• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 9 شهریور 1398
کد مطلب : 75498
+
-

سود هندوانه‌کاران در جیب دلالان

دست‌اندازی دلالان در بازار هندوانه و تفاوت قیمت ۶ برابری از مزرعه تا میوه‌فروشی‌ باعث شده کشاورزان فارس له کردن هندوانه‌ها را به فروش آن ترجیح دهند

کشاورزی
سود هندوانه‌کاران در جیب دلالان

هندوانه صادراتی با کیفیت عالی، به ازای هر کیلو حدود ۲۰۰ تومان از کشاورزان فارس خریداری می‌شود، اما در چرخه دلالی می‌افتد و در نهایت، با قیمتی بیش از ۶ برابر در بازار به مردم فروخته می‌شود. 

به گزارش ایرنا، برخی کشاورزان فارس اکنون به دلیل قیمت اندک هندوانه در حال معدوم‌سازی محصولات خود در مزارع هستند. کارشناسان رعایت نکردن الگوی کشت، دلال بازی، عرضه بیش از حد محصولات به بازار و کاهش صادرات را عامل این موضوع می‌دانند. 

در حالی که طی سال‌های اخیر مدام شعار جایگزینی کشت‌های کم‌آب‌بر به جای کشت محصولات پرآب‌بری مانند هندوانه و برنج داده می‌شود، رمق زمین‌های استان به دلیل کشت محصولات کشاورزی پرآب‌بر گرفته می‌شود و در نهایت، این محصولات به دلیل قیمت اندک معدوم‌سازی می‌شوند و حتی به دست مصرف‌کننده هم نمی‌رسند؛ مساله‌ای که هم باعث زیان کشاورزان شده و هم منابع آبی این استان را نابود کرده است. 

در روزهای اخیر به گفته کشاورزان قیمت هر کیلو هندوانه که از زارعین در مزارع خریداری می‌شود، به حدود ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسیده، در حالی که برای تولید هر کیلو از این محصول صدها لیتر آب مصرف شده است. 


نقش دلالان

همین هندوانه که کیلویی ۲۰۰ تومان و حتی کمتر از کشاورزان خریداری می‌شود، اکنون در شیراز هزار تا 1500 تومان به فروش می‌رسد که تفاوت قیمتی بیش از ۷ برابر دارد. مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان در این باره گفت: وضعیتی که اکنون برای کشاورزان این استان که محصول هندوانه کاشته‌اند، به وجود آمده بر اثر فعالیت دلالان ایجاد شده است. 

«احمد دهقان» افزود: تفاوت قیمت زیادی بین هر کیلو هندوانه در مزرعه و در میوه‌فروشی‌های شهر دیده می‌شود. وی ادامه داد: اکنون تفاوت قیمت هندوانه‌ای که سر مزرعه از کشاورز خریده می‌شود تا به دست مصرف‌کننده برسد بسیار زیاد و برگرفته از دلال‌بازی‌های بازار است. 

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان کرد: در حال حاضر، هر کیلو هندوانه در بازار شیراز بین 1200 تومان تا حتی 1500 تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد و این در حالی است که همین هندوانه اکنون به قیمت کیلویی کمتر از ۲۰۰‌تومان از کشاورزان استان خریداری می‌شود. دهقان افزود: اگر هندوانه هر کیلو 1۲۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده برسد، باید این محصول حداقل ۷۰۰‌تومان به ازای هر کیلو از کشاورز خریداری شود. 

وی ادامه داد: قیمت خرید هندوانه با عرضه آن به بازار اصلا هم همخوانی ندارد و این باعث ضرر و زیان کشاورزان شده است، در صورتی که واسطه‌ها باید به سود حدود ۳۰ درصدی خود راضی باشند، اما این گونه نیست و دلالان از عرضه زیاد هندوانه در بازار استان فارس سوء‌استفاده کرده‌اند. 


الگویی که رعایت نشده

دهقان بیان کرد: با وجود ارائه الگوی کشت و اطلاع‌رسانی گسترده آن، کشاورزان فارس این مساله را رعایت نکردند و در حالی که امسال کمتر از هزار هکتار کشت هندوانه در فارس به نسبت سال گذشته اضافه شده، به دلیل از دست دادن بازار صادراتی و همچنین، مشکلاتی که در عرضه و تقاضای هندوانه ایجاد شده است کشاورزان با ضرر مواجه شده‌اند. وی سطح زیر کشت هندوانه در استان فارس را در سال جاری حدود ۹ هزار هکتار عنوان کرد. 


صادرات هندوانه کم شده

دهقان با بیان این‌که عمده صادرات هندوانه در سال‌های گذشته به عراق بوده است گفت: در حال حاضر، میزان صادرات هندوانه به اندازه‌ای نیست که بتواند قیمت‌ها را متعادل کند. 


نسخه زودبازده وضعیت موجود

وی راهکار عملی و زودبازده در خصوص متعادل‌سازی قیمت هندوانه در فارس را این گونه بیان کرد: اگر اکنون ۱۰ تا ۱۵ درصد میزان عرضه هندوانه به بازار کاهش پیدا کند، قیمت‌ها متعادل خواهد شد. 

وی در پاسخ به این سوال که جهاد کشاورزی فارس برنامه‌ای برای تعادل بخشی بازار هندوانه دارد یا خیر گفت: این سازمان در حوزه گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، پیاز و همچنین، محصولات استراتژیکی مانند گندم، جو و دانه‌های روغنی و حبوبات اقدام کرده است، ولی در خصوص هندوانه به دلیل این‌که قابلیت نگهداری ندارد نمی‌توان کار خاصی انجام داد. 


ورود اجاره‌کاران و مصائب آن برای کشاورزی

دهقان اظهار کرد: یکی از مشکلات جدی حوزه تولیدات کشاورزی ورود افراد اجاره‌کار به صحنه است. این افراد که به طور مقطعی کشاورزی می‌کنند و کشاورز قدیمی نیستند، تولید محصولات اساسی را دچار مشکل کرده‌اند. وی عنوان کرد: واسطه‌ها و کسانی که در عرضه میوه و صیفی سهمی دارند نیز باید انصاف را رعایت کنند. 

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در پایان گفت: این روند در حالی ایجاد شده است که حتی کرایه حمل هندوانه تا میدان هم توسط کشاورز پرداخت می‌شود، اما دلال سود کلان به جیب می‌زند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید