضور فعالان بخش خصوصی این کشور در ایران بسیار تسهیل خواهد شد.»

به اعتقاد او سفر رئیس بانک مرکزی لهستان به تهران که تا چند روز دیگر انجام می‌شود، می‌تواند راه‌گشای مشکلات مالی و بانکی موجود بر سر راه روابط تجاری و اقتصادی 2کشور باشد؛ «هدف رسیدن به مرز یک میلیارد دلار مبادلات تجاری میان ایران و لهستان را مدنظر داریم که رسیدن به آن امکان‌پذیر است»؛ این هم مطلبی بود که شهردار تهران در دیدار ارندارسکی اندری، رئیس اتاق بازرگانی لهستان بیان کرد. جالب اینجا بود که ارندارسکی اندری نیز رسیدن به سطح مبادلات یک میلیارد دلاری را دور از دسترس ندانست و گفت: «درصورتی که مشکلات بانکی وجود نداشت، تاکنون این سطح از مبادلات تجاری میان ایران و لهستان شکل گرفته بود. با این حال تلاش اتاق بازرگانی لهستان، هدایت سرمایه‌گذاران لهستانی برای حضور در تهران است.»

 

ادای احترام در محل پلاک یادبود پناهندگان لهستانی در ایران

شهردار تهران دیروز ادای احترام به قربانیان جنگ‌ جهانی دوم را هم در برنامه داشت. نجفی به همین منظور در محل پلاک یادبود پناهندگان لهستانی در ایران حاضر شد و با اهدای گل، به قربانیان لهستانی جنگ جهانی دوم ادای احترام کرد. او در این مراسم که با حضور رامین مهمان پرست، سفیر ایران در لهستان و معاون شهردار ورشو برگزار شد، نصب پلاک یادبود از سوی لهستان برای ادای احترام به مردم ایران را به‌خاطر پذیرش پناهجویان لهستانی در جنگ جهانی دوم، نشانه قدردانی ملت لهستان از مهما‌ن‌نوازی مردم ایران دانست و گفت: «مهاجرت عده زیادی از مردم لهستان به ایران نقطه روشنی در تاریخ روابط دو کشور است. خوشحالیم که پیشینه تاریخ روابط دو کشور برای هر دو ملت ایران و لهستان خوشایند است.»

رابطه تاریخی مردم ایران و لهستان در دیدار با میخائو سورنسکی، نایب‌رئیس مجلس سنا هم موضوع بحث بود. سورنسکی در دیدار با شهردار تهران گفت: «ما مهمان نوازی ایرانی‌ها از پدران و مادران‌مان را فراموش نمی‌کنیم و همیشه سعی می‌کنیم قدردان ملت ایران باشیم. در تمام مراسمی که به یاد قربانیان لهستان و سربازانی که در جنگ از دست داده‌ایم برگزار می‌کنیم، از ایران و ایرانی‌ها هم یاد می‌کنیم. من به نمایندگی از ملت لهستان از ملت ایران قدردانی می‌کنم. روابط ایران و لهستان در وضعیت خوبی قرار دارد اما به اعتقاد من همچنان جای گسترش روابط میان دو کشور وجود دارد.»

در ادامه نایب‌رئیس مجلس سنای لهستان، با اشاره به سابقه فعالیت‌های علمی محمدعلی نجفی در وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه، خواستار حمایت او از راه‌اندازی رشته زبان لهستانی در دانشگاه تهران شد.» در این جلسه شهردار تهران هم بار دیگر به حضور لهستانی‌ها در ایران اشاره کرد و ادامه داد: «ایران و لهستان قبل از ورود مهاجران لهستانی نیز روابط خوب و پایداری داشته‌اند اما این واقعه باعث نزدیکی بیشتر مردم دو کشور شده است. خوشحالم که در سال‌های اخیر نیز این روابط بار دیگر تقویت شده است. طی این سال‌ها مبادلات تجاری از 80میلیون به 300میلیون دلار رسیده است. امیدواریم طی 3سال، سطح مبادلات جاری میان دو کشور به یک میلیارد دلار برسد.» نجفی با اشاره به خواسته نایب‌رئیس مجلس سنا برای راه‌اندازی کرسی زبان لهستانی در دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران موافق راه‌اندازی این رشته است و در حال بررسی مراحل انجام کار است.

 

   پرواز تهران- ورشو به‌زودی برقرار می‌شود

ملاقات با آنا ماریا آندرس، نماینده مجلس سنا و مدیرگفت‌و‌گوهای بین‌الملل نخست‌وزیر لهستان یکی دیگر از برنامه‌های دیروز شهردار تهران در ورشو بود. آندرس پسر ژنرال آندرس است که در جنگ جهانی دوم از شوروی به ایران آمدند. ژنرال آندرس با همسرش در ایران زندگی می‌کرد. در این دیدار نجفی ابتدا به سوابق تاریخی و فرهنگی میان دو کشور اشاره و سپس اظهار امیدواری کرد که این سوابق به پشتوانه‌ای برای تقویت روابط سیاسی و اقتصادی دو طرف بینجامد.

شهردار تهران سپس از ظرفیت بالای گردشگری پایتخت دو کشور ایران و لهستان سخن گفت و راه‌اندازی خط مستقیم پروازی ورشو- تهران را برای توسعه روابط گردشگری بسیار با اهمیت توصیف کرد. او گفت: «مذاکرات اولیه انجام شده و توافق‌هایی هم حاصل شده اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. از شما می‌خواهیم که راه‌اندازی این خط هوایی را پیگیری کنید. فارغ از این، تهران می‌تواند به‌عنوان نقطه ارتباطی مناسبی برای لهستانی‌ها در پرواز به سمت کشورهای آسیای میانه، شرق و جنوب شرق آسیا باشد. از سوی دیگر ایرانیان زیادی سالانه به کانادا و آمریکا سفر می‌کنند و ورشو نیز می‌تواند نقطه ارتباطی برای پروازهای ایران به مقصد این دو کشور باشد.»

نجفی همچنین اعلام کرد که شهرداری تهران آماده است هرگونه همکاری برای حفظ و بازسازی گورستان لهستانی‌ها در دولاب داشته باشد. بر همین اساس توافق شد تا موضوع نصب مجسمه فردریک شوپن (آهنگساز لهستانی و پیانیست هنرمند) در کنار ساختمان کتابخانه ملی از طریق شهرداری و شورای شهر تهران دنبال شود. در مقابل طرف لهستانی نصب مجسمه یکی از مشاهیر ایرانی را با هماهنگی تهران در کنار ساختمان کتابخانه ملی در ورشو پیگیری خواهد کرد.

در این دیدار آنا ماریا آندرس نیز گفت: «دو بار به ایران سفر کرده‌ام و هر دو بار متوجه شدم هرچه پدر و مادرم از بزرگی و محبت مردم ایران گفته‌اند درست بوده است. از تلاش‌های شهرداری تهران برای حفاظت و مرمت گورستان لهستانی‌ها از طرف خودم و خانواده‌های جان‌باختگان تشکر می‌کنم.» او همچنین گفت که راه‌اندازی پرواز ورشو- تهران را شخصا پیگیری کرده و شرکت هواپیمایی لهستانی که این موضوع را دنبال می‌کند مراحل نهایی کار را در دست انجام دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید