• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75580
+
-

ابتکار داروساز همدانی برای رفع درد

یک داروساز همدانی موفق شده است داروی قوی ضد دردی بسازد که کاملاً گیاهی است و اثرگذاری خوبی دارد. به گزارش فارس، کیوان رزاقی سال 41 در شهر آبادان متولد شده است، اما پدر و مادرش همدانی هستند و خودش نیز 44 سال در همدان زندگی کرده و در حوزه دارو خدماتی را به مردم استان ارائه کرده است. 

او که مدرک دکترای داروسازی دارد و عضو سازمان نظام پزشکی و انجمن داروسازان همدان است، یک پماد ضد درد قوی از عصاره گیاه دارویی «افسنتین» تولید کرده است. این دارو در تسکین دردهای متعدد اثری بسیار قوی دارد تا جایی که در اتاق عمل نیز مورد استفاده قرار گرفته و بسیار مفید بوده است. 


فراورده‌ای از گیاهان دارویی

این داروساز که افسنتین را در شهر همدان تولید و ثبت کرده است، گفت: داروی افسنتین قوی‌ترین داروی ضد درد است که به صورت پماد بوده و تقریباً از مورفین تزریقی نیز قوی‌تر است. وی با اشاره به این‌که این فراورده از گیاهان دارویی به دست می‌آید و در همدان کشت می‌شود، بیان کرد: این گیاه با فرمولاسیونی که برای آن تعیین کرده‌ایم، قدرت ضد درد بسیار خوبی دارد. 

رزاقی ادامه داد: فراورده افسنتین 100 درصد ترکیبات گیاهی دارد که با روش‌های جدید علمی به صورت پماد مصرف می‌شود و اثر بالایی را از خود نشان داده است. این داروساز با بیان این‌که چندین سال این فراورده را در استان به صورت بومی تولید می‌کردم و در نهایت در وزارت بهداشت ثبت اختراع شد و پروانه ساخت گرفت، افزود: در حال حاضر داروی افسنتین در کشور تولید و در داروخانه‌ها توزیع می‌شود. 

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر این دارو در استان توزیع گسترده‌ای دارد اما در استان‌های دیگر به صورت محدود توزیع می‌شود، گفت: فعلا این دارو در استان همدان و بخشی از خوزستان توزیع می‌شود. در سایر استان‌های دیگر آمادگی توزیع دارو را داریم، اما چون ویزیتوری نداریم که آن را به پزشکان استان‌ها معرفی کند آن را توزیع نکرده‌ایم. 


آزمایش دارو

این داروساز با بیان این‌که دکترای داروسازی دارم و 23 سال است که در این عرصه فعالیت می‌کنم اظهار کرد: تقریبا 15 سال پیش این فراورده را ساختم، اول روی خودم امتحان کردم و متوجه شدم بسیار اثر ضد درد دارد و بعد روی افراد دیگری استفاده کردم و دیدم آنها نیز راضی هستند. 

رزاقی با اشاره به این‌که آزمایش‌های بالینی، حیوانی و انسانی روی این فراورده صورت گرفته است و هیچ‌گونه عوارضی ندارد، افزود: این دارو چنان قدرت و اثر بالایی دارد که حتی در جراحی‌های دانشگاه علوم پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است. 

وی با بیان این‌که این دارو قبل از عمل جراحی برای یک بیمار استفاده شده و درخواست بیمار برای مسکن بعد از عمل به صفر رسیده است ادامه داد: در تحقیقات دیگری که در دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شده اثر فراورده روی حیوان آزمایشی قدرت بسیار بالایی داشته و حتی از مورفین تزریقی بالاتر بوده است. 

این داروساز با اشاره به این‌که با مصرف یک بار این فراورده در روز اثر آن تا 24 ساعت باقی است، گفت: مکانیسم مصرف این دارو در دانشگاه علوم پزشکی همدان بررسی و 4 مکانیسم ضد درد برای آن پیشنهاد شده است. این گیاه اکنون در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی همدان کشت می‌شود. 

رزاقی با بیان این‌که این محصول ضد درد به قیمت 13 هزار و 300 تومان به فروش می‌رسد و نسبت به فراورده‌های مشابهی که اثر ضد درد دارند قیمت پایینی دارد، افزود: این دارو همه دردهای بدن را تسکین می‌دهد و برای درد دندان نیز روی صورت مالیده می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید