• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75690
+
-

2میلیون بدمسکن در پایتخت

اخبار
2میلیون بدمسکن در پایتخت


معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران از وجود 2میلیون بدمسکن در پایتخت خبر داد.

به گزارش همشهری، عبدالرضا گلپایگانی در یک برنامه تلویزیونی به موضوع شهرفروشی و وضعیت حال حاضر تهران در این زمینه پرداخت و گفت: شهرفروشی از 2 ‌منظر قابل بررسی است. نخست، فروش دارایی‌ها و بلعیدن ارزش‌های ذاتی شهر مانند باغات که ارزش‌های طبیعی و هویتی شهر هستند و تصرف در آنها به نفع صاحب سرمایه و شهرفروشی است. در عین حال باید توجه کنیم اینکه در حد ظرفیت طرح‌های مصوب اجازه فروش تراکم به املاک دهیم الزاماً به‌معنای شهرفروشی نیست. برای مثال اگر به جای بارگذاری ۱۲۰ درصد اجازه بارگذاری نزدیک به 240درصد داده شود، در شرایطی که به حساسیت‌های برنامه‌ریزان توجه شود، الزاماً بد نیست.

او اضافه کرد: بناهایی در تهران وجود دارد که قبل از انقلاب ساخته شده‌اند و امروز در مقابل زلزله ایمن نیستند و باید مقاوم‌سازی شوند. تحت این شرایط برای ترغیب مردم به بهسازی و ایجاد صرفه اقتصادی به‌عنوان موتور محرک، تراکم بیشتر داده شد. ضمن اینکه، جمعیت تهران در دهه ۵۰ تا ۶۰ رشد قابل توجهی داشت و تحت این شرایط باید شهرها آمادگی پیدا می‌کردند.

ضمن اینکه در گذشته به کیفیت ساخت‌وساز در تهران توجه چندانی نشده و کیفیت شهر، محله، گذر و ‌فضای سکونت گوهر گمشده در تهران است.

معاون شهردار تهران گفت: نخستین انگاره در ذهن فردی که ساخت‌وساز می‌کند سودآوری است؛ این یعنی به سمت کالایی شدن حرکت کردیم و این رویداد از سطح یک ساختمان کم‌کم توسعه پیدا کرد و به گستره بزرگ‌تری همچون شهر تسری یافت. نهادهایی هم که مسئولیت داشته و دارند تا سرمایه‌ها را برای تولید ثروت در شهر هدایت کنند، در عمل کار را رها کردند. یکی از مصادیق این امر وجود 300هزار خانه خالی در تهران براساس سرشماری سال 95 است.

این تعداد واحد خالی سرمایه کلانی است که اگر‌ در خود شهر تولید ثروت می‌کرد تهران شهر بهتری برای زیست بود و مردم رضایت بیشتری از شرایط داشتند و کمتر گرفتار ترافیک و آلودگی هوا می‌شدند. ضمن اینکه وجود این تعداد واحد خالی در حالی که در تهران شاهد حضور 2میلیون بدمسکن هستیم، منطقی به نظر نمی‌رسد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید