• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 3 اسفند 1396
کد مطلب : 7573
+
-

آغاز گفت‌وگوهای سیاسی لندن- تهران

سید‌عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه امروز در لندن میهمان همتای انگلیسی خود است تا دور جدیدی از گفت‌وگوهای سیاسی با این کشور را انجام دهد.

موضوع گفت‌وگوهای سیاسی تا آبان‌ماه سال گذشته که هلگا اشمید، معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه هیأتی به ایران آمد در قالب گفت‌وگوهای ایران- اتحادیه اروپا پیگیری می‌شد. تاکنون 3دور گفت‌وگوی سیاسی بین ایران و اتحادیه اروپا برگزار شده است اما روند این گفت‌وگوها به‌صورت دوجانبه نیز در حال پیگیری است.

عباس عراقچی روز یکشنبه گذشته در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ گفته بود این قبیل گفت‌وگوها یک‌بار در تهران و یک‌بار در لندن برگزار می‌شود که اکنون نوبت لندن است تا میزبان گفت‌وگوهای دوره‌ای سیاسی باشد. به گفته وی، در گفت‌وگوهای دو‌جانبه مجموعه‌ای از مسائل منطقه‌ای، بین‌المللی، مسائل مربوط به برجام و آخرین تحولات آن در یک گفت‌وگوی فشرده یک روزه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن در کانال تلگرامی خود از سخنرانی عراقچی در اندیشکده چتم هاوس درباره اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران خبر داده است. این سخنرانی قرار است روز پنجشنبه انجام شود. چتم هاوس یک سازمان غیردولتی و مرکز پژوهشی در لندن است که به تحلیل چالش‌های استراتژیک دنیا می‌پردازد.

این اندیشکده در سال 2015بعد از اندیشکده بروکینگز به‌عنوان دومین اندیشکده پرنفوذ غیرآمریکایی نام گرفت. اندیشکده چتم هاوس در سال گذشته جایزه ویژه خود را مشترکا به جان کری و محمدجواد ظریف وزیران خارجه آمریکا و ایران اختصاص داد. دلیل انتخاب موفقیت این دو وزیر در مذاکره و به ثمر رساندن توافق هسته‌ای بود. ظریف در مراسم اعطای جایزه، حاضر نشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید