• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 3 اسفند 1396
کد مطلب : 7574
+
-

تهران روی ریل دیپلماسی

بعد از وزیران خارجه هلند و اسپانیا، وزیر خارجه فرانسه به ایران خواهد آمد

دیپلماسی
تهران روی ریل دیپلماسی

آخرین‌ماه سال برای دستگاه دیپلماسی با ترافیک رفت‌وآمدهای اروپایی‌ها همراه است؛ سفرهایی که در عین پیوند با موضوعاتی مثل توافق هسته‌ای و تحولات منطقه‌ای به مأموریت اقتصادی دستگاه دیپلماسی گره خورده است.

در اتفاقی نادر دیروز همزمان وزیران خارجه هلند و اسپانیا به‌عنوان 2کشور مهم اروپایی در تهران و در دیدار با رئیس جمهور کشورمان مذاکرات اقتصادی و سیاسی خودشان را جلو می‌بردند. بنا بر اعلام وزارت خارجه، آلفونسو داستیس، وزیر امور خارجه اسپانیا و خانم سیخرید کاخ، وزیر امور خارجه هلند، همچنین با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه گفت‌وگو کردند.

در این دیدارها رئیس‌جمهور بر توسعه روابط با کشور اسپانیا در حوزه‌هایی مثل کشاورزی، صنعت، محیط‌زیست، علمی و دانشگاهی، تجاری و اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کرد. در آن سو وزیر خارجه هلند هم در دیدار با روحانی اعلام کرد: شرکت‌های هلندی آماده‌اند که مشارکت فعال‌تری در روند پیشبرد طرح‌های ایران در ارتباط با فناوری‌های نوین، کشاورزی و صرفه جویی در مصرف انرژی داشته باشند و دولت هلند این شرکت‌ها را برای گسترش فعالیت‌هایشان در ایران، تشویق و ترغیب می‌کند.

این گوشه‌ای از ترافیک دیپلماسی پایان سال ایران است. محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان هفته قبل به 4کشور رفته بود، او سه‌شنبه و چهارشنبه به کویت رفت، پنجشنبه و جمعه در سفر رئیس‌جمهور به حیدرآباد هند او را همراهی کرد، شنبه سفرش را به دهلی پایتخت این کشور ادامه داد، یکشنبه را در مونیخ آلمان گذراند و دوشنبه این هفته هم برای شرکت در یک اجلاس در مسکو حضور یافت.

ماحصل سفر هیأت دولت به هند به‌عنوان کشوری که یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران محسوب می‌شود امضای 15تفاهم همکاری در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بود. در جریان این سفر ایران و هند توافق‌هایی امضا کردند که شامل اجاره فعالیت کنترل بخشی از بندر چابهار ایران در سواحل شرقی این کشور به‌مدت 18‌ماه به هند است. این پروژه 85میلیون دلاری تنها 90کیلومتر با بندر گوادر پاکستان که چین در آن سرمایه‌گذاری کرده، فاصله دارد و یک مسیر ترانزیتی میان ایران، هند و افغانستان ایجاد می‌کند.

رفت‌وآمد‌های دیپلماتیک، تا پایان سال96 ادامه خواهد داشت و براساس برنامه از قبل اعلام شده قرار است ژان ایو لو دریان وزیر خارجه فرانسه به‌عنوان سومین وزیر خارجه بلند پایه از اتحادیه اروپایی در  ماه اسفند سفری به تهران داشته‌باشد.

 

  همکاری اقتصادی با هند کلید خورد

دومین همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در طرح توسعه سواحل مکران با شرکت مسئولین نهادها و وزارتخانه‌های مختلف و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی هفته آینده در تهران و چابهار برگزار خواهد شد.

این طرح علاوه بر پروژه‌های نظامی و امنیتی، برنامه‌های قابل توجه تأسیس راه‌آهن جنوب ـ شمال، کارخانجات پتروشیمی، فولاد، کشاورزی، شیلات، فرودگاه، گردشگری، حمل‌ونقل و ترانزیت، توسعه‌ بنادر، شهرسازی، نفت و گاز، صنعت، نیروگاه و آب شیرین‌کن و... با محوریت چابهار و مشارکت هند به‌عنوان سرمایه‌گذار عمده را دربرمی‌گیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید