• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 3 اسفند 1396
کد مطلب : 7568
+
-

رمزگشایی از پشت پرده گلستان در بهارستان

فرزانه آیینی| خبرنگار:

جلسه ویژه کمیسیون امنیت ملی با شورای تأمین استان تهران و نمایندگان شورای امنیت کشور، نشست غیرعلنی مجلس و جلسه فوق العاده کمیسیون قضایی برای بررسی ابعاد حادثه، نشست‌های پیاپی‌ای بودند که نمایندگان برای  بررسی ابعاد مختلف ناآرامی‌های گلستان هفتم خیابان پاسداران در دستور کار داشتند.

ماحصل این نشست‌ها انتشار جزئیات بیشتری درباره چرایی وقوع درگیری‌ها بود اما در کنار جزئیات این نا آرامی که شرح آن در ادامه گزارش خواهد آمد، آنچه قریب به اتفاق نمایندگان در گفت‌وگو با همشهری بر آن تأیید کردند وجود پتانسیلی برای استمرار ناآرامی‌هاست.

حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، قاسم میرزایی نکو نماینده تهران و عضو کمیته مذاکره‌کننده با دراویش گنابادی و محمد جمالی عضو کمیسیون امنیت ملی نمایندگانی هستند که اعلام کردند ماجرای گلستان هفتم پایان ماجرا نیست و متأسفانه خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که جمعی به‌دنبال سوءاستفاده از این ماجرا و استمرار ناآرامی‌ها در خیابان گلستان هفتم هستند.

به گفته آنها، ماجرای خیابان پاسداران در ادامه اعتراضات دی‌ماه گذشته رخ داده که به‌نام «نه به گرانی» کلید خورد و حالا به بهانه دیگری ادامه می‌یابد. شاید از همین رو هم هست که دیروز عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در جلسه هیأت دولت حساب دراویش از آشوبگران را جدا می‌کند.

 به گفته نقوی‌حسینی سوءاستفاده عناصر ضد‌انقلاب برای بر افروختن آتش اختلافات قومی - مذهبی، ایجاد موج گسترده‌ای از نارضایتی در میان مردم و القای وجود ناامنی در کشور 3فاکتوری هستند که افراطیون ومنابع وابسته به خارج از کشور باچنگ زدن به آنها درصدد راه‌اندازی نا آرامی در کشور هستند.

ناآرامی‌ها در خیابان گلستان هفتم از غروب دوشنبه گذشته کلید خورد و تا 4صبح روز سه‌شنبه ادامه داشت. بهروز نعمتی آغاز این غائله را ناشی از تجمعی دانست که دراویش به خاطر دستگیری شخصی که اتهام سرقت داشته انجام داده بودند. به گزارش خانه ملت، او با اشاره به تعقیب 2دستگاه پراید از سوی پلیس گفت:  در جریان تلاش برای دستگیری سارقان، یکی از آنها که جزو دراویش است، بازداشت می‌شود، پس از دستگیری این درویش، عده‌ای با این بهانه که این فرد درویش است و باید آزاد شود، اعتراضاتی می‌کنند.

رأ‌س ساعت 6:30 دیروز جمعی از اعضای شورای تأمین استان تهران و شورای امنیت کشور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حاضر شدند. چهره‌های امنیتی حاضر در جلسه به اعضای کمیسیون از چرایی کلید خوردن نا آرامی‌های دوشنبه گذشته دراویش گنابادی در منطقه پاسداران گفتند و از اقدامات صورت گرفته و راهکارهایشان برای فیصله دادن به نا آرامی‌ها گزارش دادند.

محمد جمالی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس به همشهری، گفت: پیش و پس اعتراضات مذاکرات مستقیمی از سوی قرارگاه ثارالله با نور علی تابنده، قطب سلسله نعمت‌اللهی انجام شده بود و خود او به‌عنوان بزرگ دراویش گنابادی از مسئولان امنیتی خواسته بود که اعتراضات را کنترل کنند و نگذارند افراطیون به خواسته خود برسند. به‌دنبال جلسه قریب به 90دقیقه‌ای کمیسیون امنیت ملی با مسئولان امنیتی تهران و کشور، ساعت 8صبح دیروز نمایندگان در جلسه‌ای غیرعلنی در جریان چرایی و چگونگی ماجرای خیابان گلستان هفتم قرار گرفتند.

در آغاز این جلسه علی لاریجانی، رئیس مجلس گزارشی کلی از ماجرا را به نمایندگان ارائه کرد و در پی آن محمد جواد کولیوند رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور که از 17بهمن‌ماه گذشته و در پی نخستین اعتراضات دراویش گنابادی به همراه جمعی دیگر از نمایندگان وارد مذاکره با دراویش گنابادی شده بودند نیز گزارشی از روند اقدامات این کمیته ویژه ارائه کرد. گفته می‌شود برخی اعضای کمیسیون شوراها از ظهر دیروز دیدارها و جلسات مستمری با چهره‌ها و نمایندگان دراویش گنابادی و اهل حق در شهر رودهن داشته و برای چاره جویی مناسب در این راستا باهم همفکری کرده‌اند.

در پی جلسه ویژه کمیسیون امنیت ملی و جلسه غیرعلنی دیروز بهارستان، کمیسیون حقوقی و قضایی نیز ظهر دیروز جلسه ویژه‌ای برای بررسی ناآرامی‌های خیابان گلستان هفتم داشت. بررسی‌های ابعاد مختلف ناآرامی‌های اخیر خیابان گلستان هفتم همچنان در دستور کار مجلس قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید