• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75689
+
-

عطر سیب در شهر محرم

در نمایشگاه امسال اقلام و ملزومات قابل ارائه به هیئت‌های مذهبی تولید ملی هستند

گزارش
عطر سیب در شهر محرم


محمود مولایی/ خبر‌نگار
نمایشگاه عطر سیب با رویکرد فرهنگ عاشورایی در فضایی صمیمی با غرفه‌های متعدد در بوستان گفتگو برگزار می‌شود. غرفه‌هایی که هم کودکان و نوجوانان را درگیر کرده و هم بزرگسالان را. از محفل شعر و ادب گرفته تا ایستگاهی که از مردم با چای میزبانی می‌کند. عصر روز جمعه، استقبال مردم چشمگیر بود و احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران در روز تهران‌گردی خود سری به این نمایشگاه زد. او بعد از بازدید از غرفه‌های مختلف در محفل شعر و ادب حضور یافت. در این لحظه، علی حطایی، استاد آواز با صدایی شیوا و رسا شعر زیبای شهریار در وصف امام حسین‌(ع) را خواند. پس از آن، مسجدجامعی سخنرانی کوتاهی درباره سیدالشهدا انجام داد. عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در صحبتی با همشهری درباره فضای نمایشگاه گفت: «فضای نمایشگاه خوب است.» و درباره اینکه برگزاری چنین نمایشگاهی چه نقشی در ارائه فرهنگ عاشورایی دارد، تأکید کرد: «این یک انجام وظیفه است و هر کسی در حد خودش باید تلاش کند و ارادت خود را به امام‌حسین(ع) نشان دهد. به‌طور کلی، من این فضا را پسندیدم.»

در این نمایشگاه فضای تکیه‌ای برای مردم راه‌اندازی شده و شهرداری تهران روی مسائل فرهنگی تأکید دارد. تکریم آیین‌های عاشورایی از مهم‌ترین موضوعات نمایشگاه به‌حساب می‌آید.

محی‌الدین فاضلیان، رئیس ستاد رویداد نمایشگاه عطر سیب در این رابطه گفت: «در رویداد امسال سعی شده است از فضای تکیه استفاده شود تا مردم و روان آنها به رویداد محرم و عاشورا نزدیک‌تر شود. امسال علاوه بر ارائه اقلام مصرفی و خدماتی، روی موضوعات فرهنگی بسیاری تمرکز شده و در نمایشگاه امسال برای نخستین بار شاهد راه‌اندازی تالار هنر و ارائه محصولات هنری هستیم.»

به‌گفته او، در محصولات فرهنگی ارائه شده در نمایشگاه عطر سیب، علاوه بر شور حسینی بر شعور حسینی هم تأکید شده و در ایام برگزاری این نمایشگاه با حضور شاعران مطرح و آیینی کشور محفل شعر و نقد برگزار می‌شود‌. فاضلیان گفت: «در نمایشگاه امسال اقلام و ملزومات قابل ارائه به هیئت‌های مذهبی تولید ملی هستند. از دیگر اقدامات فرهنگی، برگزاری جلسه نقد کتاب و برپایی حسینیه کودک با نام سیدالشهدا برای آشنایی بیشتر کودکان با فرهنگ عاشورایی است. امسال هم ملزومات هیأت‌های عزاداری در نمایشگاه ارائه می‌شود. لوازم آشپزخانه، ظروف، سیستم صوتی، چای، گلاب، ظروف یک‌بار مصرف با پایه گیاهی و تزئینات و کتیبه‌ها همگی با رویکرد تولید ملی به هیئت‌ها و افراد ارائه می‌شود.» او ادامه داد: «در نمایشگاه فضای انتقال تجربیات را برای تشکل‌های فعال فضای مجازی فراهم کردیم تا آموزه‌های خود را در اختیار ‌هیئت‌ها و افراد قرار دهند. امسال ۲۵تولید‌کننده داخلی، کالای ایرانی با ۱۰ تا ۳۰درصد تخفیف ارائه می‌کنند.»

خانواده‌ها مخاطب هر دو نمایشگاه
همزمان با برگزاری نمایشگاه عطر سیب، نمایشگاه زنان و تولید ملی در حال برگزاری است. زهرا بهروزآذر، سرپرست اداره کل بانوان شهرداری تهران در این رابطه به همشهری گفت: «نمایشگاه عطر سیب امسال همزمان با نمایشگاه زنان و تولید ملی در حال برگزاری است. این خواست خود ما بود، زیرا هر دو متولی نمایشگاه معاونت اجتماعی شهرداری تهران است. به‌دلیل اینکه این دو نمایشگاه در یک زمان برگزار می‌شد، بهتر دیدیم در یک موقعیت مکانی برگزار شود، چون مخاطب هر دو نمایشگاه خانواده‌ها هستند.» او ادامه داد: «خداراشکر از بازخوردها متوجه شدیم که مردم رضایت دارند. در طبقه دوم، نمایشگاه زنان و تولید ملی در حال برگزاری است که مردم هم خرید می‌کنند و هم توانمندی تولیدکننده‌ها را می‌بینند؛ تولیداتی که زنان در آن نقش دارند. در طبقه اول هم مردم فرصت می‌کنند کالاهای فرهنگی مرتبط با‌ ماه محرم را خریداری کنند. از آنجایی که در آستانه محرم هستیم، معمولا خانواده‌ها برای خانه خود بیرق یا لیوانی که نام امام‌حسین(ع) روی آن باشد، خریداری می‌کنند.» بهروزآذر یادآور شد: «در این نمایشگاه دسترسی به محصولات مرتبط با ‌ماه محرم برای مردم فراهم است. در عین حال، یکی از موضوعاتی که مصوب شورای شهر تهران و مصوب برنامه سوم توسعه شده، تکریم آیین‌های عاشورایی است. ما هم با آن محور در اینجا حضور داریم و مردم با حضور در این محل می‌توانند از دو نمایشگاه معنوی دیدن کنند. در عین حال، مردم با وجهه معنوی دیگر امام حسین(ع) هم درگیر می‌شوند.»
هفدهمین رویداد عطر سیب و پانزدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی تا ۱۱شهریور از ساعت ۱۰صبح تا 21 در بوستان گفتگو آماده پذیرایی از شهروندان است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید